تاثیر رعد و برق بر رشد قارچ

تاثیر رعد و برق بر رشد قارچ
t تاثیر رعد و برق بر رشد قارچ

آیا رعد و برق بر رشد قارچ ها تاثیر می گذارد؟

تاثیر رعد و برق بر رشد قارچ ها احتمالا موضوعی است که شاید در مورد آن شنیده باشید. در این مطلب می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا وقتی رعد و برق میزنه قارچ در میاد؟ و اینکه قارچ کوهی چگونه بوجود می آید؟ اصلا مگر میان قارچ و رعد و برق این دو ارتباطی وجود دارد؟

قارچ، گیاه یا جانور

قبل از اینکه سراغ پاسخ این سوال برویم باید بدانیم که قارچ ها گیاه نیستند. آنها حتی خویشاوند نزدیک گیاهان هم نیستند و هیچ کدام از ویژگی های گیاهان مانند پلاستید، فتوسنتز و دیواره سلولزی در قارچ ها دیده نمی شوند.پس قارچ ها در کدام گونه قرار می گیرند؟ باید بگوییم آن ها یک گونه جدا هستند.

جالب تر از همه اینکه قارچ ها خویشاوندی نزدیک تری با جانوران دارند! در واقع سلول های جانوران و قارچ ها شباهت های غیر قابل انکاری با یکدیگر دارند که نشان می دهد نخستین نیاکان جانوران (که موجوداتی تک سلولی و آبزی بودند) از پسرعموهای نزدیک نیاکان قارچ ها بوده اند!

تاثیر رعد و برق بر رشد قارچ

آیا تاثیر رعد و برق بر رشد قارچ ها واقعیت دارد؟ این موضوع هر چند یک افسانه عامیانه است و ما همیشه گفته ایم باید به افسانه های عامیانه با نگاهی منتقدانه نگاه کنیم اما احتیاط در پذیرفتن این گونه افسانه ها همیشه به معنای اشتباه بودن نیست.

تاثیر رعد و برق بر رشد قارچ ها

روش علمی این است که چنین موضوعاتی- که پیش از بررسی می توان آنها را به مثابه یک فرضیه قلمداد کرد- با رعایت شرایط استنتاج علمی بررسی شوند و در صورتی که بررسی های علمی در راستای تأیید این فرضیات بودند، آنها را به عنوان نظریه (یعنی موضوعی که بررسی های کنونی علمی نشان می دهد احتمالا حقیقت دارد) مطرح می کنیم.باید توجه کرد که نتایج بررسی های علمی را هم باید از راه های مورد اطمینان و سختگیرانه منتشر کرد وگرنه نتایج آزمایش هایی که مثل افسانه های عامیانه دهن به دهن نقل شود، ارزش و اعتباری ندارد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مراسم شب یلدا در افغانستان چگونه برگزار می شود؟

واقعیت چیست؟

درباره ارتباط قارچ و رعد و برق؛ بررسی های  صورت گرفته  نشان داده بارندگی شدید و رعد و برق باعث رویش هاگ های قارچ هایی می شود که منتظر چنین فرصتی بودند.پتانسیل الکتریکی فوق العاده زیادی که بر اثر رعد و برق برای مدت کوتاهی در خاک ایجاد می شود (چیزی حدود ۱۰۰-۵۰ هزار ولت طی مدت ده میلیونیم ثانیه) می تواند تا ۸۰ درصد باعث افزایش تعداد قارچ های رشد کرده شود.

دلیل این واکنش قارچ ها به رعد و برق مشخص نیست؛ اما فرضیه‌ای در این باره مطرح شده که می گوید این افزایش رشد، یک‌جور واکنش به خطر است تا در برابر قارچ هایی که ممکن است بر اثر رعد و برق سوخته باشند، قارچ های جدید بیشتری رشد کنند.

به علاوه، رعد و برق باعث تبدیل نیتروژن جو (که برای ساخت پروتئین ضروری است ولی امکان جذب آن برای اغلب جانداران وجود ندارد) به مولکول های قابل جذب توسط قارچ ها می شود.

تاثیر رعد و برق بر رشد  قارچ

قارچ دنبل و رعد و برق 

در ایران مشهور است که هر وقت بهار پر باران به همراه رعد وبرق داشته باشیم؛ دنبل های کوهی زیاد خواهندشد. این موضوع به تجربه ثابت شده است. معمولا روستاییان در چنین سالهایی راحت تر دنبل را در زمین های کشاورزی پیدا می کنند. قارچ دنبلان یا دنبلان کوهی که در زبان لاتین به نام Truffle mushroom شهرت دارد، دارای خواص دارویی و تغذیه‌ای زیادی است. گیاه دنبلان یکی از غنی ترین گیاهان خوراکی در جهان است که قیمت بالایی نیز دارد. قیمت دنبلان کوهی در ایران در مقایسه با قارچ دکمه ای بسیار بیشتر است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
وقتی تام شکست می خورد 

ظاهر دنبل شبیه سیب زمینی است؛ اما از نظر قیمت و ارزش غذایی بسیار گران تر از سیب زمینی می باشد.دنبلان کوهی سرشار از پروتئین و املاح مورد نیاز بدن است و بسیاری از خواص خود را پس از پخت نیز حفظ می کند.از این جهت هم در همه جای دنیا و همچنین ایران جزو گرانترین قارچها محسوب می شود 

t تاثیر رعد و برق بر رشد قارچ
3.9/5 - (27 امتیاز)

‫8 نظر ارسال شده در “تاثیر رعد و برق بر رشد قارچ

  1. ناصرلطفی :

    تارعد وبرق نشود .رشدمرکبات شروع نمیشود …نخلیات نرمثمرنمیشوند .بهارنمیشود ..پرندگان جفت گیری نمیکنند و…قارچ نمی روید..همه مواردبالا به دمای بالای هیجده درجه نیازست حتی رعد وبرق ..پس چون دما به ۲۰درجه میرسد قارچ میروید بهارسبز میشود ومتعاقب پرندگان جفت گیری وچون دمابه هیجده درجه میرسدرعد وبرق هم درحقیقت میرویدعلت فقط رطوبت ودماست ..رعدوبرق دررویش قارچ تاثیرندارد …ازقدیم گفتن وقتی شغال صدامیدهد کفشت در آر وروش وایسا صدای شغال قطع میشود خب کلا این حیوان چندثانیه زوزه میکشد حالا چند ثانیه ترانه بخونیم .پیراهنمان چپی بپوشیم …زوزه حیوان تمام میشود زمان زوزه چند ثانیه است .قارچ ورعد وبرق دردمای مشترک بوجودمیایندمثلا هیجده درجه ..

  2. وحید :

    در مرحله رویش قارچ احتیاج به یک شوک هست که میتونه به وسیله نور ، صدا و حرارت انجام بشه هر کدوم اینها باعث میشه رشد کپک که از هاگ شروع شده رو بگیره و باعث رشد قارچ بشه ، رابطه بین کپک و قارچ مثل رابطه درخت و میوه هستش

  3. مهدیه :

    من یه گلدان داشتم که هیج وقت توش قارج تشکیل نمی شد. کنار پنجره گذاشتمش. اما بعد از رعد و برق های اخیر تهران دوبار توش قارچ در امده!!!!!!!!

  4. amirhosin :

     قارچ هایی که در شیراز به آنها  دنبل می گویند همیشه بعد از یک بهار پر از رعد وبرق وباران در بیابان ها یافت می شوند اما در بهار های بدون رعد وبرق نایاب هستند 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *