موزه ی جالب میراث روستایی گیلان

موزه روستایی گیلان
t موزه ی جالب میراث روستایی گیلان

موزه ی میراث روستایی در گیلان 

موزه های دوران معاصر کمی با موزه های سنتی متفاوت شده اند. این موزه ها به نوعی زنده اند و فقط محلی برای به نمایش در آمدن اشیاء قدیمی نیستند. موزه میراث روستایی گیلان نیز از این نمونه موزه هاست.

این موزه، مجموعه‌ای است که قدمت بناهای آن به طور متوسط به ١۵٠ سال می‌رسد. هدف این موزه‌ی میراث روستایی، تنها انتقال بناهای روستایی نیست. بلکه حفظ فرهنگ بومی، فن ساخت و دانش نانوشته‌ای است؛ که در روستاهای گیلان وجود داشته است. در این مجموعه، علاوه بر معماری روستایی مناطق مختلف استان، سایر عناصر فرهنگی مربوط به ابزارهای زندگی و کار، خوراک، پوشاک و … هم به نمایش درخواهد آمد.

واحدهای این مجموعه

در طراحی مجموعه، محل‌های جداگانه برای رستوران‌ها، چای‌خانه‌ها، بازارها، مساجد، مزارع و باغ‌های چای، شالیزار، کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع‌دستی، نظیر گمج‌سازی و سفالگری، مرواربافی، رشتی‌دوزی و … ، محوطه‌ی بازی‌ها و نمایش‌های بومی برای برگزاری کشتی‌گیله‌مردی، ورزاجنگ، لافندبازی و …، مراکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری، پژوهشگاه معماری و مردم‌شناسی، پارک کودک، باغ‌های پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، اردوگاه تفریحی، معماری چوب ملل و دو مجموعه‌ی مهمان‌پذیر با الهام از معماری روستایی به ظرفیت ١۵٠ واحد ٣ تا ۵ نفره، در نظر گرفته شده است.

شب یلدا

این موزه به نمایش بناهای روستای گیلان اختصاص دارد. همچنین برنامه های فرهنگی گوناگونی را نیز برای حفظ فرهنگ مردم اجرا می کند. که از جمله می توان به نمایشگاه صنایع‌دستی، عکس و نقاشی، دستاوردهای معماری، پوشاک محلی، سفره‌ی گیلانی، گونه‌های مختلف موسیقی محلی، بازی‌ها و نمایش‌های سنتی اجرای مراسم و جشن‌های سنتی گیلان به مناسبت‌های مختلف، مانند: عروس‌بران (بردن عروس به خانه‏ ی داماد)، عروس گوله، نوروزی‌خوانی و شب یلدای گیلانی اشاره کرد.

غذاهای محلی گیلان

یکی از بخش های جالب این سایت دستور پخت غذاهای محلی گیلان است که می توانید با توجه به این دستورالعمل ها مزه ی غذاهای این استان  را نیز بچشید. 

اگر هر زمان سفری به این استانن داشتید حتما در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ١٨ جادۀ رشت – تهران به دیدار این موزه ی جالب نیز بروید. برای دریافت اطلاعات بیش تر نیز می توانید به سایت موزه به نشانی http://www.gecomuseum.com/  مراجعه کنید.

موزه میراث روستایی گیلان
موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان

t موزه ی جالب میراث روستایی گیلان
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کتانی نایک به گوشی هوشمند وصل می‌شود و بند خود را می‌بندد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *