فشار خون بالا

t فشار خون بالا

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

قلب عمل پمپ خون به تمام بدن را انجام می دهد و فشار خون یعنی اندازه گیری نیرویی که بر دیواره های رگ ها وارد می شود. فشار خون در پاسخ طبیعی به استرس و فعالیت بدنی به طور موقت افزایش می یابد. هم چنین فشار خون به طور عادی با افزایش سن و وزن بالا می رود. در این صورت فرد مبتلا به فشار خون حتی به هنگام استراحت نیز فشار خون بالایی دارد. به دلیل این که این وضعیت علامتی ندارد، تعداد زیادی از افراد بدون آن که بدانند به فشار خون مبتلا هستند. با این حال، چون فشار خون بالا موجب افزایش خطر جدی ناهنجاری های قلبی و عروقی می شود، توصیه می شود تا با انجام معاینات پزشکی منظم فشارخون در مراحل اولیه شناسایی شود. هر چند که فشار خون بسیار معمول است و بیشتر در مردان و در افراد میانسال و مسن شیوع بیشتری دارد.

فشار خون با میلیمتر جیوه اندازه گیری می شود. اگر فشار خون به طور مداوم در حالت استراحت از 140 میلیمتر جیوه بالاتر رود و از 90 میلیمتر جیوه پایین تر باشد فشار خون بالا گفته می شود.

فشار خون (2)

علائم و نشانه ها

فشار خون بالا معمولا بدون نشانه است و به طور کلی فرد متوجه آن نمی شود تا این که با یک معاینه بدنی شناخته شود. با این وجود، اگر فشار خون، شدید باشد یا تند شود، موجب سر درد، نفس تنگی و اختلال دید می شود. این وضعیت بر تمام چشم ها، کلیه ها، رگ های بدن و قلب اثر می گذارد.

علت

در موارد بسیاری، دلیل آشکاری وجود ندارد که در این مورد، وضعیت فشار خون اولیه نامیده می شود. عوامل ارثی مهم هستند ولی به یک ژن خاص نسبت داده نمی شود. سایر فاکتورها که با فشار خون بالا همراه هستند شامل مصرف زیاد الکل، رژیم غذایی پر نمک، چاقی، دیابت، سبک زندگی نشسته و بدون تحرک و سیگار کشیدن است. همچنین وزن کم در هنگام تولد خطر افزایش فشار خون بالا را در بزرگسالی بالا می برد.

تشخیص

فشار خون بیمار در موقعیت های مختلف استراحت اندازه گرفته می شود. همچنین برای تشخیص بهتر برای فشار خون ثانویه از تست خون، اشعه X، و سایر آزمایشات مناسب انجام می شود.

فشار خون (3)

درمان

در فشار خون ملایم تا متوسط، اگر دلیل زمینه ایجاد کننده پیدا نشود، تغییر سبک زندگی به عنوان اولین درمان توصیه می شود. به عنوان مثال، یک فرد سیگاری بایستی سیگار را ترک کند. فرد چاق مبتلا به فشار خون بالا مجبور است وزن خود را با اصلاح رژیم غذایی کم نماید و به تدریج فعالیت بدنی را در زندگی روزمره خود افزایش دهد. خود مراقبتی یا ریلکسیشن نیز می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد. اگر تغییر سبک زندگی موثر واقع نشد، پزشک معالج داروی ضد فشار خون را تجویز می کند. دارویی که پزشک تجویز می کند با توجه به شرایط جسمانی و شرح حالی که پزشک از بیمار می پرسد داده می شود. در بیشتر موارد، بیمار مجبور است دارو را تا آخر عمر مصرف کند.

t فشار خون بالا
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سلامت دندان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *