نحوه‌ تهیه‌ خمیر مجسمه سازی

نحوه‌ی تهیه‌ خمیر مجسمه سازی
t نحوه‌ تهیه‌ خمیر مجسمه سازی

نحوه تهیه خمیر مجسمه سازی یکی از فوت های کوزه گری است که هرکسی به شما یاد نمی دهد! اما ما در این مطلب آن را به شما آموزش می دهیم.

از خمیر مجسمه سازی چه بهره ای می بریم؟ ساخت شخصیت های انیمیشنی یا مجسمه هایی که برخی از آن ها شاید تنها در تخیلات شما است اما خیلی مایل هستید که این مجسمه ها را در کنار میز تحریرتان داشته باشید کار دور از ذهنی نیست. بلکه بسیار ساده و امکان پذیر است. برای این که بتوانید این تخیلات را به واقعیت تبدیل کنید فقط کافی است با این مطلب همراه شوید تا به شما نحوه تهیه خمیر مجسمه سازی را آموزش دهیم و بتوانید انواع مجسمه ها را بسازید.

ویدئوی طرز تهیه خمیر مجسمه سازی

در ابتدا توصیه می کنم اگر زمان کافی برای مطالعه ندارید این ویدئوی 5 دقیقه را تماشا کنید

 

وسایل لازم برای خمیر مجسمه سازی

  1. نشاسته‌ی ذرت یک پیمانه
  2. گلیسیرین ۲ قاشق غذا خوری
  3. چسب چوب، یک پیمانه
  4. وازلین بچه، یک قاشق غذا خوری

نحوه تهیه خمیر مجسمه سازی

برای تهیه‌ی خمیر مجسمه‌سازی بهتر است از پودر نشاسته ذرت استفاده کنید. چندین مرتبه پودر را از صافی رد کنید تا اگر ناخالصی یا ناهمواری بین پودر است برطرف شود.

 

آموزش ساخت خمیر مجسمه سازی

 

سپس مقداری از گلسیرین را کف ظرف ریخته و اطراف ظرف را کامل چرب کنید.بعد پودر نشاسته را در ظرف بریزید. پس از آن چسب چوب و بقیه‌ی گلیسیرین و وازلین را به پودر اضافه کرده و مواد را با چنگال به خوبی مخلوط کنید تا تقریبا صاف و یک‌دست شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی سطل کوچولو؛ وسیله‌ای برای نگه‌داری خرده‌ریزها

سپس ته ظرف لعابی یا تفلون را با کمی وازلین چرب کنید و مواد را درون ظرف منتقل کنید.ظرف را روی شعله‌ی ملایم قرار داده و با دقت و حوصله مرتب با قاشق مخلوط کنید تا به شکل خمیری چسبنده اما یک‌دست درآید.

 

مراحل درست کردن خمیر مجسمه سازی

 

مرحله‌ی پخت خمیر مجسمه سازی

مرحله‌ی پخت خمیر باید کاملا با دقت و صبر انجام شود.

حرارت زیاد باعث از دست دادن ناگهانی آب خمیر می شود و در نتیجه هم خمیر ته می گیرد و هم لطافت لازم را از دست می دهد.

حتی بهتر است به روش «بن ماری» یا حرارت غیر مستقیم کار را انجام دهید. روش بن ماری یعنی ظرف را روی بخار آب جوش قرار دهید و پس از آن خمیر را ورز دهید. در این صورت خمیر مغز پخته‌تر خواهد شد و لطافت آن نیز بیشتر می شود.

ورز دادن خمیر مجسمه سازی

هنگامی که خمیر خوب حرارت دید و از ته ظرف جدا شد، به همان صورت که ظرف روی حرارت است، ابتدا دستانتان را با وازلین چرب کنید. سپس خمیر را با دقت ورز دهید تا مواد کاملا یک‌دست شود. ورز دادن خمیر را تا جایی ادامه دهید که خمیر کاملا خنک شود.

درمرحله ورز دادن  نیز دقت داشته باشید اگر خمیر کاملا حرارت خود را از دست ندهد و خنک نشود باعث کپک زدن خمیر و از بین رفتن آن خواهد شد.

هنگامی که خمیر کاملا ورز خورد و خنک شد، آن را درون پلاستک یا سلفون قرار دهید و هوای پلاستیک را کاملا خارج کنید. خمیر مجسمه سازی را درون ظرفی سر بسته قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید.خمیر مجسمه سازی شما آماده است. می توانید زیباترین مجسمه ها را با استفاده از این خمیر بسازید و از خلاقیت خود لذت ببرید.

اموزش درست کردن خمیر مجسمه سازی بعد از ورز دادن خمیر

نکته های دانستنی در نحوه تهیه خمیر مجسمه سازی

دقت کنید تا پیمانه های مواد لازم خمیر اندازه باشد چون با کم و زیاد شدن مواد ممکن است خمیر به دست آمده ترک بخورد. در این صورت نگران نشوید و کمی روغن وازلین به خمیر اضافه کنید. حتما اضافه خمیر را در نایلکس یا ظرف در دار و در یخچال نگهداری کنید چون در غیر این صورت باعث کپک زدن خمیر خواهد شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بازی مدیریت مزرعه Farm Frenzy 3

اگر مرتبه اول خمیر خوبی به دست نیاوردید نگران نباشید چون این کار نیاز به تمرین زیاد دارد پس ناامید نشوید و در ابتدا با مواد کم شروع کنید. مثلا می توانید مقدار مواد لازم ذکر شده را نصف کنید.

شیوه رنگ آمیزی خمیر مجسمه سازی

برای رنگ آمیزی خمیر از رنگ روغن طراحی استفاده کنید. به این ترتیب عمل کنید که ابتدا به اندازه یک گردو از خمیر جدا کنید. وسط آن را با کف دستتان گود کنید و یک سانت از رنگ را روی آن بگذارید. حالا خمیر را در دستتان گلوله کنید. بعد به آرامی شروع به ورز دادن خمیر کنید. با این روش رنگ کاملا به خورد خمیر می رود و همه جای آن یکنواخت پخش می شود. حالا راحت با این خمیر مجسمه سازی کنید.

نحوه‌ی تهیه‌ خمیر مجسمه سازی

نحوه‌ی تهیه‌ خمیر مجسمه سازی

نحوه‌ی تهیه‌ خمیر مجسمه سازی

 رقیه مستقیم

t نحوه‌ تهیه‌ خمیر مجسمه سازی
3.3/5 - (28 امتیاز)

آنچه دیگرانجست و جو کرده اند:

  • https://www nojavanha com/نحوه-تهیه-خمیر-مجسمه-سازی-به-همراه-ترفن/

‫25 نظر ارسال شده در “نحوه‌ تهیه‌ خمیر مجسمه سازی

  1. کتایون :

    سلام ،خیلی ممنون میخوام بدونن این خمیر بعد از درست شدن کپک نمیزنه ؟ بعد از ساخت باید حتما حرارت ببینه؟

  2. فاطمه :

    سلام من وقتی میخوام با خمیر کار کنم یکم خطو خش میوفته ینی اونقدر صاف نمیشه و این خطو خش ها وقتی رنگشون میکنم خیلی زشت میشن برای صلف شدن باید چکار کنم؟

  3. فاطمه :

    سلام من وقتی میخوام مجسمه بسازم یکم خطو خش میوفته ینی اونقدر صاف نمیشه و این خطو خش ها وقتی رنگشون میکنم خیلی زشت میشن برای صلف شدن باید چکار کنم؟

    • نازلی :

      سلام من خمیر چینی رو درست کردم و خیلی خوب شد ولی می خواستم بدونم جایگزین گلیسیرین چی می تونه اسه با تسمر از سما??

  4. مستقیم (نشریه ی اینترنتی نوجوان ها ) :

    درود بر شما آیدای عزیز: این خمیر نیازی به فر ندارد و به راحتی روی حرارت غیر مستقیم (به شیوه ی بن ماری )می توانید آن را بپزید .
    فرزانه جان دخترم: حتما در ساخت این خمیر باید از چسب چوب استفاده کنید و حتما چسب چوبی که در این خمیر استفاده میشوداز نوعی باشد که پس از خشک شدن شفاف میشود . استفاده از چسب چوب در این خمیر باعث لطافت و شکل دهی مجسمه های خمیری خواهد بود . پس از ساخت مجسمه کافیست آن را در جایی ثابت قرار دهید تا کاملا خشک شود .
    حسین جان پسرم : ساخت خمیر با شانه ی تخم مرغ نوع دیگری از خمیر است که بااین خمیر کاملا متفاوت است . ان شاله این نوع خمیر و مجسمه هایی که با آن درست میشود را نیز در بخش های آینده ی آموزش کاردستی به شما خواهیم آموخت منتظر باشید .

  5. آیدا :

    این خمیر رو باید واسه سفت شدن تو فر گذاشت ؟ خمیری هست که نیازی به فر نداشته باشه واسه خشک شدن ؟ ممنون میشم اگه کسی کمکم کنه

  6. farzane :

    ب جای چسب چوب میشه از چسب dm5 استفاده کرد؟ …. ای خمیر واقعن ض اب هست ؟ برای خشک شدن نیاز ب ماکروفر یا خشک کن داره؟

  7. سارا :

    سلام دوستان عزیز
    من نیاز به مقدار زیادى خمیر گل چینى دارم مى خواهم سفارش بدهم کسى هست که انجام بدهد؟
    راستش کمى هم عجله دارم .
    ممنون مى شوم که به من اطلاع دهید.

  8. مجید :

    با سلام و تشکر از راهنمایی شما

    لطفا روش تهیه خمیر چوب از خاک اره را اموزش دهید
    چون دوست دارم وقتی پودر چوب رو دوباره احیا میکنم برسم به چوب مجدد و قابل استفاده

    • farhad gholamian :

      مجید جان در این رابطه چنانچه در اینترنت سرچ کنی مطالب زیاد و کاملی بدست میاری
      ممنون بابت حضورت در سایت. غلامیان (سردبیر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *