معرفی بازی اصیل ایرانی چَلک مُسه

معرفی بازی های اصیل ایرانی /چَلک مُسه
t معرفی بازی اصیل ایرانی چَلک مُسه

بازی هایی که بچه های ایران در هر استان یا شهرستانی ، درکوچه پس کوچه های شهرشان یا جمع های نوجوانان انجام می دهند، هر کدام به نوعی جذابیت و ویژگی خاص خود را دارد. با نگاهی در این بازی ها، بیشترین نکته ای را که می توان درک کرد این است که : بازی های بچه های دیروز چه هیجان ها و فعالیت هایی را به همراه داشته است.  دذ تبم بخش به معرفی بازی چَلک مُسه می پردازیم.

چَلک مُسه از بازی های دیروز ونیاز امروز

 

چَلک مُسه

معرفی بازی چَلک مُسه و شیوه ی اجرا :

مهارت، خوب دیدن ، راهبری مناسب و توان و قدرت بدنی، از عوامل مهم این بازی است . چلَک چوب کوچکی است به طول 20 سانت که دو سر آن را به صورت مخروط تراش می دهند. مُسه چوب بلند و صافی است به طول 60 سانت که دو سر آن را به صورت استوانه گرد است و برای زدن ضربه به چلک استفاده می‌شود. بازی در گروه های 2 تا 10نفره اجرا می شود . هر چه تعداد بازی کن ها بیشتر باشد لذت بازی بیشتر خواهد بود و رقابت تنگا تنگ تر است.

روی زمین یک نیم دایره کشیده می شود که اصطلاحا به آن گُوده گفته می شود . درون نیم دایره دو تکه آجر یا سنگ قرار می دهند و تکیه گاه  چلَک است و ابتدای بازی چلَک روی آن قرار می گیرد . گروه ها حدود 5 متر دور تر از نیم دایره می ایستند. برای مشخص شدن گروه شروع کننده ؛ یک نفر چلَک را به طرف  نیم دایره پرتاب می کند.

معرفی بازی های اصیل ایرانی /چَلک مُسه

اگر چلَک درون نیم دایره بیفتد بازی شروع می شود. اما اگر چلَک بیرون دایره بیفتد نفر بعد، می تواند مُسه را روی زمین بلغزاند تا با ضربه ای که به چلَک می زند آن را درون نیم دایره هدایت کند. به همین ترتیب ادامه می دهند تا بالاخره گروه شروع کننده بازی مشخص شود. برای شروع چلَک را در گُوده ، روی آجر ها قرار می دهند. انتخابِ زننده ی ضربه ی چلَک بسیار مهم است. باید بداند چگونه به چلَک ضربه بزند که در هوا معلق شود و بتواند با ضرب دوم آن را تا دورترین نقطه ممکن پرتاب کند و فرصتی برای رسیدن خود و یارانش به نقطه پایان فراهم شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه ۴۰ دقیقه بهینه ورزش کنیم!

معرفی بازی های اصیل ایرانی /چَلک مُسه

ضربه زدن در بازی چَلک مُسه

با ضربه اول روی نوک مخروطی چَلک از روی آجر ها بلند می شود و با ضربه دوم به دورترین نقطه پرتاب می شود. حالا ازلبه گُوده تا جایی که چلک افتاده را با مُسه اندازه گیری می کنند. (مُسه را روی زمین صاف قرار می دهند و طول هر مُسه یک اندازه قلمداد می شود. نوبت به نفر بعد می رسد از همان نقطه مُسه ررا روی چَلک زده و دوباره آن را پرتاب می کند.

به همین ترتیب تا آخرین نفر گروه ، نوبت به یاران حریف می رسد که باید موفق شوند چَلک را به جای اولیه در گوده باز گردانند.  اگر هر گروه موفق نشوند مجازات می شوند و باید نفرات گروه حریف را دو یا سه دور کولی بدهند. این بازی بیشتر از بازی های محلی استان فارس است اما ممکن است با نام های مختلف در شهر های دیگر نیز اجرا شود.

در عصری که حاکمیت با بازی های رایانه ایِ بدون تحرک، خلاصه شده و یا نهایتا به باشگاه های ورزشی منتهی می شود. بد نیست اگر لحظاتی هرچند کوتاه  را به شناخت و اجرای این بازی ها اختصاص دهیم. سعی ما بر این است که در قسمت های مختلف بازی های ورزشی ،بازی هایی را به شما نوجوانان عزیز معرفی کنیم؛ تا از طرفی پیشینه ی بازی های محلی و استانی ایرانی را بهتر بشناسید و از طرف دیگر، با استفاده ازشیوه ی اجرای بازی ، لحظات مفرحی را برای شما و دوستانتان به وجود آوریم. امیدوارم با ارائه نظرات و پیشنهادات سازنده ی شما عزیزان در این مسیر مارا یاری کنید.

۱۵ بازی گروهی جذاب برای نوجوانان

t معرفی بازی اصیل ایرانی چَلک مُسه
امتیاز به این نوشته

آنچه دیگرانجست و جو کرده اند:

  • https://www nojavanha com/معرفی-بازی-چَلک-مُسه/
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
12 تصور اشتباه ورزشی

‫2 نظر ارسال شده در “معرفی بازی اصیل ایرانی چَلک مُسه

    • رقیه مستقیم :

      سلام دوست عزیز از این که به مطلب توجه داشتی ممنون . بازی بچه های دیروز هم هیجان و تحرک بسیار زیادی داشت هم دوستی و محبت را بین بچه ها رواج می داد ای کاش بچه های امروز هم که خوشبختانه از هوش بسیار بالایی برخوردار هستند برای یک بار هم که شده این بازی ها را تجربه کنند من مطمئنم که از لذتش سیر نمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *