شلختگی و بی‌نظمی نوجوانان چه علتی دارد؟

علت شلختگی نوجوانان
t شلختگی و بی‌نظمی نوجوانان چه علتی دارد؟

اگر یک نوجوان در خانه دارید، احتمال خیلی زیادی وجود دارد که از شلختگی اتاق او به ستوه آمده باشید! احتمالا هربار هم که در اتاق فرزند نوجوان خود را باز می‌کنید، آهی سوزناک از ته دل می‌کشید و گاهی هم ممکن است بر سر نوجوان خود غر بزنید و او را به‌خاطر بی‌نظمی و شلختگی اتاقش سرزنش کنید. سوال مهم در این بحبوحه آن است که اصلا علت شلختگی نوجوان چیست؟

آیا این بی‌نظمی و شلختگی عادی و طبیعی است؟ یا اینکه می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات روان نوجوان داشته باشد؟ آیا شلختگی اتاق نوجوانان را می‌توان به سلامت روان آن‌ها ارتباط داد یا اینکه هیچ جای نگرانی برای این موضوع وجود ندارد؟ در این مقاله از ملجه آنلاین نوجوان ‌ها دقیقا می‌خواهیم به همین سوالات پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید.

شلختگی نوجوانان امری عادی است

همین ابتدای مقاله، بدون آن که به موضوع دیگری بپردازیم، بگذارید جواب سوالتان را بدهیم و خیالتان را راحت کنیم. به باور بسیاری از متخصصان، شلختگی نوجوانان نه‌تنها کاملا رایج است و در هر خانه‌ای ممکن است به چشم بخورد، بلکه بسیار عادی هم هست. پس نگران این نباشید که چرا نوجوانان شما هیچ وقت برای تمیز کردن و مرتب کردن اتاقش علاقه‌ای نشان نمی‌دهد. این موضوع در هر فردی که در سنین نوجوانی باشد، دیده شده است.

درباره شلختگی نوجوان خود، بد نیست که این نکات را به یاد داشته باشید:

  • شلختگی می‌تواند نشانه آزادی‌خواهی و خلاقیت بالای نوجوان شما باشد؛
  • برخی از نشانه‌های افسردگی می‌توانند منجر به بروز شلختگی در نوجوان شما شوند؛
  • محیط اطراف نوجوان اگر شلخته باشد می‌تواند منجر به اضطراب و احساسات منفی شود؛
  • اوضاع خانوادگی نیز می‌تواند یکی از علت های شلختگی نوجوان و عامل تشدید آن باشد؛
  • گاهی اوقات نیز علت شلختگی نوجوان می‌تواند به دلیل عدم انگیزه و اشتیاق کافی باشد.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مسابقه عبور از مرز قانون؛ عکس شماره 3

پیشنهاد مطالعه: علت گرسنگی مداوم نوجوانان

شلختگی نوجوانان به ساختار ذهنی آن‌ها مربوط است

متخصصان این‌طور بیان کرده‌اند که علت شلختگی نوجوان ها، به دلیل ساختار مغزی و توانایی‌های ذهنی آن‌ها است. توانایی‌های کنترلی ذهن افراد در سنین نوجوانی، هنوز آن‌قدر که باید رشد نکرده است؛ به همین دلیل است که نوجوان‌ها به نسبت افراد بالغ، توانایی کمتری در کنترل محیط اطراف خود و برنامه‌ریزی کردن دارند.

عمده ترین دلایل شلختگی در نوجوانان

به عبارت دیگر، می‌توان این‌طور برداشت کرد که با افزایش سن، این ویژگی نوجوانان نیز خود به خود حل خواهد شد. نمی‌توان گفت که شلخته بودن نوجوانان، لزوما نشانه وجود مشکلات روانی و ذهنی در آن‌‌هاست. متخصصان بر این باورند که این شلختگی، حتی می‌تواند نشانه روحیه رهایی و آزادی‌خواهی نوجوانان باشد و نشان از خلاقیت بالای آن‌ها داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: سن نوجوانی چند سالگی است

آیا شلختگی نوجوان نشانه افسردگی است؟

بسیاری از والدین، تصور می‌کنند که شلختگی نوجوان آن‌ها و بی‌نظمی اتاقشان، می‌تواند نشانه‌ای از وجود افسردگی باشد. چنان که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، شلختگی نمی‌تواند لزوما نشانه‌ای از وجود مشکلات روانی باشد. باید بدانید که افسردگی علائم بسیاری دارد و شلختگی، یکی از آن‌ علائم است؛ به بیان دقیق‌تر، علائم افسردگی منجر به بروز شلختگی در نوجوانان می‌شود:

شلختگی و بی نظمی از علائم افسردگی

  • خستگی همیشگی، یکی از نشانه‌های افسردگی است که می‌تواند شلختگی در نوجوانان را به همراه داشته باشد. کسی که همیشه خسته باشد بدون شک نایی برای مرتب کردن اتاقش نخواهد داشت.
  • از دیگر نشانه‌های افسردگی، دور شدن از اجتماع است. این دسته از نوجوان‌ها بیشتر زمان خود را تنهایی در اتاقشان می‌گذرانند و به همین دلیل ممکن است شلختگی بیشتری داشته باشند.
  • غم و ناامیدی هم از نشانه‌های افسردگی است. نوجوانانی که با چنین احساساتی دست و پنجه نرم می‌کنند، هیچ دلیلی برای مرتب کردن اطراف خود پیدا نمی‌کنند؛ این کار را عبث می‌دانند.
  • از بین رفتن تمرکز و حواس‌پرتی هم از نشانه‌های افسردگی و می‌تواند کاری کند که نوجوان توانایی مرتب کردن محیط اطرافش را نداشته باشد.
  • حس شکست و قضاوت درونی هم از دیگر نشانه‌های افسردگی است. افرادی که چنین حسی دارند، خودشان را لایق محیطی تمیز و مرتب نمی‌دانند.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شرایط شرکت در مسابقات سایت نوجوان ها (به همراه یه خبر خوب)

پیشنهاد مطالعه: مهارت دوست یابی در نوجوانان

آیا شلختگی می‌تواند منجر به افسردگی شود؟

چرخه شلختگی و افسردگی، دوطرفه است؛ به این معنا که نه‌تنها افسردگی می‌تواند منجر به شلختگی نوجوانان شود، بلکه شلختگی نیز می‌تواند افسردگی به همراه داشته باشد. شلختگی اطراف نوجوانان، می‌تواند برای آن‌ها استرس‌زا باشد و موجب بروز احساسات منفی در آن‌ها شود. بهتر است بدانید که نه‌فقط شلختگی خود نوجوان، بلکه اوضاع کل خانه و بی‌نظمی خانواده نیز می‌تواند گاهی اوقات نوجوان را بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دهد.

با شلختگی نوجوانان چه کنیم؟

اکنون سوال مهم که برای والدین وجود دارد، آن است که با شلختگی نوجوان خود باید چه کنند؟ چه راهکاری برای حل این بحران وجود دارد و چطور می‌توان آن را رفع کرد؟ اول از هر چیز، چنان که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، باید به یاد داشته باشید که شلختگی نوجوان عادی است و این عادی بودن را باید همیشه در ذهن خود نگه دارید.

مهم‌ترین کاری که متخصصان توصیه می‌کنند در همین راستا انجام دهید، آن است که این شلختگی را به طور کلی نادیده بگیرید! کاری به کار فرزند نوجوان خود نداشته باشید، او را به حال خود رها کنید و مدام به جانش غر نزنید که اتاقش را مرتب کند! این دوران بالاخره روزی تمام خواهد شد و تنها کاری که در این مدت از دست شما بر می‌آید، صبوری است.

البته، توجه به دیگر نشانه‌ها را فراموش نکنید. همان‌طور که در بخش‌های پیشین نیز گفتیم، اگر شلختگی نوجوان شما به دلیل افسردگی باشد، معمولا نشانه‌های دیگری نیز در کنار آن وجود دارد. بادقت تمام نشانه‌ها را بررسی کنید و اگر شاهد وجود علائم افسردگی بودید، باید برای ریشه‌یابی و درمان افسردگی نوجوان خود، اقدامات جدی در پیش بگیرید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چطور ارتباط بهتری با نوجوان باهوش داشته باشیم؟

کلام آخر

شلختگی نوجوان از جمله چیزهایی است که والدین همیشه از آن شکایت می‌کنند. اما برخلاف باور اشتباه، باید بدانید که شلختگی و بی‌نظمی نوجوانان امری کاملا عادی است. اولین کاری که می‌توانید به عنوان والدین انجام دهید، آن است که این شلختگی را نادیده بگیرید.

اما در صورتی که علائم افسردگی را نیز در کنار آن مشاهده کردید، باید برای حل آن تلاش کنید. در پایان بگذارید نظر شما را نیز جویا شویم؛ آیا شما هم با شلختگی نوجوان خود مواجه شده‌اید؟ برای حل آن چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ تجربیات گران‌بهای خود را با ما نیز به اشتراک بگذارید.

جملات کلیدی

  • فکر نکنید که شلختگی نشانه‌ای بد و منفی است؛ شلختگی گاه می‌تواند نشانه‌ای از آزادگی و خلاقیت بالای نوجوان شما داشته باشد.

شلختگی نشانه ی آزادگی و خلاقیت بالای نوجوان

  • یکی از عمده‌ترین دلایل شلختگی در نوجوانان، آن است که ذهن افراد در این سن، هنوز به طول کامل توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی را ندارد.
  • گاهی اوقات، شلختگی و افسردگی می‌توانند به هم مربوط باشند، علائم افسردگی می‌تواند منجر به شلختگی و بی‌نظمی نوجوانان شود.
  • تنها کاری که می‌توانید به عنوان والد انجام دهید، آن است که شلختگی نوجوان خود را نادیده بگیرید تا نوجوان شما بزرگتر شود.

وظیفه والدین در قبال شلختگی نوجوانان

پیشنهاد مطالعه: کادو برای پسر نوجوان

سوالات متداول

مهم‌ترین علت شلختگی در نوجوانان، آن است که ذهن آن‌ها هنوز به اندازه کافی رشد نکرده و توانایی کنترل و مدیریت افراد بالغ را ندارند.

بله. شلختگی در تمام نوجوانان عادی است. درصورتی که این شلختگی به دلیل مشکلات دیگر نباشد، با بزرگتر شدن نوجوان شما، از بین خواهد رفت.

بله. برخی از علائم افسردگی می‌توانند منجر به شلختگی نوجوان شوند. از طرف دیگر، شلختگی نیز می‌تواند علائم افسردگی را گاهی تشدید کند.

منابع

newportacademy

evolvetreatment

t شلختگی و بی‌نظمی نوجوانان چه علتی دارد؟
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *