آشنایی با عکاسان بزرگ – قسمت اول

t آشنایی با عکاسان بزرگ - قسمت اول
t آشنایی با عکاسان بزرگ - قسمت اول

آنسل آدامز

آشنایی با عکاسان بزرگ برای شناخت عکاسی ضرروی است. برای یاد گرفتن هر هنری باید آثار بزرگان آن هنر را به خوبی دید و درباره آن فکر کرد. خوب نگاه کردن که گاهی به آن (مشق چشم) نیز می گویند، تاثیر زیادی بر دید خلاقانه عکاسی می گذارد. از این به بعد می خواهیم گاهی شما را به دیدن آثار زیبا و تاثیرگذار عکاسان بزرگ جهان ببریم.

شما نمی توانید عکس بگیرید، بلکه باید عکس را بسازید. (آنسل آدامز)

آنسل ایستون آدامز Ansel Easton Adams عکاس آمریکایی است که در سال ۱۹۰۲ در سانفرانسیسکو به دنیا آمد. هرچند که در اول کار به فراگیری پیانو پرداخت اما از ۱۴ سالگی به عکاسی علاقمند شد و به فراگیری آن مشغول شد. در ۲۶ سالگی اولین مجموعه عکس هایش را به چاپ رساند و از آن به بعد تصمیم گرفت که همه وقت خود را صرف عکاسی کند. آدامز عاشق طبیعت بود و عکس های او نیز بیشتر از مناظر طبیعی است.

آنسل آدامز

فعال محیط زیست

در سال ۱۹۱۷ وقتی آنسل آدامز برای اولین بار به همراه خانواده اش به پارک ملی یوسمیت (yosemite) رفت زندگی او تغییر بزرگی کرد. جلوه های طبیعی این پارک طبیعی به قدری او را مجذوب کرد که بارها در زندگیش برای عکاسی به این منطقه رفت.

او از حامیان محیط زیست بود و در کنار عکاسی به فعالیت در این زمینه نیز می پرداخت. او طبیعت رنگارنگ را در قالب عکس های سیاه وسفید به ما نشان می دهد و مهارتش در شکار این تصاویر همه را حیرت زده می کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عکاسی از امواج با سرعت پایین یا سرعت بالا

در دهه ۱۹۳۰ آنسل آدامز یکی از مشهورترین عکاسان بزرگ آمریکا بود اما این شهرت، ثروت چندانی برای او به همراه نداشت. آدامز در یکی از نامه هایش چنین می نویسد: این روزها سخت مشغول کارم اما هم‌چنان ورشکسته مانده‌ام. انگار نمی‌شود از روی این حصار مالی گذشت.

این وضعیت مالی او را به سمت عکاسی تبلیغاتی برای شرکت های بزرگ تجاری کشاند و در این زمینه هم به موفقیت رسید.

آنسل آدامز

آموزش

او علاوه بر عکاسی، بخشی از وقت خود را صرف آموزش عکاسی و همچنین تالیف کتابهای آموزشی نمود. کتاب آموزش عکاسی او در ایران به نام «دوربین عکاسی» و با ترجمه پیروز سیار به وسیله انتشارات سروش به چاپ رسیده است.

یکی از ابداعات او برای عکاسی بهتر، سیستم ناحیه بندی (zone system) است که بر اساس تفکیک رنگها از سیاه تا انواع خاکستری ها بنا شده است. این شیوه به نورپردازی صحیح و به دست آوردن عکس های با کیفیت کمک بزرگی کرد.

آنسل آدامز در سال ۱۹۸۴ در سن ۸۲ سالگی درگذشت در حالی که از عکاسان بزرگ جهان بود.

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

t آشنایی با عکاسان بزرگ - قسمت اول
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “آشنایی با عکاسان بزرگ – قسمت اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *