راز هایی درباره نوشتن کتاب های هری پاتر

راز هایی درباره نوشتن کتاب های هری پاتر
t راز هایی درباره نوشتن کتاب های هری پاتر

کتاب های هفت‌گانه‌ «هری پاتر» که به داستان‌های پسرکی جادوگر می‌پردازد، پرفروش‌ترین مجموعه کتاب جهان لقب گرفته و اقتباس سینمایی آن‌ها چندین میلیارد دلار را برای تولیدکنندگان به ارمغان آورده‌ است. «هری‌پاتر و سنگ جادو» اولین‌بار در سال 1997 به چاپ رسید و پس از آن شش قسمت بعدی رمان‌های رولینگ با موفقیتی روزافزون روانه بازار کتاب شدند. اقتباس سینمایی این هفت اثر در قالب هشت فیلم با بازی «دنیل رادکلیف» و «اما واتسون» نیز در فروش بالای این کتاب‌ها بی‌تاثیر نبوده است.

آخرین فیلم از مجموعه «هری پاتر» در سال 2011 با عنوان «هری پاتر و یادگاری‌های مرگ 2» از سوی کمپانی «برادران وارنر» اکران شد. از سال 2001 تا 2011 هشت فیلم «هری پاتر و سنگ جادو»، «هری پاتر و تالار اسرار»، «هری پاتر و زندانی آزکابان»، «هری پاتر و جام آتش»، «هری پاتر و محفل ققنوس»، «هری پاتر و شاهزاده دورگه» و «هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت اول و دوم» در سینماهای جهان اکران شدند و به فروشی بالغ بر 8.2 میلیارد دلار دست یافتند.

در سال ۲۰۱۲، فیلم‌های هشت‌گانه «هری پاتر» به پرفروش‌ترین سری فیلم‌های تاریخ با فروشی بالغ بر ۷.۷ میلیارد دلار تبدیل شد. قبل از آن، سری فیلم‌های «جیمز باند» با فروشی بالغ بر ۶.۱ میلیارد دلار در جایگاه اول قرار داشت.

هری پاتر چگونه خلق شد؟

نویسنده هری پاتر  از تجربیات واقعی زندگی‌اش برای ایجاد دنیایی  با اثرات جادویی بهره‌گرفت. و به این ترتیب رولینگ، نویسنده معروف مجموعه هری پاتر، از نویسندگان پرفروش و پرطرفدار تمام دوران شد. او در زمان نگارش اثر اول خود،  یک مادر مجرد بیکار بود که به کمک مالی نیاز داشت اما با الهام گرفتن از محیط‌های مختلف، توانست دنیای جذاب و فراوان ادبی خود را خلق کند. همانند بسیاری از نویسندگان مطرح، او نیز برای انتشار کتاب اول خود، “هری پاتر و سنگ جادو”، زحمت سختی کشید. این اثر توسط بیش از بیست ناشر رد شد تا اینکه ناشر کوچکی به نام بلومزبری آن را به چاپ رساند. حتی بعد از انتشار نخست، با اقبال گسترده مخاطبان، هنوز نیاز به شغل دیگری داشت تا اینکه کتاب‌هایش به قدری محبوب شدند که او نیازی به شغل دیگر نداشت.
راز هایی درباره نوشتن کتاب های هری پاتر

نام جی کی رولینگ

تیم ویراستاری بلومزبری، به غیر از این که فکر می‌کرد کتاب فروش خوبی نخواهد داشت، بر این اعتقاد بود که پسران تمایلی به خواندن کتابی ندارند که نویسنده زن باشد، به همین دلیل  توصیه کرد ندکه جوان رولینگ نباید با نام اصلی خود (جوان رولینگ) کتاب خود را منتشر کند. واضح بود که این تصور جنسیتی هماهنگی نسبت به پسران نداشت ولی از دختران انتظار وجود داشت که کتاب نوشته شده توسط مردان را بخوانند. جوان رولینگ که می‌خواست موفق شود، به دلیل آنکه K حرف اول اسم خانوادگی او نبود، تصمیم گرفت برای ادای احترام به مادربزرگ خود از K به عنوان  نام میانی استفاده کند.به این ترتیب نام نویسنده بر پشت کتاب های هری پاتربه جی کی رولینگ تبدیل شد.

راز هایی درباره نوشتن کتاب های هری پاتر

لحن تاریک سریال از تجربیات زندگی رولینگ الهام گرفته شده است

سری هری پاتر با پیشرفت خود بسیار پیچیده تر می شود و با مسائل جدی مانند مرگ و تعصب دست و پنجه نرم می کند. رولینگ در مورد این واقعیت  به اپرا وینفری گفت که اگرچه وقتی شروع به نوشتن سریال کرد متوجه این موضوع نشد، اما یتیم کردن هری، همراه با تجربیات بعدی او از مرگ، راه حل او برای مقابله با  خاطره مرگ مادرش بود . اگر خاطره تلخ فوت مادرش نبود  هری پاتر وجود نداشت.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود نرم افزار استریوگرام یا تصاویر سه بعدی

دمنتورها، یکی از ترسناک ترین موجودات این مجموعه، از مبارزات او با افسردگی در سن 20 سالگی او الهام گرفتند: «توصیف کردن  این موجودات برای کسی که هرگز آنجا نبوده است، بسیار دشوار است، زیرا این غم و اندوه نیست. غم را می شناسم غم گریه کردن و احساس کردن است. اما این فقدان سرد احساس است – آن احساس واقعا توخالی. دمنتورها همین هستند.”

کوئیدیچ بر پایه بسکتبال طراحی شد

کوئیدیچ، ورزش انتخابی در هاگوارتز، شبیه  بازی چوگان پرنده  است. شاید بتوان تصور کرد که رولینگ بریتانیایی هنگام ساخت بازی به فکر کریکت بوده است. از این گذشته، جاروهای کوییدیچ کمی شبیه خفاش هستند. در واقع، الهام بخش او بسکتبال  آمریکایی بود. رولینگ در مصاحبه خود با آمازون توضیح داد: «من یک ورزش برای جادوگران می‌خواستم و همیشه دوست داشتم بازی‌ای را ببینم که در آن بیش از یک توپ در آن بازی وجود داشته باشد. این ایده فقط مرا سرگرم کرد. ورزشی که بیشتر به آن شباهت دارد بسکتبال است، که احتمالاً از تماشای آن بیشتر لذت می برم.

به لطف محبوبیت کتاب ها، کوئیدیچ به یک ورزش واقعی تبدیل شده است، با تیم هایی در بسیاری از دانشگاه ها و مسابقات جام جهانی خود. رولینگ تأیید می کند زیرا تلاش زیادی برای تبدیل آن به یک ورزش کاملاً تحقق یافته انجام داده است: «من از تنظیم قوانین بسیار لذت بردم و هنوز دفترچه ای را که در آن قوانین را نوشتم، کامل با نمودارها و همه نام های آن را دارم.

 

مطالب مرتبط:

کتاب صوتی هری پاتر و زندانی ازکابن

t راز هایی درباره نوشتن کتاب های هری پاتر
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *