نیمه پنهان تنقلات ترش، خواص و عوارض آلوچه و لواشک

خواص و عوارض آلوچه و لواشک
t نیمه پنهان تنقلات ترش، خواص و عوارض آلوچه و لواشک

فواید و عوارض لواشک و آلوچه در یک نگاه

در تمام سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی، قفسه‌ای پر از انواع تنقلات ترش دیده می‌شود که کمتر کسی با دیدنش دهانش آب نمی‌افتد. تصور بر این است که این خوراکی‌ها هرچه باشند از میوه تهیه شده‌اند و از چیپس و پفک بهترند. اما آیا متخصصان صنایع غذایی هم همین عقیده را دارند؟  با ما همراه باشید تا شما را با خواص و عوارض آلوچه و لواشک آشنا کنیم.

میوه تازه قیمت پایینی ندارد. خودتان تصور کنید که تولیدکننده میوه‌ای با درجه مرغوبیت متوسط را از باغبان بخرد و به کارخانه برساند و در آن با استفاده از نیروی انسانی و ماشینی تغییراتی ایجاد کند و بعد از پاستوریزاسیون و بسته‌بندی به مصرف‌کننده برساند.مسلماً این محصول ایده‌آل باید قیمتی بالا داشته باشد! اما می‌بینید که مقدار زیادی از این محصولات قیمت کمی دارد که برخی از آن‌ها متری هم به فروش می‌رسند!

تولیدکنندگان  این دسته خوراکی‌ها نیاز مردم را شناخته‌اند؛ محصولی جذاب، با رنگی اشتها آور، بافتی نرم و طعمی ترش در بسته‌بندی شیک. برای تاٌمین این نیاز مشتری هم لازم نیست زیاد خودش را زحمت بدهد. در اصل تولیدکنندگان، میوه‌های پادرختی را تهیه و برای تولید این دسته خوراکی‌ها را مصرف می‌کنند.میوه‌های پادرختی در اصطلاح به میوه‌هایی که از درخت می‌ریزند و پای درخت می‌افتند می‌گویند. این میوه‌ها از درجه مرغوبیت بسیار پایینی برخوردارند و معمولاً”بسیار ریز، لک‌دار یا قهوه‌ای هستند.

در پاسخ به این سوال که چرا این محصولات با این مشکلات باعث مسمومیت ناشی از میکروب‌ها نمی‌شود؟ باید گفت: تولیدکننده‌ها این مواد اولیه را شسته و له می‌کنند و ترکیب حاصل را می‌پزند و بعد از صاف کردن ضایعاتی مانند هسته و دم را از آن‌ها می‌گیرند و به دلیل همین حرارت پخت از لحاظ میکروبی مشکل‌زا نیستند و از طرفی وجود اسید در این محصولات جلوی رشد میکروب‌ها را می‌گیرد.

لواشک و آلوچه چیست؟

اجازه دهید قبل از اینکه درباره خواص و عوارض آلوچه و لواشک صحبت کنیم، اصلا ببینیم این خوراکی‌های ترش و خوش رنگ و لعاب چی هستند؟ لواشک میوه از خمیر میوه بر روی ورقه‌های خشک ساخته می‌شود که دارای بافت لاستیکی و نرم با طعم ترش، شیرین یا ملس است. آلوچه و لواشک از میوه‌هایی مانند زردآلو، انبه، آلوشک تمرهندی و موز تهیه می‌شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
25 راه برای سلامتی قلب

لواشک‌ها را می‌توان از ترکیب میوه‌ها نیز درست کرد. برای نگهدرای از آلوچه و لواشک، به رطوبت کم‌تر از 15 تا 25 درصد، قند زیاد و اسیدیته طبیعی میوه نیاز داریم. آلوچه و لواشک‌های میوه‌ای که به درستی خشک یا بسته‌بندی شده‌اند تا 9 ماه ماندگاری دارند. برای تهیه لواشک میوه‌ای، باید میوه‌هایی با میزان قند بالا انتخاب کنید.

لواشک و آلوچه چیست؟

مواد تشکیل دهنده لواشک و آلوچه

شاید با اطلاع از مواد تشکبل دهنده این تنقلات ترش و خوشمزه، راحت‌تر بتوانید با خواص و عواض آلوچه و لواشک آشنا شوید. بیشتر لواشک‌های میوه از مخلوط کردن پوره میوه و همچنین افزودنی‌های دیگر مانند پکتین، شکر، شربت گلوکز، اسید، متابی سولفیت پتاسیم و رنگ تهیه می‌شوند.

آلوچه و لواشک‌ها با داشتن فیبر و کربوهیدرات زیاد و همچنین مقدار کمی چربی، خوش طعم و جویدنی هستند. به دلیل سبک بودن، به راحتی می‌توان آن‌ها را ذخیره و بسته‌بندی کرد. همچنین دارای مقادیر زیادی فیبر غذایی، مواد معدنی، کربوهیدرات، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها است.

تاریخچه آلوچه و لواشک

پیش از بیان خواص و عوارض آلوچه و لواشک، بررسی تاریخچه این خوراکی‌های لذیذ نیز موضوعی جالب و چالش برانگیز است. به گفته تعداد زیادی از افراد، برای اولین بار مردم خاورمیانه دریافتند که میوه‌های تازه را می‌توان در صورت پخته، پوره و خشک کردن به مدت یک سال نگهداری کرد. در واقع کتاب‌های آشپزی باستانی از لواشک‌های میوه به‌ عنوان خوراکی متعلق به خاورمیانه یا ایران یاد می‌کردند.

این خوراکی، در کتاب‌های آشپزی ارمنی باستق نامیده می‌شود. همچنین دستور العمل‌هایی برای تهیه آن در خانه ارائه می‌شود که البته معمولاً قدیمی هستند. این فرآیند توضیح می‌دهد که میوه‌ها را می‌توان پس از پخت، خشک کرده و به صورت پوره در ورقه‌های پلاستیکی مخصوص بریزید. سپس باید آن‌ها را در آفتاب خشک کنید. در مرحله بعد باید لواشک‌ها را به شکل‌های دلخواه برش داده و در ظروف شیشه‌ای نگهداری کنید. همچنین برای خشک کردن مطمئن، توصیه می‌شود از دستگاه‌های خشک کن استفاده کنید.

بر اساس دستور العمل‌های کارشناسان، بهتر است برای تهیه این خوراکی، از میوه‌های ارگانیک استفاده کنید. همچنین سعی کنید از افزودن مواد مصنوعی، شکر فرآوری شده یا ویتامین‌های اضافی به آن خودداری کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
افزایش ضخامت مو با روش های طبیعی

فواید و خواص آلوچه و لواشک برای سلامتی

همانطور که پیشتر نیز گفتیم، برای درک بهتر خواص و عوارض آلوچه و لواشک، باید ابتدا به مواد اولیه آن‌ها پی ببریم. به معنای واقعی کلمه لواشک میوه، میوه‌ای است که آب ندارد. فرآیند تهیه لواشک، با استفاده از دستگاه آبمیوه گیری انجام می‌شود.

به منظور افزایش ماندگاری میوه، آب آن از بین می‌رود. همچنین این خوراکی خوشمزه نسبت به میوه تازه بسیار مقرون به صرفه‌تر و احتمال خرابی آن کمتر است. در ادامه، برخی از فواید و مزایای لواشک و آلوچه را ذکر می‌کنیم.

دارای مواد مغذی فراوان

با بررسی خواص و عوارض آلوچه و لواشک، به موارد زیادی بر می‌خوریم. یکی از فواید این دو خوراکی، وجود مواد مغذی فراوان در آن است. با توجه به اینکه لواشک فرآیندی است که در آن میوه خشک می‌شود، مواد مغذی موجود در آن حفظ می‌شوند.

اساسا لواشک‌ها و میوه‌های خشک سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، مواد معدنی، کلسیم و آهن هستند. میزان بالای مواد مغذی در مواد غذایی، سلامت فرد را تضمین می‌کند و با خستگی و سایر مشکلات سلامتی مبارزه می‌کند. میزان زیادی ویتامین A و B نیز در لواشک موجود است.

رفع یبوست

در بررسی خواص و عوارض آلوچه و لواشک، رفع یبوست یکی از مهمترین فوایدی است که تقریبا همه ما از آن اطلاع داریم.

درمان یبوست با لواشک و آلوچه

پیشگیری از خستگی و کسلی

لواشک‌های ترش و خوشمزه، علاوه بر طعم بی نظیری که دارند، به علت داشتن ویتامین‌ها مانع از بروز خستگی می‌شود.

برطرف کردن مشکلات معده

شاید کمتر کسی از این موضوع اطلاع داشته باشد؛ اما برطرف کردن مشکلات معده نیز از جمله خواص آلوچه و لواشک است.

تاثیر بی نظیر لواشک بر جوانسازی پوست!

مصرف لواشک، تاثیر مثبتی روی پوست دارد زیرا باعث دفع سموم از بدن نیز می‌شود.

باعث هضم غذا می‌شود

از جمله دیگر خواص و عوارض لواشک و آلوچه، وجود فیبر زیاد در آن است. شاید تعجب کنید؛ اما حقیقت دارد. خوردن لواشک و آلوچه باعث هضم بهتر غذا می‌شود، از طرفی مصرف بیش از حد آن عوارضی را به همراه دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چرا نمی‌‌توانید به برنامه‌ریزی‌های خود متعهد بمانید؟

لواشک و آلوچه میوه از مقدار زیادی فیبر تشکیل شده است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. فیبرهای موجود در آن به فرآیند هضم کمک می‌کند. علاوه بر این، دستگاه گوارش را تمیز می‌کند و از بیماری‌هایی مانند یبوست و سایر مشکلات مثانه جلوگیری می‌کند.

کمک به کاهش وزن

میوه‌های خشک و لواشک‌ها، انتخابی هوشمندانه برای کاهش وزن هستند. فیبر موجود در برخی میوه‌ها، باعث می‌شود فرد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کند. وجود کربوهیدرات‌ها و قندها کنترل موثر در مصرف به طور خودکار از کاهش وزن سالم پشتیبانی می کند.عوارض مصرف لواشک و آلوچه چیست؟

در ادامه برخی از عوارض مصرف این دو نوع خوراکی را بررسی می‌کنیم. 
مشکلات گوارشی

در بررسی خواص و عوارض آلوچه و لواشک، باید هم فواید و هم مضرات را در نظر بگیرید. آلوچه‌ها و لواشک‌ها فیبر بالایی دارند. شما به فیبر در رژیم غذایی خود برای بهبود منظم و ارتقای سلامت روده نیاز دارید؛ اما فیبر بیش از حد روده شما را آزار می‌دهد. به خصوص اگر به طور معمول غذاهای پر فیبر مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد آلوچه و لواشک ممکن است باعث ایجاد گاز معده، گرفتگی شکم، نفخ، یبوست یا احتمالاً اسهال شوند. با مصرف مقدار متعادل از این خوراکی‌ها و استفاده از آن‌ها در وعده‌های غذایی منظم، از این اثرات منفی جلوگیری کنید. اگر نیاز به افزایش مصرف فیبر دارید، به آرامی تعداد آن را در هفته افزایش دهید. سایر عوارض آلوچه و لواشک شامل موارد زیر است.

مضر برای دندان

جویدن و چسبندگی این تنقلات ممکن است به طور بالقوه علاوه بر فرسایش مینای دندان، مواد پرکننده را نیز از بین ببرد، اگر برای مدت طولانی روی دندان باقی بمانند. سایر عوارض لواشک شامل میزان اسیدیته بالای آن و همچنین ترشح بیش از حد اسید معده است.

جمع‌بندی

در کل باید گفت شاید این خوراکی‌های اشتها برانگیز به‌ظاهر مشکلی برای ما به وجود نمی‌آورند؛ اما به‌مرورزمان به‌خاطر افزودنی‌ها و اسیدسیتریکی که برای ترش‌تر کردن مزه آن‌ها  اضافه می‌شود در دستگاه گوارش اختلالات جبران‌ناپذیری بخصوص در میان کودکان و نوجوان ها که در حال رشد و نیازمند مواد مغذی هستند خواهد گذاشت!

 

t نیمه پنهان تنقلات ترش، خواص و عوارض آلوچه و لواشک
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *