کوچکترین ربات دست ساز دنیا

t کوچکترین ربات دست ساز دنیا

آنقدر کوچک است که قادر است روی یک سکه دور بزند، t کوچکترین ربات دست ساز دنیااین ربات که یک سانتی متر قد دارد بنابه گفته مخترعش کوچکترین ربات دنیا می باشد. البته توجه کنید کوچکترین ربات دست ساز چرا که این ربات در برابر ربات هایی که درون سلول های زنده وارد شده و عملیات انجام می دهند همانند گالیور در شهر لی لی پوتی هاست.
کوچک سازی واژه ای است که در صنعت بسیار فراگیر شده است. تراشه سازان کماکان در پی روش هایی برای ساخت مدارهای کوچکتر به منظور جای دادن توان پردازش و حجم حافظه بیشتر در تراشه ها می باشند، محققان لیزر به دنبال اشعه هایی با فرکانس بالاترند تا قدرت تمرکز لیزر را در سطوح کوچکتر بالا ببرند و مهندسان در مراکز تحقیقاتی بزرگ به دنبال ساخت ربات هایی کوچکتر برای انجام عملیاتی چون جراحی می باشند.

این ربات ساخت دپارتمان انرژی لابراتوار ملی سندیا می باشد. یکی از محققان تیم سازنده این ربات آن را ربات آینده می نامد.این ربات میکروسکپی یا میکروبات تنها یک چهارم اینچ مربع فضا اشغال می کند.ربات مذکور توسط دو چرخ حرکت کرده و نیروی خود را از ۳ باتری ساعتی می گیرد. البته سرعت حرکت آن شبیه به حلزون بوده و تنها به نیم متر در دقیقه می رسد.
میکروبات ساخته سندیا دارای یک حسگر ساده حرارتی و ۸ کیلوبایت حافظه می باشد. البته مدل های آینده آن شامل امکانات جانبی زیادی خواهند شد. تجهیزاتی چون یک دوربین مینیاتوری و میکروفن برای آن قابل تصور است. جثه کوچک و تقریباً نامرئی آن به همراه وزن کم و قدرت حرکتش آن را برای انجام عملیاتی چون اکتشاف بمب و یا جاسوسی به شیوه کاملاً مکانیکی، انتخابی مناسب معرفی می کند.
شرکتی بنام توسعه نانو تکنولوژی در انگلیس در حال کار بر روی پروژه ساخت ربات هایی برگرفته از اسباب بازی های لگو (خانه سازی) می باشد. این ربات از قطعات کوچکتری تشکیل شده که به هنگام انجام عمل جراحی هریک از این قطعات به صورت تک تک از ورودی کوچک ایجاد شد روی بدن وارد شده و سپس در محل مورد نظر ربات اسمبل می شود و عملیات مورد نظر را انجام خواهد داد.
البته هنوز تا عملی شدن این ایده ها یکی دو دهه زمان باقی است. البته در کوچک سازی ما بیشتر دنبال پیاده کردن آموزه های خود هستیم وگرنه در حالت دیگر کاردستی بیش نیست. در تمام دنیا از این نوع کارها زیاد انجام می شود وآنچه مهم است دستاورد حاصله است.

 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تولید برق با عینک آفتابی!

 

t کوچکترین ربات دست ساز دنیا
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *