آداب و رسوم ویژه برگزاری عید نوروز در استان اصفهان

آداب و رسوم ویژه برگزاری عید نوروز در استان اصفهان
t آداب و رسوم ویژه برگزاری عید نوروز در استان اصفهان

در روزهای عید نوروز در استان اصفهان، مردم رسوم و آداب خاصی را رعایت می‌کنند. این رسوم و آداب نشان‌دهنده فرهنگ و تاریخ این منطقه است. به برخی از این آداب و رسوم عید نوروز در استان اصفهان می‌پردازیم:

یکی دو مورد از گیاهان ثابت پای سفره هفت سین در اصفهان گل شب بو و سنبل است که از آداب قدیمی استان و شهر اصفهان است.در روز ۲۶ اسفند ماه هم جشن زنده رود را بر پا می کنند که برگزاری این جشن یادگاری از دوران صفویه است که با انجام آن به استقبال عید و سال نو می رفتند.

اصفهان

قاشق زنی 

یکی از رسومی که در بیشتر نقاط و مناطق ایران فراموش شده و رسوم دیگری که از اصالت برخوردار نیستند، جایگزین آن شده، رسم شاد و زیبای قاشق زنی است. این رسم به این صورت انجام می گرفت که با قاشق های بزرگ فلزی به در خانه همسایه ها می رفتند و شکلات و تنقلات می گرفتند.

چهارشنبه سوری 

رسم دیگر عید نوروز در استان اصفهان که امروزه جای خود را به جنگ های خیابانی داده است پریدن از روی سه یا هفت بوته آتش در چهارشنبه سوری بود و تمامی اهالی خانه از روی آن به امید رسیدن به روشنایی می پریدند. در نهایت و در انتهای شب یک بته را بر روی پشت بام روشن نگه می داشتند که یاد درگذشتگان خود را زنده نگه دارند.

آداب و رسوم ویژه برگزاری عید نوروز در استان اصفهان

برای غذای شب عید علاوه بر رسم سبزی پلو با ماهی بعضی به همراه غذا کوکو سبزی و باقالی پلو درست می کنند.در سیزده در اصفهان به در به جای درست کردن و خوردن آش رشته، استانبولی درست می کنند و کل خانواده دور هم و در دل طبیعت از غذا لذت می برند. از بازی های رایج در روز ۱۳ به در هفت سنگ، گرگم به هوا، وسطی، بادبادک هوا کردن، گل یا پوچ و دیگر بازی های سنتی را می توان نام برد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده هایی جالب برای نقاشی نشانه ش کلاس اول

نوروز اصفهان از نگاه سیاحان

کاتف سیاحی که در زمان شاه عباس به ایران آمده بود، در سفرنامه‌اش  عید نوروز در استان اصفهان را این‌گونه توصیف کرده است :«در نوروز، مردم شب‌زنده‌داری می‌کنند و به تفریح می‌پردازند. شیپورها و سرناها به صدا در می‌آیند و مدام نقاره می‌زنند. یک روز مانده به پایان آخرین روز سال همه دکان‌ها و بازارها را رنگ می‌کنند و با گل می‌آرایند. صبح هنگام، در همه مغازه‌ها و خانه‌ها، شمع‌ها و پیه‌سوزها را روشن می‌کنند که به مدت سه ساعت شمع‌ها و پیه‌سوزها روشن می‌ماند و سپس، شمع‌ها را خاموش می‌کنند.

دکان‌ها را می‌بندند و با تعطیلی بازار به خانه خود می‌روند. دست به هیچ داد و ستدی نمی‌زنند. فقط در میدان، بازی‌ها و نمایش‌های مختلفی ترتیب می‌دهند. تخم‌مرغ‌های قرمز را با دست می‌شکنند و همدیگر را می‌بوسند. در اتاق‌ها و باغ‌های خود، فرش‌ پهن می‌کنند و بر روی آن بهترین اثاث گران‌قیمت خود را می‌گذارند. بدین ترتیب سه روز از سال نو را با شیپور و سرنازدن و نقاره‌کوفتن جشن می‌گیرند».

  • آداب و رسوم ویژه برگزاری عید نوروز؛ استان اردبیل

t آداب و رسوم ویژه برگزاری عید نوروز در استان اصفهان
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *