آرامش در محیط مطالعه (۲)

t آرامش در محیط مطالعه (2)

study-nojavanha (2)برای شروع مطالعه، زمان معینی را اختصاص دهید. رفتار و عادات معین همیشه در طی روز در زمان مربوط به خودشان رخ می دهند. اگر یک روز خود را مورد بررسی قرار دهید، در می یابید که همیشه کارهای معینی را در زمان های پیش بینی شده ای انجام می دهید. ممکن است که این مسئله در روزهای مختلف تغییراتی داشته باشد اما عموما بعضی از رفتارهای شما به صورت عادی دارای وقت به خصوصی می‌باشند. اگر با خودتان رو راست و صادق باشید، در‌‌‌ می یابید که شروع کردن رفتارهای کنترل شده توسط زمان، کاری نسبتا ساده است. مسئله مورد توجه این است  که اگر بتوانید به طور عادتی مطالعه کنید یا حداقل قسمتی از مطالعه روزانه خود را انجام دهید، بعدها شروع آن آسان تر خواهد بود. سعی کنید زمان مطالعه را به صورت عادتی در آورید و به آنچه که قبل از شروع مطالعه انجام می دهید، دقت کنید. این یک روش برای بهتر کردن تمرکزتان است.

درست قبل از شروع زمان مطالعه، هیچ کار ناتمامی را شروع نکنید. بسیاری از مردم در مورد کارهایی که نسبت به انجامشان تعهد دارند و نیمه تمام مانده اند، فکر می کنند آن ها مجبور هستند که این کار ها را انجام دهند تا از تعهدی که دارند، رهائی یابند. فعالیت های نیمه تمام معمولا بیش تر از کارهای تکمیل شده، ذهن را مشغول می‌کنند. اگر عقیده مذکور را درباره عادت تخیل به کار ببرید، متوجه خواهید شد که فعالیت ها و تکالیف ناتمام در مقایسه با آن هایی که تمام شده‌اند، بیشتر موجب تخیل و رؤیا پردازی می‌گردند. بنابراین وقتی که می‌دانید به زمان مطالعه که خودتان آن را انتخاب کرده‌اید، نزدیک می‌شوید ذهنتان را درگیر مسائل پیچیده و بحث‌های طولانی نکنید.

سعی کنید به زمان مخصوص مطالعه عادت کنید و به اعمالی که قبل از شروع مطالعه انجام می دهید، توجه کنید. این راهی برای بالا بردن توانایی تمرکز شماست.

study-nojavanha (3)اهداف کوتاه مدت و منظمی را برای خود در نظر بگیرید. این زمان را به زیر مجموعه‌هایی تقسیم کنید. وقتی که اولین صفحه را تمام کردید، زمان خاصی را برای این کار اختصاص دهید. اگر ریاضی می‌خوانید، زمانی را برای حل هر مسئله در نظر بگیرید. به عبارت دیگر تکالیف تان را به واحدهای کوچکی تقسیم کنید. برای همه اهداف معین شده زمانی را تعیین کنید. این شیوه، توانایی شما را برای مطالعه کردن افزایش می دهد بدون این که تمرکزتان را از دست بدهید.

از یک دفترچه یادداشت به عنوان یاد یار استفاده کنید. ترفند دیگری که به شما درباره تمر کز کمک می کند، قرار دادن یک مداد و کاغذ در کنار دفتر یادداشت شماست. اگر در هنگام مطالعه، ذهنتان مشغول مسائلی می شود که باید آن را انجام دهید آن را در دفترچه یادداشت کنید. در این صورت مطمئن می شوید که در صورت نگاه کردن به دفترچه متوجه کارهایی که باید انجام دهید خواهید شد. نگرانی در مورد فراموش کردن کارهایی که باید انجام دهید، ممکن است موجب اختلال در مطالعه شود.

قبل از این که مطالعه را شروع کنید، استراحت کنید. برای تمرکز داشتن از خودتان بپرسید: آیا مطالعه و کار کردن بر روی کتاب، چیزی است که مرا بترساند؟

اگر مجبور باشید موارد ناخوشایندی را مطالعه کنید و شما می‌دانید که از خواندن آن مطالب احساس بدی به شما دست می‌دهد، چه عکس العملی نشان می‌دهید؟ احتمالا مطالعه را متوقف کرده و مشغول خیال بافی می‌شوید و دلایل خوبی برای متوقف کردن مطالعه پیدا می‌کنید. اگر این گونه عمل کنید می‌توان گفت که اضطراب یادگیری دارید. تنها راه از بین بردن اضطراب یادگیری، یادگرفتن این مطلب است که چگونه استراحت کنیم؟ اگر از لحاظ جسمی و روحی کاملا استراحت کرده باشید، تقریبا غیر ممکن است که هیچ نگرانی از خواندن به خود راه دهید. کتاب را با آرامش مطالعه کنید نه با هیجان و اضطراب. وقت مطالعه، مطالعه کنید و نگرانی را برای زمان خودش بگذارید. هر دو را در یک زمان انجام ندهید.

 منبع: iransco.org

 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سال جدید در راه است، آیا می دانید برای امسال چه هدف هایی دارید؟

 

t آرامش در محیط مطالعه (2)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *