علت تمایل به خوردن شیرینی بعد از غذا چیست؟

t علت تمایل به خوردن شیرینی بعد از غذا چیست؟
t علت تمایل به خوردن شیرینی بعد از غذا چیست؟

تمایل به شیرینی بعد از غذا حالتی است که خیلی از افراد آن را تجربه می کنند. ممکن است بارها این اتفاق برای شما افتاده باشد که به پایان یک وعده غذای دلچسب رسیده باشید اما به جای احساس رضایت کامل، بدن شما طالب چیزی بیش تر باشد. این اشتیاق به خوردن بیش تر، از نوع گوشت و سبزیجات نیست بلکه از دسته شیرینی جات است.

چرا اغلب مردم بعد از خوردن غذاهای شیرین، حتی بعد از چند پرس غذا، هنوز احساس گرسنگی می کنند؟ در حالی که ایده های متعددی وجود دارد، هیچ کس به طور قطعی به این پرسش پاسخ نداده است.

شیرینی

عادت یا نیاز؟

برخی متخصصان تغذیه ادعا می کنند مردم از کودکی آموزش دیده اند بعد از خوردن غذا منتظر یک دسر شیرین باشند. حتی در بسیاری از خانواده ها خوردن دسر شیرین یک سنت دیرینه است و در برخی مواقع برای رشوه دادن به بچه ها، برای تمام کردن غذای خود، به کار برده می شود. بنابراین تمایل به شیرینی بعد از غذا یک عادت اشتباه است.

برخی شواهد نشان می دهد که مصرف قند (یا دیگر کربوهیدرات های ساده) می تواند جذب اسیدهای آمینه موجود در برخی غذاها را بالا ببرد. جذب این اسیدها، سطح تحرک انتقال دهنده های عصبی را افزایش داده و احساس خوب بودن را در بدن به وجود می آورد. البته وجود برخی اختلالات گوارشی در افراد نیز آن ها را وادار به خوردن شیرینی بعد از غذا می کند تا با کمک آن غذای خود را زودتر هضم کنند.

بدن این گونه افراد بعد از صرف یک وعده غذایی سنگین، واکنشی به نام هیپوگلیسمی از خود نشان می دهد که ناشی از کاهش قند خون است. علائم این بیماری ضعف، عرق کردن، لرزش بدن، خواب آلودگی، سرگیجه، اضطراب و سردرگمی است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
قدر پوست میوه ها را بدانید

دانشمندان یکی از علل این عارضه را کمبود برخی آنزیم های گوارشی بیان کرده اند. مؤسسه ملی بهداشت مصرف غذاهای شیرین را راهی برای مقابله با علائم هیپوگلیسمی اعلام کرده است.

علت تمایل به شیرینی بعد از غذا

علت تمایل به شیرینی بعد از غذا

این وضعیت معمولا ۱ تا ۴ ساعت بعد از خوردن غذایی که سرشار از کربوهیدرات است رخ می دهد. برای مبارزه با این اختلال، توصیه پزشکان به این قرار است: مصرف غذا در حجم کمتر، اجتناب از وعده های سنگین غذایی و غنی از کربوهیدرات، خوردن متعادل، رژیم غذایی پر فیبر و هم چنین داشتن فعالیت های ورزشی و فیزیکی منظم.

در کل اگر بتوانیم بر این خواسته غلبه کنیم و تمایل به شیرینی بعد از غذا را به حداقل برسانیم به سلامتی خود کمک بزرگی کرده ایم زیرا این عادت هم منجر به افزایش وزن ما می شود و هم در پوسیدگی دندان ها می تواند نقش داشته باشد.

 

t علت تمایل به خوردن شیرینی بعد از غذا چیست؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *