آموزش درست کردن جوانه های خوراکی در خانه

t آموزش درست کردن جوانه های خوراکی در خانه

%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%87%d8%a7-1

جوانه دارای اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، قند طبیعی و مقدار زیادی املاح معدنی است و اگر چند نوع آن با هم خورده شوند می توان گفت که همه مواد ضروری بدن را به آن رسانده ایم.

جوانه ها عامل مهم جوانی، شادابی و نشاط هستند

برای تهیه جوانه چیزهایی که لازم دارید یک شیشه خالی، کمی آب و کمی دانه است. البته می توانید جوانه ها را درست مانند سبزه عید نوروز تهیه کنید و پس از دیده شدن جوانه های کوچک سبز ، آن را مصرف کنید. وقتی دانه را در آب خیس می کنید، آنزیم های موجود در آن که تا آن زمان به صورت غیرفعال در دانه وجود داشتند، فعال می شوند و نشاسته موجود در دانه تبدیل به قند می شود. پروتئین تبدیل به اسیدهای آمینه می شود و چربی اشباع مبدل به اسید چرب می شود. این فعالیت آنزیمی در جوانه، باعث تحریک فعالیت های آنزیمی در بدن انسان و سلامت و نشاط می گردد.

آسان ترین دانه ها برای جوانه زدن عبارت اند از: یونجه، ماش، عدس، شنبلیله، تربچه، نخود و گندم و پس از آن ها تخمه آفتاب گردان، کدو، کنجد، بزرک، نعنا و سپس انواع لوبیاها مانند سویا ، جو، ذرت و ارزن.

جوانه گندم

مواد لازم جوانه گندم

گندم با پوست 300 گرم

 کیسه نخی سفید کاملاُ تمیز یک تکه

طرز تهیه جوانه گندم: گندم را تمیز کرده ، شسته و با آب به مدت 48 ساعت خیس کنید و هر روز آب آنرا دو دفعه عوض کنید. به محض آنکه گندم ها سفیدک زد و شروع به ریشه زدن نمود آنرا در یک کیسه ی نخی ریخته و کیسه را مرطوب نموده و در یک آبکش قرار دهید.

زمانی که جوانه ها به اندازه یک سانتیمتر شد از داخل کیسه بیرون آورده و داخل آبکش قرار دهید و روی آن همین کیسه نخی را مرطوب نموده و قرار دهید و آبکش را در یک ظرف قرار دهید. روزی چند دفعه روی جوانه ها آب بریزید تا جوانه ها به اندازه 5-4 سانتیمتر شود.

در زمان ریشه زدن، ریشه های گندم ها در داخل هم نفوذ می کند می توانید به آرامی آنها را از هم جدا کنید تا جوانه ها را بتوانید برای زمان طولانی تری استفاده نمائید. در فصل تابستان برای جلوگیری از کپک زدن جوانه ها بعد از 3 سانتیمتر شدن آن می توانید در یخچال نگهدارید. از این جوانه می توانید روزی چند قاشق در سالاد اضافه کرده و میل نمائید.

جوانه گندم به علت ایجاد انرژی بالا و وجود منیزیم ، آهن ، کلسیم ، سدیم ، پتاسیم منگنز ، کبالت ، ید ، روی و نشاسته و ویتامین های B1 و B6 و B2 و A و C و E و D نقش مهمی در سلامتی بدن ایفا می نمایند.

جوانه عدس

مواد لازم برای جوانه عدس

 عدس ریز 300 گرم

کیسه نخی سفید کاملاُ تمیز یک تکه

طرز تهیه جوانه عدس: جوانه عدس هم دقیقا مانند جوانه گندم تهیه می شود. جوانه عدس برای افرادی که طبع سرد دارند توصیه نمی شود. این جوانه افراد صفراوی مزاج و همچنین افرادی که از طبع گرم برخوردار هستند بسیار مفید است. این جوانه برای افرادی که از افسردگی رنج می برند بسیار خطرناک است.

جوانه ماش

مواد لازم برای جوانه ماش 

 ماش 250 گرم

 کیسه نخی سفید کاملاُ تمیز یک تکه

طرز تهیه جوانه ماش: جوانه ماش هم دقیقا مانند جوانه گندم تهیه می شود. بهتر است پوست روی ماش را قبل از مصرف کردن جدا نمائید. از این جوانه روزانه 5-3 قاشق به همراه سالاد میل نمائید. وجود ویتامین C بالا در جوانه ماش باعث ایمن سازی بدن در مقابل بیماریهای مختلف می شود. این جوانه برای رفع کم خونی در کودکان بسیار مفید است.

جوانه نخود

این جوانه هم دقیقا مانند جوانه گندم تهیه می شود. با آبی که نخودها را در آن خیس کرده اید می توانید شربت عسل درست کرده و به آرامی میل نمائید. این شربت سیستم تنفس انسان را تقویت و صدا را صاف می کند. از این جوانه روزانه 5-3 قاشق به همراه سالاد میل نمائید.

نخود دارای املاح روی بوده و برای مغز و سیستم هورمونی بدن بسیار مفید است این جوانه در رفع کمبود انرژی موثر است.

جوانه ها عامل مهم جوانی ، شادابی و نشاط هستند. جوانه ها موادی را در خود دارند که سلامتی انسان را تضمین می کنند و عامل مهمی در پیشگیری از بیماریها هستند جوانه ها علاوه بر داشتن انواع ویتامین ها و آنزیم ها به اندازه ی کافی دارای املاح معدنی هستند که بتوانند نیازمندی های بدن ما را مرتفع نمایند. افزودن جوانه ها به سالاد روزانه و استفاده مکرر از آن ها موجب تنظیم هورمون های موجود در بدن انسان خواهد شد. به عنوان مثال در جوانه گندم موادی وجود دارد که حقیقتا معجزه گرند. از جمله این مواد ویتامین ((E)) است که منبع غنی آن در جوانه ی گندم می باشد.

منبع: yakhdarbehesht.com

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

t آموزش درست کردن جوانه های خوراکی در خانه
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مکان های دیدنی برای علاقمندان به کتاب های کمیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *