پیاز باز هم اشکم را در آورد!

پیاز
t پیاز باز هم اشکم را در آورد!

پیاز یکی از خوراکی های بسیاری قدیمی مردم دنیاست. اولین بار مصری ها بودند که آن را 3000سال قبل از میلاد مسیح کشت کردند. براساس مدارک تاریخی، احتمالا کارگرانی که در ساختن اهرام مصر تلاش می کردند از پیاز و تربچه به عنوان وعده غذایی اصلی استفاده می کرده اند.

پیاز یکی از مواد غذایی پرکاربرد است چون در تهیه بسیاری از غذاها از آن استفاده می شود. هفت کشور پیازهایی را که می کارند صادر می کنند که در راس آنها چین قرار گرفته است. پنجمین کشور نیز ایران است.

پیاز

چرا اشکمان در می آید؟

شاید بارها در آشپزخانه هنگام خرد کردن پیاز به این فکر کرده باشید که چرا این خوراکی باعث می شود صورتتان از اشک خیس شود و چشمانتان را بسوزاند.

پیاز هم مانند بقیه گیاهان از سلول تشکیل شده است. سلول ها توسط غشا به دو قسمت تقسیم می شوند. یک طرف غشا را آنزیم فرا گرفته است و به بدن شما کمک می کند فرآیندهای شیمیایی اتفاق بیفتد. طرف دیگر غشا مولکول های حاوی سولفور قرار دارند.

هنگامی که پیاز خرد می کنید محتویات دو طرف غشای سلول ها با هم مخلوط می شوند و باعث رخ دادن یک واکنش شیمیایی می شوند. این واکنش شیمیایی مولکول هایی ایجاد می کند که اتیل سوفین نام دارند و باعث می شوند از چشمانتان آب بیاید.

t پیاز باز هم اشکم را در آورد!

پیاز را بدون سوزش چشم خرد کنید

حالا که علت علمی این حقیقت را متوجه شدید بهتر است راهی بیاندیشید تا این مشکل را حل کنید.

راه های متفاوتی برای جلوگیری از این مشکل هست. برای مثال، خرد کردن پیاز را در کنار آب روان و خنک را انجام دهید. با این کار سولفور با آب مخلوط می شود و واکنش شیمیایی قبل از پخش شدن سولفور در هوا و رسیدن به چشمانتان رخ می دهد.

پیاز

روش دیگر این است که پیازها را قبل از خرد کردن به مدت ۱۰ دقیقه در فریزر بگذارید سپس آن ها را خرد کنید. دمای خنک واکنش سولفور و آنزیم را کند می کند و کمتر چشمانتان را می سوزاند و اشکتان را در می آورد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
صفحه کلید هوشمندی که احساسات شما را تشخیص می دهد!

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

t پیاز باز هم اشکم را در آورد!
امتیاز به این نوشته

‫4 نظر ارسال شده در “پیاز باز هم اشکم را در آورد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *