ویژگی های رفتاری نوجوان ۱۱ ساله

t ویژگی های رفتاری نوجوان 11 ساله
t ویژگی های رفتاری نوجوان 11 ساله

در این سن احوال دانش آموزان در معرض تغییر است . نوجوان 11 ساله بیشتر ناراحت است و جنب و جوش و تلاطم دارد . . عکس العمل هایش نسبت به رفتار هم کلاسی هایش توام با هیجان و پرخاش است . مرتب در جائی که نشسته است می جنبد و آرام نمی تواند باشد .

نوجوان 11 ساله همیشه در فعالیت است و حالتش خیلی زود تغییر می کند زود عصبانی می شود و زود هم خوشحال می گردد . برای یادگرفتن چیزهای تازه حرارت به خرج می دهد . افکار جدید ، حالت انبساطی در او به وجود می آورد و درون او را روشن و منور می گرداند .

در این دوره حالت او در معرض دگرگونیهایی است که گاهی اسباب زحمت و ناراحتی خود و معلمش رافراهم می سازد .در صورتیکه با روش صحیح با او رفتار شود به معلمش علاقه پیداکرده و او را مدل خود قرار می دهد همکلاسی هایش در این سن برای او کمال اهمیت را دارند ، با آنها بازی و تفریح و شوخی می کند و به فعالت می پردازد .دوست دارد با آنها رقابت داشته باشد و حتی نزدیکترین دوستانش را مغلوب کند . از این حالت معلم برای یاد دادن دروس حفظی مانند تاریخ و جغرافیا و حساب و جدول ضرب می تواند استفاده نماید و از رقابت سالم در بین آنان بهره گیرد.

نوجوان 11 ساله

در این سن دانش آموز احتیاج به محرک و مشوق دارد تا در کارها و فعالیت های فوق برنامه شرکت کند و از ایفاء نقش لذت ببرد . به علت تغییر پذیری و حالات متعدد و متنوعی که دارد می تواند شخص مزاحم و یا در عین حال پر از شور و هیجان گردد . از این رو به معلمی احتیاج دارد که صبور باشد و او را درک کرده و بتواند با کنترل حالات روحی خود و ایجاد وضع مناسب ، جهت او را به طریقی که میخواهد سوق دهد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده هایی جالب از تزیین موز برای کلاس اول

یکی از نقاط ضعف نوجوان 11 ساله عدم درک ارتباط و ضعف در ربط دادن موضوعات با یکدیگر است و مسلما ” وقتی نتواند مسائل را به هم ارتباط دهد نمی تواند آنها را یاد بگیرد . در صورتیکه معلم بتواند ضمن حکایت و قصه آنچه را که می خواهد تعلیم دهد بیان کند آنرا خیلی زودتر و آسانتر یاد می گیرد .

هیچ چیز برای او لذت بخش تر از قصه و حکایت نیست ؛ خواه این قصه راست باشد و یارویایی و یا دروغ . از وقایع و اتفاقات جاری بیشتر از گذشته خوشش می آید ؛ میل دارد نقاط و مکان هایی را که در روزنامه و مجله می خواند از روی نقشه پیدا کند و دوست دارد همیشه امور را با حقیقت وفق دهد .

نقاط عطف روانی نوجوان 11 ساله

۱۱ سالگی زمانی است که نوجوان ها احساس هویت، استقلال و ارزش های اخلاقی پیدا می کنند. نقاط عطف در رشد عاطفی شامل موارد زیر است:

  • نسبت به تغییرات بدن خود مضطرب و نامطمئن هستند.
  • تغییرات در خلق و خو و سطح انرژی را تجربه می‌کند.
  • قادر به کنترل و ابراز احساسات شدید نیست.
  • در درک احساسات دیگران بهتر است.
  • روی ظاهر شخصی خود تمرکز می‌کند.
  • ممکن است دچار افت عزت نفس شود.
  • بدون فکر کردن به اینکه اعمال آن‌ها عواقبی دارد عمل می کند.
  • مهارت‌های تصمیم گیری بهتر را توسعه می‌دهد.
  • در مورد قوانین بحث کرده و سعی می‌کند خلاءهایی را در قوانین پیدا کند.
  • شروع به مقاومت در برابر محبت فیزیکی والدین می‌کند.

نوجوان 11 ساله

رشد جسمی نوجوان 11 ساله

سن یازده سالگی برای اغلب دختران آغاز بلوغ است. برای پسران بلوغ معمولا از 12 سالگی شروع می شود.گاهی نیز پیش میاید که پسران نیز از سن 11 سالگی بلوغ را آغاز کنند.هرچه منطقه زندگی کودک سردسیر تر باشد، بلوغ دیرتر اتفاق می افتد و هرچه منطقه گرمسیر تر باشد، بلوغ زودتر اتفاق می افتد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
انواع مدل های کاردستی با وسایل دور ریختنی آسان دخترانه

بازی نوجوان 11 ساله

نوجوان 11 ساله ، شروع به تغییر بازی های کودکانه خود می کند و به سمت بازی های جدی تر و واقعی تر مانند ورزش های حرفه ای میرود. زیرا در این سن انرژی و وقت زیادی دارند و از طرفی نیز می خواهند از دوستان و همسالان خود عقب نمانند.ممکن است در این سن شروع به امتحان تفریحاتی مانند سینما رفتن و یا بیرون رفتن با دوستان  بکنند.در این سن نوجوان می تواند برای خود حریم خصوصی شکل بدهد و احساس مسئولیت بیشتری می کند. کودک در این سن دائما تغییر سلیقه می دهد تا به سلیقه مورد نظر خودش برسد.

ممکن است نوجوان 11 ساله کمی علاقه خود را نسبت به درس از دست بدهند. در این سن شما باید تشویق به درس خواندن را بیشتر کنید و جوایزی را برای نمره های خوب فرزندتان در نظر بگیرید تا از علاقه او کم نشود.

t ویژگی های رفتاری نوجوان 11 ساله
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “ویژگی های رفتاری نوجوان ۱۱ ساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *