مهارت دوستیابی ویژه نوجوانان

مهارت دوست یابی؛ ویژه نوجوانان
t مهارت دوستیابی ویژه نوجوانان

مهارت دوستیابی یا مهارت انتخاب دوست یکی از مهارت‌های مهمی است که هر نوجوان باید آن را فرا بگیرد. آنقدر مهم که می‌توانیم بگوییم یکی از مهارت های زندگی دوست یابی است. دوست خوب و واقعی نقش موثری در زندگی ما دارد. اما چطور یک دوست خوب پیدا کنیم؟ آیا راه‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها بتوانیم دوست مناسب خودمان را پیدا کنیم؟

بله، برای یافتن یک دوست خوب می‌توانید آگاهانه عمل کنید تا در نهایت از داشتن یک دوست خوب در زندگی لذت ببرید.

چگونه دوست خوب پیدا کنیم؟

شاید برای پیداکردن بهترین دوست نیاز باشد اول خودتان را خوب بشناسید. نوجوان‌هایی که شناخت درستی از خودشان ندارند در انتخاب دوست نیز به مشکل می‌خورند. دوست شما قرار است علایق و سلایق شبیه به شما داشته باشد. پس اگر شما نسبت به سلایق و علایق خود کاملا آگاه نباشید نمی‌توانید فردی را پیدا کنید که نزدیک به شما فکر می‌کند. پس در مرحله‌ی اول، خودتان را بشناسید.

برای دوستیابی به چه مهارت هایی نیاز داریم؟

چگونه در دبیرستان دوست پیدا کنیم؟ این سوال، یکی از دغدغه‌های نوجوان‌هاست. پاسخ این است که باید مهارت‌ های دوست یابی را یاد بگیرید. نگران نباشید. یادگیری آن‌ها سخت نیست!

مهارت های دوستیابی می‌گوید: خودتان پیشنهاد بدهید!

برای اینکه یک دوست خوب پیدا کنید منتظر نمانید تا دیگران سراغ‌تان بیایند. اگر فکر می‌کنید کسی را که می‌تواند بهترین دوست شما باشد یافته‌اید، دیگر دست‌دست نکنید. خودتان قدم اول را بردارید و به فرد مورد نظر پیشنهاد دوستی بدهید. یادتان باشد آدم‌های خوب همیشه دور و اطراف ما هستند اما کسی که خوب باشد و دنیایش به دنیای ما هم نزدیک باشد کم‌تر پیدا می‌شود.

مغرور و از خودراضی نباشید!

غرور، نقابی است که بسیاری از نوجوان‌ها به چهره می‌زنند تا ترس‌ها، نگرانی‌ها و حتی ضعف‌های خود را پشت آن پنهان کنند. ممکن است شما حقیقتا فردی مغرور نباشید اما وقتی ژست انسان‌های مغرور را به خود می‌گیرید دیگران درباره‌ی شما به اشتباه می‌افتند.

خودتان بهتر می‌دانید که آدم‌ها هیچ‌وقت دوست ندارند به کسانی که مغرورند نزدیک شوند و با آن‌ها ارتباط دوستانه برقرار کنند. پس چهره‌ی بیرونی‌تان را ارزیابی کنید. اگر مغرور یا خودخواه یا مدعی به نظر می‌آیید روی خودتان کار کنید تا بتوانید این نقاب را از چهره‌تان بردارید. خواهید دید زمانی که ساده و بی‌پیرایه هستید افراد مناسبی را برای دوستی پیدا خواهید کرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
10 راهکار برای تعیین حد و مرز شخصی؛ راز زندگی دلپذیر

مهارت دوستیابی می‌گوید: شوخ‌طبع باشید!

همه‌ی آدم‌ها، چه نوجوان‌ها و چه بزرگسالان، دوست دارند با افرادی دوست شوند و وقت بگذرانند که خوش‌اخلاق و شوخ باشند. پس برای یافتن یک دوست مناسب، کمی خوش‌روتر و شوخ‌طبع باشید. رفتار رسمی، مناسب مکان‌های رسمی و موقعیت‌های خاص است. اجازه بدهید در موقعیت‌های دوستانه و صمیمی، شوخ‌طبعی‌تان بروز کند تا ببینید آدم‌های بسیاری به سمت‌تان می‌آیند تا با شما دوست شوند.

مهارت دوستیابی برای نوجوان‌ها

در انتخاب دوست به این موارد دقت کنید

علاوه بر اینکه لازم است روی خودتان کار کنید تا یک دوست مناسب پیدا کنید، هنگام انتخاب دوست نیز باید حواس‌تان به مواردی باشد.

فردی را انتخاب کنید که موجه و قابل احترام است

کسی را برای دوستی انتخاب کنید که شخصیتی موجه میان دیگران داشته باشد. یعنی سراغ کسی بروید که دیگران برای او ارزش قائلند. این به این معنا نیست که باید سراغ گل سر سبد کلاس و مدرسه بروید! همین که آن فرد قابل احترام باشد کافی است.

در خیلی از موقعیت‌ها، شما با دوستان‌تان سنجیده می‌شوید. اگر دوستی داشته باشید که همیشه دردسر به بار می‌آورد شما نیز در نظر دیگران فردی شناخته می‌شوید که دردسر به بار می‌آورد. پس شخصیت کسی که برای دوستی انتخاب می‌کنید بسیار مهم است.

مهارت دوستیابی می‌گوید با این افراد دوست نشوید!

از افراد دروغگو و سخن‌چین دوری کنید. اگر شما با چنین فردی دوست شوید نه‌تنها در نظر دیگران خودتان هم یک فرد دروغگو یا سخن‌چین محسوب می‌شوید، بلکه از این دوستی آسیب نیز می‌بینید. برای فردی که دروغگو یا سخن‌چین است، دوست و دشمن فرقی ندارد. او در موقعیتی مناسب به شما نیز آسیب می‌زند.

دوستی با هم‌سال یا فرد بزرگ‌تر از خودمان؟

برخی از نوجوان‌ها تمایل دارند با افرادی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از خود دوست شوند. اینکه این نوع دوستی خوب است یا نه، موضوعی است که در مقاله‌ای دیگر به آن می‌پردازیم، اما خوب است بدانید دوستی که هم‌سن شما باشد از نظر روحی و ذهنی و حتی عاطفی می‌تواند به شما بسیار کمک کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راهکارهایی برای درک احساسات یکدیگر

وقتی دوست شما هم‌سن شماست، دقیقا همان دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌هایی را دارد که شما نیز با آن‌ها سر و کار دارید. پس حرف شما را بهتر هر کسی دیگر می‌فهمد. هم‌چنین دوست هم‌جنس می‌تواند احساسات و افکاری را در ما درک کند که دوست غیر هم‌جنس، به خاطر ساختار متفاوت مغز، نمی‌تواند به همان‌گونه‌ای که ما درک می‌کنیم، درک کند.

برای انتخاب دوست مشورت کنید

انتخاب دوست یک انتخاب مهم است. یک ارتباط دوستانه‌ی خوب و موفق می‌تواند سال‌ها ادامه پیدا کند و یک انتخاب نادرست و ارتباط اشتباه می‌تواند ضربه‌های جبران‌ناپذیری به شما بزند. پس برای انتخاب دوست مناسب با دیگران مشورت کنید. این دیگران، کسانی هستند که شما تفکرات و زاویه‌ی دیدشان را قبول دارید و برای آن احترام قائلید. پس می‌توانید سراغ یکی از اعضای خانواده‌تان بروید. خواهر یا برادر بزرگ‌تر معمولا در این مورد خیلی خوب می‌تواند شما را راهنمایی کند.

چگونه دوست صمیمی پیدا کنیم؟

داشتن یک دوست صمیمی مرحله‌ای بالاتر از دوست‌یابی است. به این معنا که شما باید ابتدا دوست مناسب خود را پیدا کنید، سپس تلاش کنید تا این دوستی را به یک دوستی صمیمانه تبدیل کنید. برای اینکه بتوانید دوستی خود را ادامه بدهید تا به یک دوستی صمیمانه برسید، باید مهارت‌های حفظ ارتباط را بلد باشید. پس از اینکه موفق شدید ارتباط‌تان را برای مدتی طولانی حفظ کنید خواهید دید که دوست شما به دوست صمیمی‌تان تبدیل شده است.

در ادامه، درباره‌ی نکاتی صحبت می‌کنیم که به شما کمک می‌کند رابطه‌ی دوستانه‌تان را حفظ و محکم کنید.

مهارت دوستیابی و راه‌های حفظ دوستی

برای حفظ دوستان خوب به چه مهارت هایی نیاز داریم؟

حالا که موفق شده‌اید دوست مناسب خودتان را پیدا کنید باید برای حفظ این ارتباط نیز تلاش کنید. واقعیت این است ناراحتی‌ها و دلخوری‌ها در هر ارتباطی وجود دارد و در ارتباط‌های صمیمی‌تر و عمیق‌تر، بیش‌تر است. در این موقعیت‌هاست که شما باید دست به‌کار شوید و تلاش کنید ارتباط دوستانه‌تان را حفظ و محکم‌تر کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آیا اجتماع گریزی در نوجوانان طبیعی است؟

اما برای حفظ این ارتباط باید چه کار کرد؟

  • با یکدیگر خوش‌اخلاق و مهربان باشید.
  • به یکدیگر احترام بگذارید.
  • به یکدیگر علاقه و توجه نشان دهید.
  • به هم کمک کنید.
  • هنگام ناراحتی و شادی کنار هم باشید.
  • به فکر همدیگر باشید.
  • نکات خوب همدیگر را تحسین کنید.
  • نکات منفی یکدیگر را برطرف کنید.
  • برای هم وقت بگذارید.
  • به هم اعتماد کنید.
  • رازدار و امانت‌دار یکدیگر باشید، مگر در مواقعی که رعایت رازداری باعث شود دوست‌تان در دردسر بیفتد.
  • همدیگر را به کارهای خوب تشویق کنید.
  • همدیگر را از کارهای ناشایست، نادرست و غیر اخلاقی دور کنید.
  • به حرف های هم گوش کنید و یاد بگیرید که منطقی و عاقل باشید.
  • بدی‌های همدیگر را ببخشید.
  • باعث رشد، پیشرفت و موفقیت یکدیگر شوید.
  • هنگام ناراحتی و مشکل با هم صحبت کنید و از مشورت و راهنمایی‌های یکدیگر بهره بگیرید.

بهترین اپ های دوستیابی کدامند و آیا خوب است از این اپ‌ها استفاده کنیم؟

اپ‌های گوناگونی برای دوستیابی وجود دارد و افراد بسیاری در سراسر دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما پیش از از اینکه از این برنامه‌ها استفاده کنید باید ببینید آیا آن‌ها به کارتان می‌آیند یا خیر.

واقعیت این است که هیچ‌کدام از برنامه‌های دوستیابی در ایران طراحی نشده‌اند. بنابراین شاید خیلی راحت نتوانید یک دوست ایرانی در آن‌ها پیدا کنید. البته اگر به ارتباط جهانی فکر می‌کنید و تصمیم دارید با هم‌سالان خودتان در کشورهای دیگر ارتباط بگیرید این اپ‌ها می‌توانند به شما کمک کنند.

Bumble، Match Dating،MeetMe سه مورد از اپ‌های محبوب برای دوستیابی هستند. اپ‌های دوست‌یابی برنامه‌هایی عمومی هستند. یعنی اگر به دنبال برنامه دوست یابی نوجوانان هستید باید بدانید برنامه‌ای چنین تخصصی وجود ندارد و باید از همین اپ‌های عمومی استفاده کنید.

***

حالا که با راه های مهارت دوستیابی و حفظ دوستان خوب آشنا شده‌اید، دست به کار شوید. بررسی کنید از بین هم‌سن و سالانی که دور و اطرافتان هستند کدام‌یک برای دوستی با شما مناسب‌ترند.

t مهارت دوستیابی ویژه نوجوانان
4.6/5 - (20 امتیاز)

‫21 نظر ارسال شده در “مهارت دوستیابی ویژه نوجوانان

  1. Wolf :

    سلام من حسینم ۱۵ ساله معروف به گرگ و از بچه گی هیچ دوستی نداشتم ولی طبق گفته دانشمندان هرکس باید یک دوست از جنس مخالف داشته باشد. ولی به دلیل حیون درونم((گرگ)) کسی تابحال با من دوست نشده شما می‌توانید کمکم کنید.
    خیلی ممنونم 🙏🙏

    • جمال رادفر (سردبیر ) :

      پاسخ خانم دکتر سلیقه دار:دوست خوبم
      به نظرم درباره سفارش دین کمی دچار سو تفاهم شدی و در عین حال به خودت برچسب هم میزنی!
      اون سفارش برای ازدواج هست و در واقع برای زمانی که موقعیت ازدواج و تشکیل خانواده به لحاظ سنی ودیگر شرایط فراهم باشد. بنابراین از این موضوع چنین برداشتی نداشته باش. اصلا دیر نمی شود اگر در سال هایی که بزرگتر. شدی و در آینده بخواهی با دختری آشنا شوی و روی این رابطه سرمایه گذاری کنی.
      در ضمن متوجه نشدم چرا خودت را گرگ نامگذاری کردی؟ اما این را می دانم که این جور لقب دادن ها میتونه باعث بشه که خودت باور کنی که مشکلی داری و ناامید بشی که میتونی اون را تعییر بدی.
      این روزها به این فکر باش که خودت، اخلاق و رفتارت و حالت را بهبود بدهی و در آینده بتوانی با افراد مناسبی ارتباط و آشنایی پیدا کنی.

  2. Amir :

    سلام خسته نباشید.
    من ۱۵ سالمه و دوست صمیمی ندارم .
    خیلی هارو پیدا میکنم که خصوصیات خودمو داشته باشند و بتونن دوست خوبی برام باشن اما نمی‌دونم چجوری بهشون پیشنهاد دوستی بدم.
    لطفاً راهنمایی کنید.

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ خانم دکتر سلیقه دار:دوست خوبم
      نیازی نیست بر ای شروع دوستی صرفا تلاش کنی چیزی را به زبان بیاوری گاهی اقدامات غیرمستقیم نتیجه بهتری دارند، برای مثال ساعات تفریح کنارش باش، به او از آنچه داری تعارف کن، در گفتگو شرکت کن و نظر بده، به او پیشنهاد بده که در یک فعالیت مشترک با تو شرکت کند مثل حل تمرین درسی، از موارد خوب درباره دوستت تعریف کن و تحسین کن، از علاقمندی ات بگو و خلاصه کارهایی در این زمینه.
      معمولا همین کارها به شروع دوستی ها منجر می شود.

  3. Army :

    سلام وقتتون بخیر من ۱۵ سالمه و وارد مدرسه جدید شدم همیشه برام پیدا کردن دوست یه چالش بزرگ بوده و سه سال قبل که در مدرسه دیگه بودم هم دوست خاصی پیدا نکردم در حالی که دلم می خواد کلی دوست داشته باشم اما همیشه تنها بودم و دلیل اینکه نمی تونم دوست پیدا کنم هم می دونم خب من خیلی آرومم وقتی بچه ها تو مدرسه با هم حرف می زنند من فقط شنونده هستم و وقتی هم حرف نزنی کسی نمیاد سراغت که با هات دوست بشه بیشتر اوقات درباره موضوعاتی که بقیه حرف میزنند نظری ندارم و یا اگر هم نظری داشته باشم چیزی نمی گم چون میترسم که بقیه خوششون نیاد کلا می ترسم از اینکه بچه های مدرسه من رو قبول نکنند و یا موقعه صحبت کردن سوتی بدم ولی بعضی وقتا خودم رو مجبور می کنم با بقیه حرف بزنم ولی بعدش با خودم میگم کاش یه چیز دیگه می گفتم دارم از دست خودم دیوونه میشم

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ خانم دکتر سلیقه دار:پاسخ ۴۶
      دوست خوبم
      دو موضوع مهم وجود داره که توجه بهشون باعث میشه مشکل را حل کنی.
      اول اینکه باید خودت را بیشتر قبول داشته باشی و دوم اینکه تا این حد نظر دیگران برایت مهم نباشد.
      اگر خودت را قبول داشته باشی به خودت حق می دهی گاهی چیزهایی بگویی که دیگران دوست نداشته باشند یا مخالف باشند.
      به خودت فرصت می دهی که اگر زمانی نمی خواهد در جمع صحبت کند سرزنش نکنی
      و در عین‌حال به خودت جرات می دهی که حرف بزند بدون اینکه توسط خودت نقد شود.
      پس از حالا حواست باشد نباید پس از اینکه چیزی گفتی خودت را نقد کنی و فکر کنی چرا گفتم و …
      در عین حال باید زمانی که در جمع هستی بدون اینکه فکر کنی یا خودت را در معذوریت بگذاری شروع کنی به حرف زدن در مورد هر چه دلت می خواهد.
      به تو قول می دهم در مدت کوتاهی همه چیز درست می شود و می بینی که دیگر برایت صحبت کردن راحت شده و تو می توانی به سادگی با دوستانت ارتباط بگیری و حالا آنها باید تلاش کنند تا با تو دوست بمانند.
      فقط فراموش نکن از همان اول سال شروع کن نه دیرتر.

    • هانا مرادی :

      دوست عزیز، برای اینکه بتوانی یک دوست خوب پیدا کنی لازم است ابتدا به مهارت دوستی دست پیدا کنی. از نکاتی که در این مقاله گفتیم استفاده کن تا بتوانی این مهارت را در خودت ایجاد کنی و یک دوست خوب پیدا کنی.

  4. Qsd :

    سلام من ۱۵سالمه ما پارسال خونمونو عوض کردیم من همیشه از بچگی تو پیدا کردن دوست مشکل داشتم چون من یه خواهر دوقولو داشتم که همیشه همراهم بود البته دوست پیدا میکردیم اما از بد شانسی همیشه خونمون. عوض میشد و دیگه شانس دیدن دوباره دوستامونو نداشتیم که باهم باشیم خونمون عوض شده بود و تو راهنمایی هیچکسی رو نمیشناختیم اما دوستای خفنی پیدا کردیم مادرمون سختیگر بود نمیذاشت باهاشون بریم بیرون البته او دوستای دبستانشون هم باهاشون بودن من و خواهرم خیلی خجالتی بودیم و خودمون هم خجالتی بودیم و همیشه بقیه با ما سر حرف و باز میکردن چند بارهم که باهم رفتیم بیرون مامانم همراهمون بود و دوستامون فکر کردن ما سوسولیم .
    همیشه میگفتن بریم خونشون بخوابیم و اینا ولی مامانمون نمی ذاشت چون اونا خیلی با ما فرق داشتن البته من خودم هم زیاد دوست نداشتم برم خونشون چون خجالت میکشیدم وقتی هم زنگ میزدن میگفتن میای یا نه یع بهونه میتراشیدم البته هنوز هم با هم حرف میزنیم از بین اون ۱۰ تا دوست راهنمایی یکیشون که خیلی باهم صمیمی بودیم رفت یه شهر دیگه یکیشون نهم رفت یه مدرسه دیگه وخونه ما هم عوض شد کرونا هم اومد من همیشه از مدرسه متنفر بودم اما نهم بهترین سال بود واقعا خیلی با دوستامون خوش میگذشت و من از اول سال استرس داشتم که حالا به دلیل آلودگی هوا یا هر چیزی مدرسه ها تعطیل نشه ما تو راهنمایی دوستای زیادی نداشتیم ولی همون ۱۰تا دوستی که داشتیم هم خفن ترین بچه های مدرسه بودن هم خودشون باما دوست شده بودن البته خودشون هم یه عالمه دوست پر افاده داشتن که از ذول دبستان باهم بودن و خیلی تو ندرسه از من و خواهرم بدشون میومد ولی ما نمچین شانسی و نداشتیم تا خونه دوستامونم عوض میشد با هم برا تابستون برنامه داشتیم که دیگه اخرای سال کرونا اومد مدرسه ها تعطیل شد خواهرم هم اپاندیسش ترکید چرک کرد و اینا و رفت بیمارستان اینجوری تابستون بع فنا رفت دبیرستانی هم که رفتیم تو همون محل قبلی که راهنمایی بود رفتیم با اینکه خونمون خیلی ازونجا دور شده بود چون مدرسه ها آنلاین بود همه دوستامون رشته شون با ما فرق داره و حتی تو یه دبرستان هم نیستیم تو کلاس ما همه از دبستان باهم دوستن و ما هیچکسو نمیشناسیم امسال که تموم شد با بچه ها اشنا شده شدیم ولی هنوز هیچ دوستی پیدا نکردیم من و خواهرم از لحاظ مالی از اونا خیلی داغون تریم حالا داریم میریم یازدهم امسالم مدرسمون دوباره عوض میشه چون پارسال قبل از عوض کردن خونمون ثبت نام کرده بودیم و امسال چون خونمون دیگه اونجا نیست این محل جدیدمون خیلی شلوغه من نا حالا دختری هم سن و سال خودم ندیدم امسال با بهاره همون بچه خفن مدرسه حرف زدم کلی تحویل گرفت و برا تولدش دعوت کرد ولی ما نمیتونستیم بریم دوستای قبلیم هر روز از بیرون رفتنشون باهم اسنوری میذارن و من هنوز تک و تنها چپیدم تو خونه باباو مامانم میگن با همونا قرار. بذاریم بریم بیرون مارو میبرن ولی من دوست دارم تو همین محلی که هستیم یه دوست صمیمی مثل خودم داشته باشم که وضع مالیشون ریاد از ما بهتر نباشه و خجالت نکشم دعوتشون کنم به خونه همون دوستم که رفت یه شهره دیگه هنوز همو میبینم باهم خیلی صمیمی بودیم اون رازای زندگی مارو میدونست ماهم رازای اون خیلی خوب بود ولی خب شهرشون دوره اصلا نمیدونم چیکار کنم قبلا زیاد برام این چیزا مهم. نبود ولی جدیدا حس میکنم خیلی تنهام چهار شنبه سوری هم که با یکی از دوستامون رفته بودیم بیرون چند تا از دوستایی که تازه پیدا کرده بود هم بودن خیلی پر افاده و لوسو چندش بودن خلاصه همه دوستای ما کلا بخاطر دبیرستان و مدرسه های مختلف از هم جدا شدن هنوز هم با ما دوستن و هم اینکه همشوون دوستای جدید پیدا کردن به غیر از ما من خیلی دوست دارم دوست جدید پیدا کنم ولی میترسم منو ضایع کنن اصلا نمیدونم چیکار کنم از طرفی هم خیلی صایع اس پاشم برم به یکی بگم بامن دوست شو میترسم مسخرم کنه یا ضایع بشم اصلا نمیدونم چیکار کنم چون دیگه معمولا همه تو این سن یه عالمه دوست و دوست صمیمی دارن نمیدونم چیکار کنم

    • جمال رادفر :

      پاسخ خانم دکتر سلیقه دار : دوست خوبم
      به این فکر کن که بسیاری از بچه ها و افراد مهاجرت می کنند به کشوری که نه تنها کسی را نمی شناسند حتی به اندازه اطرافیان شون به زبان آن کشور و فرهنگ آنها مسلط و آشنا نیستند. در چنین شرایطی چه کار می کنند؟ حتما و قطعا بدون اینکه فکر کنند چه کسی از نظر مالی بالاتر یا پایین تر است یا اینکه همه اینها هم محله ای که هیچی هم کشور هستند شروع می کنند به ایجاد ارتباط.
      یعنی توهم به جای فکر کردن به این چیزها لازم است اعتماد به خودت را بالا ببری، بیشتر به این فکر کنی که دارایی و به رخ کشیدن آنها ملاک دوست خوب نیست و در عوض در سن و سالی که داری دیگران هم مثل خودت می توانند درک کنند که مهربانی و صداقت و مرام داشتن در دوستی مهم است.
      یادت باشد نه تنها در این شرایط که تا پایان عمر قرار است در هر دوره دوستان جدیدی داشته باشی و دوباره از هم جدا شوند و در موقعیت تازه همراهان و دوستانی تازه پیدا کنی.

  5. nojavanha.com :

    کاربر عزیز ؛Reihaneh؛
    خانم دکتر سلیقه دار مشاور و روانشناس سایت این گونه به پرسش شما پاسخ داده اند:

    دوست خوبم

    پیدا کردن دوست مناسب کار سختی است اما تو در این کار موفق بودی و توانستی کسی را پیدا کنی که به نظرت مناسب است. حالا نوبت کار ساده تر است. آن هم این است که او تصور کند و احساس کند تو هم برای دوستی با او خوب و مناسب هستی. نگران شلوغی دور و بر او نباش و به جای طرح مستقیم موضوع و گفتن این جمله که بیا با هم دوست شویم که دیگر از سن شما گذشته است تلاش کن تا کم کم با رفتارت او را متوجه خودت کنی و اجازه بدهی تا او همبرای دوستی با تو فکر کند و شاید هم عادت کند و آن وقت دلش بخواهد که دوستی با تو را بیشتر تجربه کند.

    بنابراین مثل همیشه باش اما با اعتماد به نفس بیشتر و در عین حال طوری رفتارکن که نشان دهی او برایت مهم است . همین ها کافی است تا ریشه دوستی شما با هم شکل بگیرد.

    موفق باشی

    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  6. Reihaneh :

    سلام. من ریحانه هستم و ۱۳ سالمه. امسال وارد مدرسه فرزانگان شدم. هیچ دوستی ـندارم. اینم میدونم که باید یکی رو پیدا کنم چون تا کنکور باهم تو یه مدرسه خواهیم بود. ولی احساس میکنم که یکی رو پیدا کردم که میتونم باهاش دوست بشم. ولی اون دور و برش یه عالمه دوست داره که فکر نمیکنم بتونم باهاش دوست بشم. البته بیشتر از این میترسم که چطوری بهش پیشنهاد دوستی بدم و اگه گفت نمیشه چیکار کنم. لطفا کمکم کنید.

  7. شایان 14پایتخت :

    مرسی.زحمت کشیدید این مطالبو جمع آوری کردید.ولی کاش یه چیزی هم میذاشتی که بدرد کسایی که از دوست زخم خوردنم میذاشتید.هرچن که میدونم بدی هایی که بهم از دوست شده از خوبی خودم بوده چون این نظرو همه میخونن قابل توجه همه دنبال دوستی باشید که همجنستون باشه که به عاقبت من دچار نشید.

  8. armin :

    سایت بسیار بسیار عالیه.اولین بار دیدم یه سایت اینجوری باشه.مرسی .روانشناسی نوجوونها خیلی به دردم خوردش.قسمت پدر مادرا هم که نمیخونن هر چقدم بگی.ولی خدارو شکر میکنم که تو زمانی زندگی میکنم که تکنولوژی هست و میتونم برا پدر شدن خودم اطلاعات کسب کنم.تا رفتاری که دوست داشتم پدر خودم بکنه و نکرد رو من برا بچه خودم بکنم.بازم مرسی

  9. المیــرا :

    من از دوست زیاد ضربه خوردم … خیلی زیاد … نمیدونم شاید مشکل از خودمه که زیاد از حد به دوست بها میدم … شاید هم ..

  10. melika :

    be nazare mamanam dooste khoob yani kesi ke ahlle doost pesar nabashe mage mishe an khodam injoori nistam oon vaght allbate manam az yeki az doostam zarbeie sangini khordam chi migam oon ke dge esmesh doost nist…

    • آریو :

      منم ۱۷ ساله ازمشهدم آریو نامم هست.
      خب ازنظرمن که همش چرتو پرته.چون که ذهنت فقط بلده مشکلات رو ببینه ونه درست شدن رو، حتما انجام بده و اعتماد بنفستو فراموش نکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *