کاردستی گلیم؛ گلیم کوچولو ببافید

کاردستی گلیم
t کاردستی گلیم؛ گلیم کوچولو ببافید

گلیم دستبافته ای است که معمولا از پشم حیوانات بافته می شود. در اینجا آموزش گلیم بافی با کاموا را برای شما قرار داده ایم.

وسایل مورد نیاز برای بافتن یک گلیم زیبا

مقوا
کاموای رنگی
قیچی
قلاب کوچک

شیوه‌ی کارکاردستی گلیم

ابتدا یک مستطیل کوچک از مقوا برش بزنید. روی عرض مستطیل اندازه‌های یک سانتی جدا و علامت‌گذاری کنید. علامت‌ها را با قیچی به بلندی همان یک سانت روی طول مستطیل برش بزنید.

چله کشی کاردستی گلیم

برای چله کشی اولیه‌ی گلیم، ابتدای کاموا را پشت مقوا با چسب بچسبانید. سپس کاموا را به طرف برش‌های بالای مقوا بکشید و آن را از لای برش رد کنید. پس از آن کاموا را به طرف پایین مستطیل بکشید و مجددا از لای برشی که دقیقا مماس با برش بالایی است رد کنید.با این کار اولین نخ چله روی قالب مقوایی شکل می گیرد. بقیه‌ی نخ‌ها را به همین ترتیب از لای برش‌ها رد کنید و تا آخرین برش بالا و پایین مقوا چله کشی را ادامه دهید.

گلیم

نوع بافت را انتخاب کنید

پس از چله کشی نوبت به بافت اصلی گلیم می‌رسد. برای این بافت ابتدا تصمیم بگیرید که بافت را می‌خواهید افقی انجام دهید یا عمودی؛ پس از آن شروع به بافت کنید. ما برای این‌که شما هر دو شیوه‌ی کار را ملاحظه کنید، هر دو مدل را در دو تصویر مجزا با رنگ‌های مختلف برایتان توضیح می‌دهیم.

بافتن گلیم را شروع کنید

برای شروع بافت اصلی کاردستی گلیم لازم است یک زمینه‌سازی داشته باشید. برای این کار از یک رنگ خنثی استفاده کنید. ابتدای کاموا را از زیر اولین نخ رد کنید. سپس نخ را از زیر دومین نخ رد کنید. مجددا نخ را از روی چله‌ی بعدی و به همین ترتیب یک مرتبه از روی یک نخ و بلافاصله از زیر نخ بعدی رد کنید تا به انتهای ردیف اول برسید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش ساخت عروسک بره ناقلا با دستکش

سپس با استفاده از شانه‌ی تخت، کل ردیف را به پایین‌ترین قسمت نخ‌ها به شکل منظم هدایت کنید. این کار را تا سه ردیف ادامه دهید و هر مرتبه به وسیله‌ی شانه، ردیف را روی ردیف قبلی منظم و محکم کنید. پس از آن می‌توانید از نخ‌های رنگی برای ردیف‌های بعد استفاده کنید.

گلیم

از رنگ‌های متنوع استفاده کنید

معمولا گلیم‌ها را با رنگ‌های متنوع می‌بافند تا زیباتر شوند. پس می‌توانید برای ردیف‌های مختلف از رنگ‌های متفاوت استفاده کنید. ردیف‌های بعدی را نیز به همان طریق با کامواهای رنگی ادامه دهید. توجه داشته باشید برای منظم کردن هر ردیف روی ردیف قبلی از شانه استفاده کنید و هر ردیف را روی ردیف قبلی محکم کنید.

گلیم

بلندی بافت به سلیقه و نوع کاردستی‌ای که در نظر دارید بستگی دارد. هنگامی که بافت گلیم شما به بلندی مورد نظر رسید، نخ‌های چله را از بالا و پایین مقوا آزاد کنید. پس از آن نخ‌های کنار بافت را محکم کنید و از بین آن‌ها یک نخ مجزا رد کنید.

اگر می‌خواهید کیف ببافید

می‌توانید از این نخ به عنوان بند برای آویزان کردن کاردستی به دیوار استفاده کنید و از بافت گلیمی کوچک زیبای خود لذت ببرید. همچنین می‌توانید از این بافت دو عدد ببافید و با به هم متصل کردن آن‌ها یک کیف زیبا درست کنید.

گلیم

دوستان عزیز نوجوان می‌ توانید از کاردستی‌های زیبایی که با بخش آموزش کاردستی ما می‌سازید عکس بگیرید و به آدرس نشریه ارسال کنید تا با نام خودتان در بخش آموزش کاردستی برای دوستانتان به نمایش گذاشته شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی روباه نخی

 

t کاردستی گلیم؛ گلیم کوچولو ببافید
3.5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *