معجزات قرآنی؛ آسمان بازگرداننده

معجره قران
t معجزات قرآنی؛ آسمان بازگرداننده

آسمان بازگرداننده

آسمان بازگرداننده به چه معنی است ؟در آیه 11 سوره الطارق بیان شده است:مالسماء ذات الرجع “قسم به آسمان برگرداننده”خداوند متعال در این آیه به آسمان قسم خورده و به این عملکرد جلب توجه می کند:“بازگشت و برگرداننده”

معنای عملکرد برگرداننده چیست؟

اگر مایل باشید بنگریم که معنای این عبارت از دید داشمندان چیست؟ همانطور که میدانیم جو (اتمسفر)، شامل چند لایه است که اطراف زمین را احاطه می کند. هر لایه وظایف بسیار مهمی برای نفع به موجودات زنده روی زمین دارند. وقتی جو مورد تحلیل قرار گرفت، کشف شد که هر لایه دارای عملکرد ارسال مواد یا اشعه است. آنها برای بازگشت به فضا یا زمین نمایان شده اند.

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

اکنون عملکرد برگرداننده ی لایه های جو را با چند مثال بررسی می کنیم. به عنوان مثال تروپوسفر در 13 تا 15 کیلومتری بالای زمین بخار آب را قادر می سازد تا از سطح زمین بالا آمده، متراکم گردد و تبدیل به باران شود.

لایه اوزون،لایه زیرین استراتوسفر در ارتفاع 25 کیلو متری اشعه مضر و پرتو فرا بنفش را که از فضا می آیند به فضا بازتاب می کند. یونوسفر، امواج رادیویی زمین را که به بخش های مختلف جهان بازتاب می کند. درست مانند یک ماهواره ای به ایجاد ارتباط بی سیم، رادیو و فرستنده ی تلویزیون در مسافت های طولانی کمک می کند. لایه مغناط کره ، ذرات مضر رادیواکتیو منتشر شده از خورشید و ستارگان دیگر را قبل از رسیدن آن ها به زمین به فضا بر می گرداند.

آسمان بازگرداننده

اکنون سوال زیر را بپرسیم:

معنای شرح قرآن که 1400 سال پیش نازل شد،بر عملکرد لایه های آسمان که اخیرا در گذشته کشف شده اند چیست؟

آیا می تواند با هرچیزی غیر از این واقعیت است که قرآن کلام خداست توضیح داده شود؟ عملکرد برگرداننده بودن آسمان به تازگی کشف شده است. برای یک فرد عاقل غیر ممکن است که بپذیرد یک انسان به خصوص یک فرد درس نخوانده که 1400 سال پیش زندگی می کرده است ،این دانش کشف کند؟

اگر قرآن به عنوان کلام خدا پذیرفته نیست لازم است بپذیریم کسی که 1400 سال پیش زندگی می کرده آسمان را با تلسکوپ های پیشرفته مشاهده کرده و بر این دانش دست یافته است.کسی که این مورد را می پذیرد ،نمی تواند به عنوان یک انسان عاقل شناخته شود.

نکته ای مهم در باره آسمان بازگرداننده

باید توجه داشت که تا قبل از قطعیت یافتن نظریه‌های علمی نمی‌توان آنها را به آیات قرآن کریم نسبت داد. بنابراین باید گفت که مرتبط بودن خاصیت بازگشتی آسمان و مدل دوره‌ای تنهادرحد یک احتمال است که پیشرفت‌های علمی آینده می‌تواند موید یا ناقض آن باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معجزات قرآنی؛ گسترش جهان هستی

در آسمان پدیده‌های بازگشتی متعددی اتفاق می‌افتد که ممکن است هر یک از آنها و یا همگی آنها مورد نظر الهی باشند. به عبارت دیگر باید گفت که از دیدگاه علمی رابطه معناداری میان آسمان و خاصیت‌های بازگشتی وجود دارد. چه منظور از آسمان جو زمین باشد و چه کل فضا.  می‌توان خاصیت‌های بازگشتی متعددی را برای آسمان برشمرد.

در عصر نزول، مردم تنها از چرخه آب و تکرار باران‌های سالیانه مطلع بودند. به همین ترتیب ممکن است پدیده‌های بازگشتی دیگری نیز در آسمان وجود داشته باشد که انسان‌ها در سالیان آینده بدانها دست یابند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد معرفی آسمان با صفت «ذات الرجع» در قرآن، با توجه به وجود پدیده‌های بازگشتی متعدد در آسمان می‌تواند مویدی برای اعجاز علمی این کتاب شگفت انگیز باشد.

مطالب مرتبط:

معجزات قرآنی؛ گسترش جهان هستی

کاربر عزیز

چنانچه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت، لطفا آن را لایک کنید.

t معجزات قرآنی؛ آسمان بازگرداننده
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *