معرفی کتاب «اولین روز تابستان»

کتاب اولین روز تابستان
t معرفی کتاب «اولین روز تابستان»

بیست و چهار ساعت از زندگی کامی

کتاب اولین روز تابستان

اولین روز تابستان، کل تابستان را ساخت. نه اینکه اولین قدم درست برداشته شده بود، نه. اتفاقا فاجعه به بار آمده بود.

کامی بعد از مدت ها می خواست اتاقش را تمیز کند. دیگر مادرش هیچ جوره کنار نمی آمد. حق هم داشت. اتاقش مثل بازار شام بود. حالا هم که تابستان شده بود، پس اولین کاری که باید انجام می داد تمیز کردن اتاقش بود.

همین اولین روز تابستان زنگ خانه شان را زدند. حامد بود. دوست کامی. گفت با هم بروند کفش بخرند. کامی بدون اینکه مادرش متوجه شود از خانه بیرون زد. توی راه ناصر را دید.

کامی همیشه خدا از مرام و معرفت ناصر خوشش می آمد. اصلا گاهی دلش می خواسته مثل او باشد. مثل او و بچه های گروهشان. ناصر جلوی کامی را می گیرد و به او می گوید می خواهد کاری برایش انجام بدهد.

کامی فکر می کند حالا موقعیت خوبی است که خودش را به او و گروهشان نشان بدهد. شاید او هم توانست یکی از آنها بشود…

یک داستان پسرانه

داستان «اولین روز تابستان» دقیقا روایتگر اولین روز تابستان است. روایتگر همه اتفاقاتی که در بیست و چهار ساعت می افتد. کامی بعد از بحث کردن با مادرش بالاخره اجازه می گیرد که به خانه ناصر برود تا برایش کاری انجام بدهد.

اما چه کاری؟ خودش هم نمی داند. ولی ناصر گفته بود کاری است که فقط از او بر می آید. در عوضش هم پولی به او می داد که می توانست آن لپ تاپ نقره ای را که پشت ویترین مغازه دیده بود بخرد

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کتاب "دفتر خاطرات پسر لاغرو" طنزی جذاب با شخصیت فوق العاده

کامی می گفت کار سختی نیست ولی چه کاری بود که بابتش این قدر پول می دادند؟ وسوسه داشتن آن لپ تاپ دست از سرش برنداشت. برای همین خودش را دست ماجرا سپرد تا ببیند به کجا می رود.

سیامک گلشیری، نویسنده معروف داستان های نوجوان، در این کتاب به خوبی فضای یک جمع پسرانه را نشان می دهد. گفت و گوهایی که شکل می گیرد، عکس العمل هایی که نشان داده می شود و حتی طرز حرف زدن ها همه پسرانه است. و در کل داستان، داستانی پسرانه است که البته خواندنش برای هرکس جذاب است.

اگر اهل داستان های مه آلود هستید…

در این داستان ما با گروه نوجوانی خلافکار و پسری که به اشتباه در جمع آن ها قرار می گیرد رو به رو هستیم. همه چیز به طور مرموزی پیش می رود و گفت و گوهای شکل گرفته نشان نمی دهند چه نقشه ای در کار است هرچند مطمئنیم نقشه ای برای انجام دادن کار خلاف کشیده شده است.

اگر اهل خواندن کتاب هایی با فضاهای مرموز و مه آلود هستید، اگر دلتان می خواهد وسط یک ماجرای هیجان انگیز باشید، اولین روز تابستان انتخاب خوبی است. کتابی که حجم آن کم است و مثل اولین روز تابستان در یک چشم بر هم زدن تمام می شود.

این کتاب را که سیامک گلشیری نوشته انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده است.

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – یاسمن رضائیان

t معرفی کتاب «اولین روز تابستان»
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *