خانواده بالنده یا خانواده آشفته کدام بهتر است ؟

خانواده بالنده یا خانواده آشفته کدام بهتر است ؟
t خانواده بالنده یا خانواده آشفته کدام بهتر است ؟

آیا از بودن در کنار خانواده تان احساس رضایت می کنید؟

آیا احساس می کنید در حال حاضر با افرادی زندگی می کنید که دوستشان دارید و به آنان اعتماد می ورزید و آنان نیز متقابلا دوستتان دارند و به شما اطمینان می ورزند؟

آیا عضوی از خانواده شما بودن خوشایند و هیجان انگیز است؟

اگر پاسخ شما به هر سه سوال بالا «بلی» است شما در خانواده ای بالنده زندگی می کنید

و اگر پاسخ شما «نه» یا «غالبا نه» است احتمالا در خانواده ای زندگی می کنید که کم و بیش دچار آشفتگی است.

خانواده

خانواده آشفته

در خانواده های آشفته جمله به من چه یا به تو چه زیاد رد و بدل می شود، چرا که اعضا به گفتگو و مشورت اعتقاد ندارند. فضا فوق العاده سرد و بی حوصلگی به وضوح مشهود است. در این خانواده ها وضع بدن و چهره‌ افراد بیان کننده‌ وضع ناخوشایند آنان است. بدن ها شق و رق یا دولا و خمیده، چهره ها عبوس و غمگین یا مانند صورتکی بی احساس به نظر می رسد، چشم ها فرو افتاده و نگاه ها از مردم می گریزد. گوش ها نمی شنوند و صداها هم خشن و گوشخراش است.

نشانه های دوستی در میان افراد خانواده آشفته کم است. افراد صرفا تلاش می کنند یکدیگر را تحمل کنند. گهگاه افرادی در این خانواده ها سعی دارند با حرف هایشان جو موجود را بشکنند، ولی گفته هایشان به هدر می رود. در چنین مواقعی اغلب شوخی ها گزنده، طعنه آمیز و بی رحمانه است.

خانواده بالنده

خانواده بالنده یا خانواده آشفته کدام بهتر است ؟

و اما در خانواده های بالنده، اعضای خانواده به سخنان همدیگر با علاقه گوش می دهند و برای یکدیگر ارزش قائلند تا جایی که امکان دارد با هم هستند و همدلی، همکاری، همفکری و هماهنگی، در روابط را عامل بقای خانواده‌ خود می دانند. در این خانواده ها زمانی که سکوت برقرار می شود سکوتی است آرامش بخش، نه سکوتی از سر ترس.

نشانه محبت و علاقه فقط خالی کردن سطل آشغال، پختن غذا یا پول تو جیبی دادن نیست. این افراد علاقه خود را با صادقانه صحبت کردن، علاقه مند گوش کردن و به سادگی با یکدیگر ارتباط برقرار کردن نشان می دهند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ماژیک هایلایت فانتزی دخترانه برای شما شیک پسندها

افراد خانواده بالنده آزادانه با هم درد و دل می کنند و موضوعات گفتگوی آن ها هر چیزی از جمله ناکامی، ترس، انتقاد، خوشی یا کامیابی می تواند باشد. خانواده های بالنده برنامه ریزی می کنند اما اگر چیزی مزاحم برنامه شان شود می تواند به آسانی خود را با آن تطبیق دهند. در این خانواده ها افراد به هم افقی نگاه می کنند نه عمودی. یعنی هیچ کس خود را برتر از دیگری و در مقام قدرت نمی داند.

به عنوان مثال: فرض کنید شما لیوان از دستتان می افتد و می شکند، عکس العمل خانواده چگونه است؟

در خانواده‌ آشفته این حادثه ممکن است منجر به نیم ساعت سخنرانی، خوردن سیلی، نیش و کنایه زدن، استفاده از القابی چون دست و پا چلفتی و بی عرضه و شاید تبعید کردن شما با چشمانی پر اشک به اتاقتان شود ولی در خانواده بالنده در چنین وضعی به احتمال زیاد یک نفر خواهد گفت: «لیوانت شکست؟ ببینم انگشتت را هم که بریدی. من برات یک چسب زخم میارم بعد برو جارو بیار و تکه های شکسته شده رو جمع کن.»

حالا کمی در مورد خانواده هایی که می شناسید فکر کنید. آشفته هستند یا بالنده؟ آیا خانواده ای که در آن پرورش می یابید دارای ویژگی‌های خانواده بالنده هست؟ اگر جزو خانواده آشفته هستید شما به عنوان یک نوجوان می توانید در جهت تغییر آن گام بردارید. شاید فکر کنید چطور من به عنوان کوچک ترین فرد خانواده می توانم این کار را انجام بدهم؟ شما با مشورت یک مشاور و با تغییر رفتار خود به مرور زمان می توانید بر روی رفتارهای تمام افراد خانواده تاثیر مثبت داشته باشید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده و آموزش نقاشی نانوا برای کلاس اول

پس هر چه سریع تر در جهت تغییرات گام بردارید.

 

t خانواده بالنده یا خانواده آشفته کدام بهتر است ؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *