چگونه یک زندگی خانوادگی خوب داشته باشیم؟

چگونه یک زندگی خانوادگی خوب داشته باشیم؟
t چگونه یک زندگی خانوادگی خوب داشته باشیم؟

اگر یک خانواده ی شاد و صمیمی داشته باشید، زندگی شادتر و موفق تری خواهید داشت. راه های بسیاری برای بهبود روابط خانوادگی و یک زندگی خانوادگی خوب وجود دارد که به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

به عقاید و ایده‌های اعضای خانواده‌ی خود احترام بگذارید

چگونه یک زندگی خانوادگی خوب داشته باشیم؟

وقتی کسی عقیده و نظر خود را بیان می کند صحبت های او را قطع نکنید و تا حرف هایش تمام نشده است با او مخالفت نکنید، بلکه با آرامش و درسکوت به او گوش دهید. هربار که خواهر و یا برادرتان درباره ی مساله ای نظر می دهد او را مسخره نکنید و عقایدش را مورد استهزا قرار ندهید.

در یک زندگی خانوادگی خوب از قضاوت هم بپرهیزید

چگونه یک زندگی خانوادگی خوب داشته باشیم؟

به افراد خانواده ی خود اجازه دهید آن طور که مایلند رفتار کنند بدون آنکه نگران قضاوت شما باشند. اگر دائما آن ها را قضاوت کنید ازشما فاصله می گیرند و واقعیت درونی خود را با شما درمیان نمی گذارند. اگر کاری را اشتباه انجام دادند به جای آن که به آن ها بگویید این کار اشتباه است با لبخند به آن ها بگویید «تلاش خوبی بود، اجازه بده من هم به تو کمک کنم و این بار بهتر انجامش دهیم.»

اجازه ندهید فضای مجازی روی شما تاثیر بگذارد

به جای آن که زندگی دیگران را در فضای مجازی دنبال کنید، با دوستانی وقت بگذرانید که حقیقت زندگیشان را به شما نشان می دهند و برای شما نمایش اجرا نمی کنند. در فضای مجازی افراد سعی دارند به خوشبختی تظاهر کنند. فراموش نکنید که هیچ خانواده ای در دنیا وجود ندارد که تجربه ی شرایط سخت و بحرانی را نداشته باشد. اگر زندگی واقعی خود را با ظاهر غیر واقعی زندگی دیگران مقایسه کنید علاقه و اعتماد به خانواده تان را از دست خواهید داد و دچار کمبود اعتماد به نفس می شوید.

شنونده‌ی خوبی باشید

زندگی خانوادگی

همان طور که پیش از این اشاره شد، باید به صحبت های افراد خانواده ی خود گوش دهید. گفت و گوی سازنده را یاد بگیرید و از عقاید مخالف عصبانی نشوید. وقتی کسی با شما صحبت می کند با دقت به او گوش دهید. برای مثال تلفن همراه خود را کنار بگذارید. ارتباط چشمی برقرار کنید و گاهی به نشانه ی تایید سر تکان دهید و اگر متوجه مطلبی نشدید درخواست توضیحات بیشتر کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جدیدترین مدل های تم تولد ماشا و میشا

برای داشتن زندگی خانوادگی خوی عشق و علاقه و قدردانی خود را ابراز کنید

زندگی خانوادگی

با روش های کلامی و غیر کلامی به خانواده ی خود بگویید که آن ها را دوست دارید. به آن ها محبت و مهربانی کنید. به بهانه های مختلف یکدیگر را در آغوش بگیرید و اگر برای مدت طولانی آن ها را نمی بینید دلتنگی خود را بروز دهید.

قرار ملاقات‌های خانوادگی داشته باشید

زندگی خانوادگی

جمع های خانوادگی لازم نیست که رسمی و جدی باشند. در هفته یک روز تلویزیون را خاموش کنید. کامپیوتر ها و تلفن های همراه را رها کنید و فارغ از تمام کارهای دیگر، با یکدیگر گفت و گو کرده و درباره ی هفته ی گذشته و اتفاقات جاری صحبت کنید.

با آن‌ها زمان بیشتری را بگذرانید تا زندگی خانوادگی صمیمی داشته باشید

زندگی خانوادگی

سعی کنید وعده های غذایی را در کنار خانواده میل کنید. این کار به شما در برقراری ارتباط و احساس نزدیکی با آن ها کمک خواهد کرد. اگر یکی از افراد خانواده، به دلیل مسائل کاری، دیر به خانه آمد وقت غذا خوردن او کنارش بنشینید و با یکدیگر صحبت کنید. با خانواده ی خود فیلم تماشا کنید و یا به خرید بروید. حتی گاهی اوقات به طبیعت بروید و در کنار هم باشید.

برای افراد خانواده‌ی خود جشن تولد بگیرید

زندگی خانوادگی

لازم نیست هرسال به شکل مشابهی جشن تولد داشته باشید. می توانید به بهانه ی تولد یکی از افراد خانواده همه با هم به یک رستوران خوب یا به پیک‌نیک بروید. اما در هرصورت این مناسبت ها را همیشه به یاد داشته باشید و از آن ها چشم پوشی نکنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چند کودک و نوجوان در حماسه کربلا حضور داشتند؟

فعالیت‌های روزانه‌ی خود را با خانواده انجام دهید

خانواده خوب

از هر بهانه‌ی کوچکی برای برقراری روابط صمیمانه با افراد خانواده استفاده کنید. برای مثال با یکدیگر به ورزش یا پیاده‌روی بروید. سعی کنید اوقاتی را که در کنار آن‌ها هستید  شاد و پرانرژی باشید.

برای داشتن خانواده خوب در انجام کارهای خانه مشارکت کنید

خانواده خوب

بیشتر افراد انجام دادن کارهای خانه را دوست ندارند. اما وقتی این وظیفه در بین خانواده تقسیم شود انجام دادن آن ساده‌تر خواهد بود.

در مشاجره و اختلافات پدر و مادرتان دخالت نکنید

خانواده خوب

وقتی والدین با یکدیگر مشکلی دارند اجازه دهید خودشان آن را برطرف کنند. حرفی نزنید و وارد مشکلات آن‌ها نشوید. در چنین شرایطی می‌توانید برای دور شدن از فضا، موسیقی گوش دهید، فیلم ببینید و یا به ورزش بروید.
اگر اختلافات شدید و فیزیکی بودند، با یک بزرگ‌تر قابل اعتماد دیگر و یا یک مشاور صحبت کنید.

مسائل را از زاویه‌ی دید اعضای خانواده ببینید

خانواده خوب

در هر مسئله‌ای، قبل از آن که فوراً نتیجه‌گیری کنید، نفس عمیق بکشید و آرامش خود را حفظ کنید. اگر برای مثال خواهر یا برادرتان غذای شما را خورده است یا یکی از لوازم و لباس‌های شما را بدون اجازه استفاده کرده است، چند لحظه خود را به جای او بگذارید. شاید او فقط گرسنه بوده، یا فقط قصد استفاده‌ی صحیح و مناسب از وسیله‌ی شما را داشته و قصد نداشته به آن آسیب بزند.

اگر دوست ندارید کسی به لوازم شما دست بزند، به جای دعوا و توهین، مؤدبانه و به آرامی احساس خود را با او در میان بگذارید.

مشکلات والدین و فرزندان

یکی از مسائلی که موجب اختلاف می‌شود آن است که والدین دائماً نگران فرزندانشان هستند و از سوی دیگر فرزندان به دنبال آزادی و استقلال هستند. در چنین موقعیتی باید شرایط را کنترل کرد. فرزندان باید کمی آزادی داشته باشند تا حس بزرگ شدن و آرامش داشته باشند و درمقابل، این استقلال باید با نظارت والدین و مراقبت آن‌ها باشد تا به این طریق نیازهای هر دو طرف برطرف شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
۸ قانون کاهش وزن برای تناسب اندام

به عنوان یک فرزند همیشه باید به یاد داشته باشید که والدین نگران شما هستند و این نگرانی به دلیل محبت و توجه آن‌ها است. پس شرایط را برای خودتان و آن‌ها سخت و متشنج نکنید و مانند یک بزرگسال عاقل مشکلات و نیازهای خود را با آن‌ها درمیان بگذارید.

مقایسه را کنار بگذارید

والدین خود و یا فرزندانتان را هرگز با والدین یا فرزندان دیگر مقایسه نکنید. هرانسانی خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد و اگر نیاز به رشد و پیشرفت دارد، باید آن رشد را با توجه به شخصیت و شرایط خودش و نه براساس راه و روش دیگران، کسب کند.

والدین در اختلافات فرزندان با هم، تا زمانی که ضروری نیست، دخالت نکنند

خانواده خوب

تا جایی که امکان دارد وارد دعوای بچه‌ها نشوید و اجازه دهید خودشان مشکلاتشان را با یکدیگر حل کنند. با این حال، موقعیت را مدیریت و کنترل کنید و فضا را آرام نگه دارید. قواعدی تعیین کنید که درصورت بروز اختلاف کودکان مجبور به رعایت آن‌ها باشند.مانند ممنوعیت توهین به خواهر و برادر، ممنوعیت داد و فریاد و یا کتک‌کاری. گاهی اوقات اجازه دهید کمی از هم فاصله بگیرند تا ناراحتی‌ها برطرف شود و بعد اگر نیاز بود آرام و دوستانه با آن‌ها صحبت کنید.

مستقیم صحبت کنید

اگر از مسئله‌ای ناراحت هستید، به جای بی‌محلی یا کنایه و توهین، ناراحتی خود را با اعضای خانواده درمیان بگذارید. با این حال، حفظ ادب و آرامش را در این شرایط فراموش نکنید.

مجتبی ناطقی

t چگونه یک زندگی خانوادگی خوب داشته باشیم؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *