چرا خمیازه می کشیم؟

چرا خمیازه می کشیم؟
t چرا خمیازه می کشیم؟

چرا خمیازه می کشیم؟ و چرا خمیازه کشیدن مسری است؟وقتی علت خمیازه کشیدن را می پرسید مادر بزرگتان می گوید که به خاطر تماشای زیاد تلویزیون است و وقتی این سوال را از معلمتان میپرسید میگوید که  شما خسته اید.ممکن است شما دنبال جواب منطقی و علمی باشید.  هر انسان در طول متوسط عمر خود 240000 بار خمیازه می کشد . اگر چه دلیل قاطعی برای آن وجود ندارد اما دانشمندان علت خمیازه کشیدن را تنظیم دمای بدن می دانند.

خمیازه یک عمل رفلکس غیرارادی است که با یک دم عمیق و به دنبال آن یک بازدم طولانی همراه با باز شدن دهان و کشیده شدن فک مشخص می شود. این یک رفتار رایج است که در گونه های مختلف جانوری از جمله انسان مشاهده می شود. در حالی که دلایل دقیق خمیازه به طور کامل درک نشده است، چندین نظریه سعی در توضیح این پدیده دارند.

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

یک نظریه برجسته نشان می دهد که خمیازه به عنوان مکانیزمی برای تنظیم دمای مغز عمل می کند. هنگامی که مغز بیش از حد گرم می شود، خمیازه کشیدن با افزایش جریان هوا و افزایش اتلاف گرما به خنک شدن آن کمک می کند. این نظریه با مشاهداتی تأیید می شود که خمیازه کشیدن اغلب در موقعیت هایی رخ می دهد که مغز فعال تر است، مانند دوره های خستگی، کسالت یا خواب آلودگی.

چرا خمیازه می کشیم؟

نظریه دیگری پیشنهاد می کند که خمیازه به عنوان یک رفتار اجتماعی عمل می کند. معمولاً در طول تعاملات اجتماعی مانند مکالمات یا جلسات مشاهده می شود و تصور می شود که باعث افزایش همدلی، ارتباط و انسجام گروهی می شود. خمیازه کشیدن در پاسخ به دیدن خمیازه کشیدن شخص دیگری به عنوان خمیازه مسری شناخته می شود و اعتقاد بر این است که توسط نورون های آینه ای تسهیل می شود که سلول های مغزی هستند که هم زمانی که یک فرد عملی را انجام می دهد و هم زمانی که همان عمل را مشاهده می کند که توسط دیگران انجام می شود فعال می شوند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شخصیت شناسی و انتخاب میوه

علاوه بر این، خمیازه کشیدن با حالات مختلف فیزیولوژیکی و روانی مرتبط است. به عنوان مثال، اغلب با خواب آلودگی یا خستگی همراه است، که نشان دهنده نقش بالقوه آن در تنظیم چرخه خواب و بیداری است. علاوه بر این، خمیازه کشیدن در پاسخ به استرس، اضطراب یا بی حوصلگی مشاهده شده است که نشان دهنده دخالت آن در مدیریت حالات عاطفی است.

با وجود این توضیحات پیشنهادی، مکانیسم‌ها و عملکردهای دقیق خمیازه همچنان موضوع تحقیقات در حال انجام است. دانشمندان به کاوش در جنبه های فیزیولوژیکی، عصبی و اجتماعی این رفتار ادامه می دهند تا به درک عمیق تری از اهمیت آن در فیزیولوژی و رفتار انسان دست یابند.

چرا خمیازه می کشیم؟

آزمایشی در باره خمیازه

در سال 2007 میلادی محققان دانشگاه آلبانی فیلمی از خمیازه کشیدن مردم را به تعدادی دانش آموز نشان دادند.به نیمی از دانش اموزان گفته شد که با بینی نفس بکشند و به نیمی دیگر گفته شد از طریق دهانشان تنفس کنند. نیمی از گروه دوم شروع به خمیازه کشیدن کردند ولی تعداد خیلی کمی از گروه اول خمیازه کشیدند.

به بیان علمی می توان گفت که گروه دوم که با دهان نفس می کشیدند باعث گرم شدن بیش از حد سلول های خاکستری مغز می شدند. یک سوم کالری تغذیه شده بدن را مغز می سوزاند و این مکانیزم باعث ایجاد گرما می شود. هنگامی که مغز گرم نباشد بهتر کار می کند و برای اینکه دمای مغز پایین بیاید ، رگ های خونی در محفظه بینی و صورت خون با دمای خنک به مغز می فرستند.  وقتی خمیازه می کشید ، خمیازه باعث انبساط و انقباض سینوس آرواره می شود که در گونه قرار دارد. سینوس هوا را به قسمت بالا و محیط سر می فرستد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کفش ورزشی با طرح دلخواه شما

در آزمایشی دیگر محققان یک بسته خنک ، بسته ای با دمای اتاق و دیگری با دمای گرم روی پیشانی داوطلبان گذاشتند. کسانی که بسته سرد و یخی روی پیشانیشان قرار گرفت نسبت به دو گروه دیگر کمتر خمیازه کشیدند. بعد از این آزمایش محققان دانشگاه پرینستون متوجه این موضوع شدند که وقتی انسان در محیطی خنک تر از دمای بدن قرار می گیرد ، کمتر خمیازه می کشد. به غیر از این تئوری در مورد علت خمیازه کشیدن ، تحقیقات نشان داده اند که خمیازه نشاندهنده احساساتی مانند علاقه و اضطراب است.

    ثابت شده وقتی حیواناتی مانند مار و ماهی خمیازه می کشند ، مسری بوده و طرف مقابل نیز این عمل را تکرار می کند. شامپازه ها نیز اینگونه اند و سگ ها نه تنها به طور مسری خمیازه سگ های دیگر را تقلید می کنند ، بلکه خمیازه انسان ها هم رویشان تاثیر می گذارد. در مورد این عمل متقابل محققان بر این عقیده اند که این عمل ممکن است یک ارتباط اجتماعی یا شاید همدلی در بین حیوانات و انسان ها باشد.

خودتان خمیازه بکشید

حال که متوجه شدیم چرا خمیازه می کشیم شاید برایتان جالب باشد خودتان کاری کنید که خمیازه بکشید!ابتدا مانند تصویر سرتان را پایین بیندازید و شانه هایتان را بالا ببرید..

222

حالا سرتان را بالا بگیرید و حالت شانه هایتان را به صورت قبل و بالا نگه دارید.

333

در این مرحله سرتان را بالا بگیرید و شانه هایتان را بیندازید.

این مراحل را بار دیگر تکرار کنید.این عمل باعث می شود که به طور غیر منظم نفس بکشید و در نتیجه خمیازه بکشید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خطرناک‌ترین نوشیدنی قبل از خواب

تو بدم ، بمیر ولی بدم داستان ضرب المثل های فارسی

t چرا خمیازه می کشیم؟
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “چرا خمیازه می کشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *