مناطق بکر کیش

مناطق بکر کیش
t مناطق بکر کیش

همانطور که می‌دانید، جزیره‌ی کیش از محبوب‌ترین و مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران است. هر ساله صدها هراز نفر برای بازدید از مناطق بکر کیش، بازاراها و پاساژهای بی‌نظیر، و تفریحات آبی دوست‌داشتنی، به این مروارید خلیج فارس، سفر می‌کنند. به علاوه همین تنوع تفریحات و اماکن دیدنی است که باعث شده این جزیره تا این حد مشهور شود.

در این مقاله از وبسایت نوجوان ها، قصد داریم تا شما را با مناطق دیدنی کیش آشنا کنیم. مناطقی که شاید کمتر به چشم آمده‌ باشند و تا حدی هم ناشناخته هستند. مثلا به طور مثال، آیا می‌دانستید کشتی یونانی کجاست؟ یا چیزی درباره شهر کاریز یا شهر حریره شنیده بودید؟ روستای باغو چطور؟ تا انتهای این مقاله با ما بمانید و جواب همه سوالات خود را بگیرید.

 بکرترین مناطق کیش کجاست؟

کیش آنقدر محبوب و مشهور است که حتی کسانی که به این جزیره سفر نکرده‌اند هم از وجود تمامی مناطق محبوب آن آگاهند. اما اگر بگوییم که این جزیره خودش دنیای دیگریست دروغ نگفته‌ایم. درست است که این جزیره شاید آنقدرها هم بزرگ به نظر نرسد، اما هنوز هم چیزهایی برای رو کردن در چنته دارد. شاید حتی بعضی از گردشگران کار کشته هم از وجود برخی از مناطق بکر کیش خبر نداشته باشند.

اما منظور ما از مناطق بکر کیش چیست؟ مناطق بکر، مناطق دست نخورده، هر دو به یک معنی هستند. به زبان ساده‌تر، مناطق بکر کیش، جاهایی هستند که هنوز آنقدرها شناخته نشده‌اند و شاید اصلا وجودشان در زمره‌ی اسرار قرار بگیرد! می‌دانم ممکن است کمی اغراق باشد، اما قضاوت با شماست.

شهر باستانی حریره

اگر عاشق اماکن باستانی هستید و از قدم زدن در تاریخ لذت می‌برید، ما صد در صد بازدید از شهر باستانی حریره را به عنوان یکی از بهترین مناطق بکر کیش، به شما توصیه می‌کنیم.قدمت این شهر مربوط به قرن 5 تا 10 هجری است و حدودا 120 هکتار مساحت دارد. به علاوه، در سال 1376، به ثبت ملی هم رسیده است.

این شهر در شمال جزیره‌ی کیش و در کنار مجموعه‌ی ورزشی المپیک قرار دارد. این شهر در اصل مربوط می‌شود به دوران طلایی و شکوه جزیره‌ی کیش، که با نام سیراف هم شناخته می‌شد. در آن زمان کیش، مرکزی تجاری بوده و بسیار هم رونق داشته است.در این مجموعه‌ی تاریخی، آثاری چون مسجد، خانه‌های اعیانی، حمام، کارگاه شیشه‌گری و چند قنات پیدا شده است. پس اگر در زمستان سری به جزیره کیش زدید، بازدید از شهر باستانی حریره را به هیچ وجه از دست ندهید.

شهر باستانی حریره

آدرس: بلوار میرمهنا – بلوار المپیک – بعد از مجموعه ورزشی المپیک – از 10 صبح، الی 10 شب

خانه اعیانی کیش

یکی دیگر از مناطق بکر کیش که ممکن است از چشم گردشگران به دور مانده باشد، خانه‌ی اعیانی کیش است. این خانه در حقیقت، یکی از جاذبه‌های شهر باستانی حریره است و در همین محوطه قرار دارد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بازی با گونی در طبیعت

از معماری و اصول و سبک ان می‌توان اینگونه برداشت که این خانه مربوط به دوره‌ی ایلخانی است. به علاوه نوع کاشی‌های ستاره‌ای به کار رفته در آن که نمونه‌اش در گنبد سلطانیه و تخت سلیمان نیز موجود است، خود سند دیگری است برای دوره‌ی ساخت این بنا.از بخش‌های مختلف این خانه می‌توان مهمان‌خانه، ایوان، اندرونی، مطبخ و شربتخانه را نام برد.

t مناطق بکر کیش

آدرس: شهر باستانی حریره

شهر زیرزمینی کاریز

از دیگر مناطق بکر کیش، که از قضا شاید نامش به گوشتان خورده باشد، شهر زیرزمینی کاریز است. این شهر زیرزمینی بیش از 2500 سال عمر دارد و تلفیقی است از هنر ایرانی با مادر طبیعت، که هم پناهی است برای زندگی افراد، هم به گونه‌ای است که با اوضاع بومی جزیره‌ی کیش هماهنگ باشد و همچوون یک مادر، آدمی را در آغوش خود بپروراند.علاوه بر محیط باستانی و لذت قدم زدن بر روی سنگفرش‌های یک شهر شگفت‌انگیز زیرزمینی، از دیگر عجایب این شهر، تماشای سقف‌ها و کف مرجانی است که هوش از سرتان می‌پراند.این روزها این شهر زیرزمینی تبدیل به یکی از پرطرفدارترین تفریحات کیش شده است. از دیگر ویژگی‌های این شهر، سیستم آب رسانی بی‌نظیر و سیستم انتقال جریان هوا به نقاط پایین‌تر می‌باشد.

t مناطق بکر کیش

آدرس: جزیره کیش – بلوار میرمهنا – بین میدان امپیک و میدان فارور – از 9 صبح الی 10 شب

پیشنهاد مطالعه: مراکز خرید کیش

روستای باغو

اگر از گردش در هیاهوی شهر خسته شده‌اید و دلتان می‌خواهد کمی از ساختمان‌ها مدرن و فضای شهری به دور باشید، شاید بد نباشد سری به روستای باغو بزنید. این روستای زیبای تاریخی، یکی از مناطق بکر کیش است که در حقیقت محل زندگی بومیان جزیره‌ی کیش می‌باشد.

بر اساس داستان‌های محلی، نام این روستا را از نام پیرزنی صد ساله به اسم «باغو» برداشته‌اند. این باغو خانوم غصه‌ی ما هم در زمانی که کیش در تصرف پرتغالی‌ها بوده، در این جزیره زندگی می‌کرده است. و داستان‌های زندگی و رشادت‌هایش هم با نام «افسانه ننه باغو» شناخته می‌شود.این روستا یک آینه‌ی تمام نما از زندگی واقعی مردم بومی کیش است. مسجد تاریخی آن که در سال 981 هجری ساخته شده، خود نگینی است در دل این روستا که تماشایش خالی از لطف نیست. به علاوه وجود درخت کمیاب «لور» هم در این روستا، به محبوبیت آن افزوده است.

t مناطق بکر کیش

آدرس: جنوب غربی جزیره – میدان غروب کیش – جاده‌ی باغو یا از بزرگراه خلیج فارس

درخت سبز کیش

یکی دیگر از مناطق بکر کیش، درخت سبز کیش است. این درخت، «درخت لور» است که با نام انجیر معبد نیز شناخته می‌شود.این نوع درخت در ابتدا خودش یک تنه‌ی ساده و معمولی است، اما با گذر زمان، پس از گذشت سال‌ها که از رشد درخت بگذرد، شاخه‌های آن نیز رشد کرده، می‌افتند و در زمین فرو می‌روند. همین شاخه‌ها هم خودشان به یک تنه‌ی جدید تبدیل می‌شوند و خلاصه آنکه ظاهری سحرآمیز و وهم‌آلود به درخت می‌دهند.

قدمت درخت سبز کیش، حدودا 600 سال است و گفته می‌شود که این درختان در دوره‌ی ایلخانی و تیموری به این جزیره آورده شده‌اند.عده‌ای از مردم این درخت را مقدس می‌انگارند و به آن سبز و دخیل می‌بندند. عده‌ی دیگری هم از آن انرژی درخت استفاده می‌کنند و در کنارش مدیتیشن می‌کنند. یعنی برای هر نوع قشری، محبوب به حساب می‌آید.گذشته از آن این درخت در محوطه‌ی یک بوستان واقع شده که برای گذراندن یک روز خانوادگی بسیار توصیه می‌شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
محافظ چاقو در مسافرت ها!

درخت سبز کیش

آدرس: جاده‌ی کرانه، مجموعه‌ی درخت سبز

آب‌انبار دوقلوی کیش

کیش فقط محدود به سواحل نقره‌فام و تفریحات آبی و دنیای مدرن آن نیست. پیشتر هم اشاره کردیم که کیش جزیره‌ای است که برای سلیقه‌ی هر نوع قشری پاسخگوست. آب‌انبار دوقلوی کیش هم یکی از همین مناطق است. این آب‌انبار، در زمره‌ی مناطق بکر کیش قرار می‌گیرد و برای علاقه‌مندان به تاریخ و آثار باستانی، غذای روح محسوب می‌شود.

همانطور که می‌دانید، کیش یک جزیره‌ی کویری و خشک است و مسئله‌ی آب، مسئله‌ی حیات و ممات است. به هیمن دلیل تامین آب و رفع این معزل، یکی از چالش‌های بومیان کیش بوده است.

این آب‌انبار دو گنبد و پنج بادگیر دارد که تا حدودی تداعی‌گر شهر یزد است. این آب‌انبار در حقیقت در سال 1372 احداث شده، اما امروزه، به یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره بدل شده است.

 

t مناطق بکر کیش

آدرس: شمال جزیره – به سمت شهر حریره – جنب مجموعه درخت سبز – 9 صبح الی 10 شب

بوستان آهوان

بوستان آهوان کیش، همانطور که از نامش پیداست، یکی از مناطق بکر کیش است. یا شاید هم بهتر است بگوییم «بود»! چراکه امروزه، در محوطه‌ی این بوستان بی‌مثال، مجتمع تجاری میکامال در حال احداث است و قسمت عظیمی از این بوستان محدود شده و از بین رفته و خبری از شکوه گذشته‌ی آن نیست.بوستان آهوان کیش در سال 1380 تاسیس شد و خیلی زود به یکی از محبوب‌ترین تفریحات کیش تبدیل شد. اما بعد از گذشت ده سال، در سال 1390 بخاطر احداث مجتمع میکامال، قسمت بزرگی از آن تخریب شد.

بوستان آهوان، همانطور که از نامش پیداست، اختصاص به این چهارپایان زیبا و باشکوه دارد. اما فقط محدود به همین‌جا نیست. علاوه بر آهو، در این بوستان شیر، ببر، روباه، طاووس و انواع پرندگان نیز موجود است.

با این تفاوت که فقط آهوان آزاد بوده و باقی در قفس نگهداری می‌شوند.این بوستان با وجود بیش از 200 اصله درخت و امکانات رفاهی متعدد، یکی از بهترین مناطق بکر کیش به حساب می‌آید که برای گذراندن یک روز با صفا در کنار خانواده بسیار توصیه می‌شود. شاید بسیاری از منابع، حقیقت را درباره‌ی این بوستان کتمان کنند، اما کیش تفریحات، چون همیشه به فکر گردشگران است، پرده از واقعیت برمی‌دارد، هر چقدر که تلخ باشد.

 

t مناطق بکر کیش

آدرس: کیش – انتهای خیابان فروسی – از ساعت 5 عصر تا 9 شب

ساحل مرجان

حقیقت این است که ساحل مرجان، شاید یک سر و گردن از تمامی سواحل جزیره‌ی کیش، بالاتر باشد. الحق هم چنین است، زیرا که این ساحل یکی از بهترین مناطق بکر کیش نیز به حساب می‌آید.

ساحل مرجان، یکی از سواحل مرجانی جزیره کیش است. این ساحل پر است از انواع مرجان‌ها و ماهی‌های رنگارنگ که حتی تماشایشان هم لذت‌بخش است. از تفریحات ساحل مرجان، می‌توان به غواصی اشاره کرد. بد نیست بدانید که این ساحل، یکی از بهترین سواحل برای غواصی می‌باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
غواصی؛ بهترین تفریح در کیش!

زیبایی طبیعی ساحل مرجان به اینجا محدود نمی‌شود؛ این ساحل منظره‌ای بی‌نظیر را از غروب و یا طلوع آفتاب پیش دیدگان شما می‌گذارد تا لذت از آن دو چندان شود. و اصلی‌ترین نکته‌ی این ساحل که آن را منحصر به فرد کرده، وجود کشتی یونانی در آن است که بازدید از آن برای هر گردشگری واجب است!

گذشته از این زیبایی‌های طبیعی و بصری، این ساحل یکی از مدرن‌ترین ساحل‌های کیش است و برای رفاه حال گردشگران عزیز، امکانات فوق‌العاده‌ی را نیز در بر دارد.

t مناطق بکر کیش

آدرس: کیش – میدان مرجان – ساحل مرجان – نزدیک بازار مرجان

جزیره هندورابی

امروزه گردش در مناطق دورافتاده‌ی طبیعی، بسیار محبوب شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. یکی از مقاصدی که می‌تواند بسیار پاسخگوی نیاز گردشگران واقع شود، جزیره‌ی هندورابی خواهد بود.این جزیره در سال 1389 در زیرمجموعه‌ی منطقه‌ی آزاد کیش قرار گرفت و به هیمن دلیل ما آن در لیست مناطق بکر کیش قرار می‌دهیم. این جزیره بین دو جزیره‌ی کیش و لاوان قرار دارد، بسیار مسطح و کوچک است و طبق آخرین سرشماری، حدودا 200 نفر در ان زندگی می‌کنند.

برای رسیدن با این جزیره، می‌توان از بندر چیرویه، و یا بنادر مختلف کیش، اقدام به سفر کنید. به علاوه از راه هوایی، از جزیره‌ی کیش هم می‌توان به این جزیره‌ی بکر رسید.از مناطق دیدنی جزیره‌ی هندورابی می‌توان روستاهای آن، سواحل، قبرستان و مسجد تاریخی جزیره را نام برد.

t مناطق بکر کیش

آدرس: بندر چیرویه واقع در بندر لنگه – اسکله‌های ماهی‌گیری کیش – فرودگاه کیش

اسکله‌ی تفریحی کیش

این ساحل، یکی از بهترین سواحل کیش است. اسکله‌ی تفریحی کیش، برای بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان، نامی آشناست که با شنیدش، خاطرات خوشی برایشان زنده می‌شود.

این ساحل، چشم‌اندازی بی‌نظیر دارد و یکی از چشم‌نوازترین سواحل کیش در شب است. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که آن را در لیست مناطق بکر کیش قرار دهیم.هر چه که فکرش را کنید در این ساحل پیدا می‌شود، هر آنچه را که برای گذراندن یک روز خاطره‌انگیز و با صفا به آن نیاز دارید، در این ساحل موجود است؛ از پیست دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی گرفته، تا بهترین تفریحات آبی کیش.

 

t مناطق بکر کیش

آدرس: کیش – خیابان سنایی – خیابان دریا – اسکله تفریحی

سخن آخر

شاید هنوز هم بعد از این همه سال، مناطقی در کیش باشد که مثل سایر اماکن و جاهای دیدنی کیش، مورد توجه قرار نگرفته باشد و از چشم گرشگران به دور مانده باشد. مناطقی که کمتر دیده شده‌اند و نامشان کمتر به گوش خورده.

ما در این مقاله از سایت نوجوان ها قصد داشتیم تا شما را با این مناطق بکر کیش آشنا کنیم و این مرواریدهای ناشناخته را در دامانتان بریزیم. اماکنی که شاید به محبوبیت سایر مناطق کیش نباشند ولی بازدید و دیدنشان هزار برابر خوشایندتر و لذت‌بخش‌تر باشد.

منبع

t مناطق بکر کیش
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *