آموزش جنسی به نوجوان؛ بایدها و نبایدها

آموزش مسائل جنسی به نوجوانان
t آموزش جنسی به نوجوان؛ بایدها و نبایدها

دنیای امروز به شکلی است که نوجوانان حتی قبل از رسیدن به بلوغ کامل، در معرض انواع خطرات جنسی قرار گرفته‌اند؛ کلمات و رفتارهای جنسی به طرز غیرقابل کنترلی در بطن جامعه رواج پیدا کرده‌اند و هرچقدر هم بخواهیم نوجوان خود را از چنین فضای خطرناکی به دور نگه داریم، باز هم نمی‌توانیم در برابر چنین موجی مقاومت کنیم.

در چنین مواقعی بهترین راهکار، آموزش جنسی به نوجوان است. در آموزش جنسی به نوجوان، تمامی مسائلی از این دست به نوجوان می‌آموزیم، طوری که در حد فهم او و همین‌طور متناسب با فرهنگ و عرف کشورمان باشد. آموزش جنسی به نوجوانان کمک خواهد کرد که نوجوان برای محافظت از خودش در چنین جامعه‌ای، توانایی و آگاهی کافی داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: علل دزدی در نوجوانان

منظور از آموزش جنسی به نوجوان چیست؟

به ساده‌ترین بیان ممکن، آموزش جنسی به نوجوان به آن معناست که اطلاعات مهم و لازم، انگیزه‌ها، مهارت‌های جنسی صحیح و همین‌طور نحوه تصمیم‌گیری درست درباره مسائل جنسی را به نوجوان آموزش دهیم.

آموزش جنسی به نوجوان می‌تواند مسائل بسیار زیادی را در بر بگیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به برقراری رابطه جنسی، جنس، جنسیت، گرایش‌های مختلف، تمایلات جنسی و… اشاره کرد. هدف از چنین آموزش‌هایی آن است که بتواند درباره مسائل جنسی به درستی تصمیم‌گیری نماید و همچنین سلامت خود را حفظ کند.

چرا آموزش جنسی به نوجوان مهم است؟

دلایل اهمیت آموزش جنسی به نوجوانان

آموزش جنسی درست و به‌موقع به نوجوانان، می‌تواند از جهات بسیاری اهمیت داشته باشد. آموزش جنسی به نوجوان، به‌طور مستقیم می‌تواند بر رفتار جنسی نوجوان در آینده تاثیرگذار باشد. متاسفانه از آنجایی که در کشور ما آموزش جنسی به نوجوان مناسبی وجود ندارد، همواره مشکلاتی پنهانی در بین نوجوانان وجود دارد که می‌تواند سلامت روابط آن‌ها را در آینده تحت تاثیر قرار دهد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خودتان طالبی بکارید

از جمله دلایل اهمیت آموزش جنسی به نوجوانان می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • می‌تواند پیامدهای منفی رفتارهای جنسی نادرست را افزایش دهد.
  • می‌تواند سلامت روان نوجوان را در آینده تضمین کند.
  • می‌تواند از بارداری‌های ناخواسته و برنامه‌ریزی‌ نشده جلوگیری کند.
  • می‌تواند از ابتلا به انواع بیماری‌های جنسی مانند سفلیس، گانوریا، اچ‌پی‌وی و… جلوگیری کند.
  • می‌تواند به کسب یک تجربه مثبت از مسائل جنسی برای نوجوان کمک کند.
  • می‌تواند دیدگاه مثبتی درباره مسائل جنسی، تمایلات و گرایش‌های مختلف برای نوجوان ایجاد کند.

پیشنهاد مطالعه: تقویت مسئولیت پذیری نوجوانان

چطور برای آموزش جنسی به نوجوان آماده شویم؟

آموزش جنسی به نوجوان

آموزش جنسی صحیح و به‌موقع، همواره از جانب والدین صورت می‌گیرد. به‌عنوان یک پدر یا مادر، جهت آمادگی برای آموزش مسائل جنسی به کودکان و آب‌کردن یخی که برای این موضوع وجود دارد، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

1. ابتدا خودتان را آماده کنید

قبل از شروع به آموزش، ابتدا بهتر است خودتان را حاضر کنید، اطلاعات لازم درباره مسائل مورد نظر را پیدا کنید، خودتان را به‌روز کنید، با همسر خود درباره چیزهایی که باید به نوجوان بگویید حرف بزنید و سپس به سراغ خود نوجوان بروید.

2. دیدگاه نوجوان را در نظر داشته باشید

در زمان آموزش جنسی به نوجوان، توجه به دیدگاه و نقطه نظر او بسیار اهمیت دارد. در زمان آموزش جنسی به نوجوان، شنونده خوبی باشید و سعی کنید که نیازها، دغدغه‌ها، فشارها و چالش‌هایی که نوجوان با آن‌ها روبه‌رو است را درک کنید.

3. مستقیم و صادقانه صحبت کنید

در زمان آموزش جنسی به نوجوان از صحبت غیرمستقیم و در لفافه پرهیز کنید. درباره مسائل مهم باید واضح و شفاف با نوجوان خود حرف بزنید و در این باره نیز صادق باشید. پنهان و کتمان کردن حقایق می‌تواند به ضرر نوجوان تمام شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جذاب ترین مدل های کیک تولد دو طبقه دخترانه

4. نوجوان را به پرسش‌گری دعوت کنید

فضا را برای نوجوان آزاد بگذارید تا در صورت لزوم، اگر سوال یا مسئله‌ای برایش پیش آمد، به سراغ شما بیاید؛ بدون آنکه از چیزی خجالت بکشد. این بخش مهمی از آموزش جنسی به نوجوان است و کمک می‌کند که نوجوان جواب سوالاتش را از منبعی درست دریافت کند.

پیشنهاد مطالعه: بزرگ‌ترین آسیب هایی که نوجوانان را تهدید می‌کند

بایدها و نبایدهای آموزش جنسی به نوجوان

بایدها و نبایدهای آموزش جنسی به نوجوان

در زمان آموزش جنسی به نوجوان لازم است که بایدها و نبایدهای مهمی را در نظر داشته باشید. در جدول زیر می‌توانید این موارد را به‌صورت کامل مشاهده فرمایید.

آموزش جنسی به نوجوانان
بایدها نبایدها
زمانی که نوجوان برای پرسش درباره مسائل خود به نزد شما می‌آید، فضایی راحت برایش ایجاد کنید. همیشه در دسترس نوجوان باشید؛ زیرا نوجوانان اولین نفر به سراغ والدین خود می‌روند. برای نام بردن از اعضای جنسی، از اسامی حیوانات استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود که آموزش جنسی شما به اندازه کافی کارآمد نباشد. اگر دوست ندارید از اسامی عامیانه این اعضا استفاده کنید، می‌توانید به سراغ موارد رسمی‌تر بروید.
صحبت درباره مسائل جنسی و آموزش در این باره را به یک موضوع پیچیده و دشوار تبدیل نکنید. طوری این مسائل را به نوجوان آموزش دهید که به‌راحتی متوجه‌اش شود. زمانی که نوجوان برای پرسش درباره مسائل جنسی به سراغ شما می‌آید، موضوع را عوض نکنید و سعی نکنید که علت و دلیل این موضوع را پیدا کنید. در عوض تلاش خود را کنید که نوجوان احساس راحتی کرده و بدون دغدغه مشکلش را با شما در میان بگذارد.
ارتباط چشمی خود را در زمان آموزش مسائل جنسی به نوجوان حفظ کنید. عدم انجام این کار می‌تواند حس خجالت، معذب‌بودن و ناراحتی را به نوجوان القا کند. این کار باعث می‌شود که نوجوان مسائل جنسی را یک تابو فرض کند که البته اشتباه است. از قضاوت کردن نوجوان یا عصبانی شدن از دست او، به شدت پرهیز کنید. نوجوان تنها زمانی می‌تواند از نظر جنسی به یک فرد بالغ و مسئولیت‌پذیر تبدیل شود که آموزش درستی از جانب والدین خود دریافت کرده باشد.

عصبانیت شما اصلا نمی‌تواند در زمان آموزش جنسی به نوجوان کمک‌کننده باشد.

یادتان باشد که آموزش جنسی به نوجوان صرفا درباره برقراری رابطه جنسی نیست. به‌عنوان یک والد لازم است که تمامی مسائل پیرامون این موضوع را به نوجوان آموزش دهید. اگر فکر می‌کنید که خودتان توانایی انجام این کار را ندارید، می‌توانید از متخصص کمک بگیرید.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3

سوالات متداول

برای انجام این کار، بهتر است که آموزش اطلاعات پایه را به نوجوان از سن 11 سالگی آغاز نمایید.

این آموزش‌ها می‌توانند به نوجوان کمک کنند که آگاهی بیشتری درباره این مسائل داشته باشد، بتواند تصمیم‌گیری‌های بهتری داشته باشد و از رفتارهای پرخطر پرهیز کند.

آموزش جنسی به نوجوان صرفا درباره برقراری رابطه جنسی نیست، بلکه می‌تواند درباره رفتارهای پرخطر و سالم، درباره روش‌های پیشگیری، درباره تمایلات و گرایشات و… باشد.

t آموزش جنسی به نوجوان؛ بایدها و نبایدها
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *