جراحی به کمک روبات ها

ربات
t جراحی به کمک روبات ها

یک جراح با تجربه و ماهر دست هایی دارد که لرزش ندارند و گیرایی ظریف و ماهرانه ای دارند. همچنین قدرت بینایی خوبی دارد و در شناخت بخش های مختلف بدن و شیوه های گوناگون عمل جراحی از قدرت حافظه خوبی برخوردار است. دانشمندان موفق به طراحی و ساخت روبات جراح با تمامی این ویژگی ها و مهارت ها شده اند که در بیمارستان ها به جای پزشکان اقدام به انجام عمل های جراحی می کنند.

روبات جراح

داوینچی، روبات جراح

در عرصه روبات های جراح، یکی از شاخص ترین آنها روبات جراح داوینچی است که روزانه بیش از صد عمل جراحی روی بیماران مختلف از سرتاسر جهان انجام می دهد. کارگذاشتن دریچه های جدید قلب، عمل جراحی معده و برداشتن بافت های آسیب دیده روده از جمله جراحی های داوینچی به شمار می روند.

روبات جراح داوینچی (لباس پلاستیکی روشن) در حال انجام عمل جراحی روی یک بیمار واقعی است اما خودش این کار را انجام نمی دهد بلکه یک جراح انسان پشت میز کنترل جراحی از راه دور می نشیند و عمل جراحی را که تصویر آن به صورت کلوزآپ روی یک صفحه نمایشگر نشان داده می شود هدایت و کنترل می کند.

جراحی با روبات جراح

جراحی از راه دور

وقتی قرار است یک عمل جراحی بسیار دشوار انجام گیرد و در آن لحظه اضطراری از جراح متخصص مربوط در محل خبری نیست یک جراح متخصص دیگر که هزاران کیلومتر از آن محل فاصله دارد می تواند این کار را انجام دهد! این نوع جراحی در اصطلاح، جراحی از راه دور نامیده می شود.

در روش عمل جراحی از راه دور، جراح این امکان را دارد که با حرکت دادن اهرم ها و دستگیره هایی که در مرکز کنترل عمل جراحی از راه دور وجود دارند اطلاعات لازم را از راه شبکه ارتباطی (شبیه شبکه اینترنت) برای به کارگیری و کنترل بازوهای مکانیکی، انبرک ها، چاقوهای جراحی و مکنده ها و سایر ابزار جراحی که کیلومترها دورتر از پزشک جراح و بیمار قرار دارند، ارسال کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اسکوتر خودران MIT بر پایه الگوریتمی پیشرفته و جدید معرفی شد!

دوربین های متعددی از زوایای مختلف وضعیت بیمار را نشان می دهند و در نتیجه، پزشک جراح می تواند از راه دور مراحل عمل جراحی را به طور زنده روی صفحه نمایشگر تلویزیون مشاهده کند. دوربین ها می توانند تصویر بزرگ نمایی شده از قسمت های مختلف بدن را، که کوچکتر از حرف o هستند، نشان دهند. سرعت حرکات جراح در مقیاس کوچکتری نشان داده می شوند، بنابراین ابزار جراحی کنترل از راه دور بسیار ریز و ظریف اند.

این روش جراحی در اصطلاح، جراحی میکروسکوپی نامیده می شود و در ضمن آن، دستیاران و پرستاران، وضعیت بیمار، تجهیزات، لوله های تنفسی و همه لوله های سرم هایی را که به بیمار متصل اند، دقیقا کنترل می کنند.

روبات جراح

بیماران بدلی و روبات جراح

برای آموزش جراحان از روبات های بیمار استفاده می شود. اهرم ها و دستگیره هایی که در اتاق کنترل عمل جراحی قرار دارند تصویری مجازی از اره ها و چاقوهای جراحی و انبرک ها و سایر ابزار جراحی را نشان می دهند که بدن بیمار خیالی تحریک شده را که روی صفحه نمایشگر دیده می شود می شکافند.

حافظه روبات به جراح این امکان را می دهد که وقتی بیمار بدلی را مورد عمل جراحی قرار می دهد گویی که یک بیمار واقعی است. یکی از امتیازات این نوع شیوه آموزشی آن است که بر اثر لغزش چاقوی جراحی کسی کشته نمی شود و جانش را از دست نمی دهد.

روبات پرستار ابزار جراحی نظیر چاقوهای جراحی را آماده می کند و آنها را با نظم و ترتیب روی یک سینی می چیند و ابزار مورد نیاز را در اختیار روبات جراح قرار می دهد.

از کتاب: روبات ها در پزشکی و علوم

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سایت من (link )

نویسنده: استیو پارکر

مترجم: مجید عمیق

t جراحی به کمک روبات ها
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *