معرفی کتاب «دردسرساز!»

معرفی کتاب دردسرساز
t معرفی کتاب «دردسرساز!»

سفری برای کشف زیبایی های زندگی

معرفی کتاب دردسرساز

از نظر کُل، حیوانات حقی برای زندگی ندارند! همین‌طور یک سری از آدم ها که او ازشان خوشش نمی آید. آدم هایی مثل پیتر که کُل فکر می کند حقشان است که کتک بخورند، از بس آدم های به درد نخوری هستند.

کُل ماتیوز، پسر نوجوان خشن و جنگجو و سرکشی است. او تا امروز آدم های زیادی را درب و داغون کرده و برای همین گاهی روزهایش را در زندان نوجوانان سپری کرده.

این بار کُل، پیتر را حسابی زده و کارش به «دایره دادرسی» کشیده. تصمیماتی که «دایره» می گیرد متفاوت با دادگاه است. مثلاً دادگاه حکم می کند که کُل به زندان برود اما دایره او را به جزیره ای دور از همه آدم ها می فرستد. کُل به این جزیره تبعید و مجبور می شود یک سال آنجا بماند.

اما از نظر کُل، دیگران، پدر و مادرش، پدر و مادر پیتر و خود پیتر و اعضای دایره دادرسی، باید خیلی احمق باشند که باور کنند کُل یک سال تمام آنجا می ماند. او خودش را به مظلوم بازی می زند اما در فکرش نقشه فرار دارد. کُل مطمئن است همین که او را در جزیره پیاده و ترکش کنند به آب می زند و از آن جزیره لعنتی فرار می کند.

سر رسیدن خرسِ روح

برای همین کلبه ای را که برایش ساخته بودند با همه وسایلی که داخلش بود آتش زد و بعد به آب زد. اما جریان مد باعث شد نتواند پیش برود. بنابراین منتظر شد تا فردا، زمانی که آب عقب نشینی کرد، نقشه فرارش را اجرا کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نامزدهای ایرانی جایزه جهانی آسترید لینگرن مشخص شدند

فردای آن روز که کل در جزیره می گشت تا چیزی برای خوردن پیدا کند و با شکم سیر به دریا بزند چشمم به خرسی سفید افتاد. گاروی، همان که او را به جزیره می آورد، در مورد این خرس حرف هایی به او زده بود. گفته بود اسمش خرس روح است و ماجراهایی در موردش سر زبان مردم است.

خرس احمق! به نظر کل خرس حق زنده بودن نداشت. این موجود بی فایده به چه جراتی زنده بود؟! کل تصمیم گرفت خرس را بکشد تا دنیا از از شر یکی از موجودات بی خاصیت راحت شود. همین که خواست چاقویش را به طرفش پرت کند خرس به او حمله کرد. همه چیز روی دور کُند ادامه پیدا کرد. کُل با خودش فکر کرد: پس مرگ این شکلی است.

تلاش برای زنده ماندن

بن میکائلسن، نویسنده کتاب دردسرساز، ما را در سفر کُل با او همراه می کند. سفری که به ظاهر به جزیره ای دور افتاده است اما در باطن سفری به درک حقیقت و آگاهی از وجود خود است. درک حقیقت برای کُل به راحتی به دست نمی آید. او باید سختی های بسیاری را پشت سر بگذارد و با مرگ رو در رو بشود تا چیزهای کوچک باارزش را ببیند و ارزش زندگی را درک کند.

توصیفات دقیق و جذاب نویسنده از لحظات دست و پا زدن کُل برای زنده ماندن بی نظیر است. اینکه این دست و پا زدن ها و تلاش کردن ها تا کجا ادامه پیدا می کند نشان می دهد زندگی چقدر با ارزش است و دنیا جای شگفتی های بسیاری بوده که کُل تا امروز خودش را از آنها محروم کرده بود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
داستان حسنک کجایی کتاب دوم دبستان

هر رفتاری که با دیگران می کنی…

شاید بتوان داستان کتاب را در این جمله خلاصه کرد: هر رفتاری که با دیگران می کنی، چه آدم ها، چه حیوانات و چه محیط، رفتاری است که با خودت می کنی و بازتابش به خودت بر می گردد.

دردسرساز، برنده 5 جایزه خارجی شده و به عنوان کتاب برگزیده شورای کتاب کودک نیز انتخاب شده. این کتاب را «کتاب وَنوشه»، واحد کودک و نوجوان نشر چشمه، با ترجمه پروین علی پور و در 306 صفحه منتشر کرده است.

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – یاسمن رضائیان

t معرفی کتاب «دردسرساز!»
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *