آیا دویدن بهترین ورزش است؟ چرا؟

t آیا دویدن بهترین ورزش است؟ چرا؟

دویدنورزش دو، ورزشی بسیار ارزان و آسان است و خطر بیماری‌های قلبی و مرگ زودهنگام را کاهش می‌دهد اما آیا مزایا و فواید دویدن نسبت به سایر ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا بیش تر است؟

براساس یک مقاله منتشر شده در مجله‌ پیشرفت در بیماری‌های قلبی و عروقی (Progress in Cardiovascular Disease)، افرادی که می‌دوند، سه سال بیش تر از افرادی که نمی‌دوند، عمر می‌کنند. برای حس کردن فواید دویدن، نیازی نیست که حتماً سریع بدوید یا یک مسیر طولانی را طی کنید. شما می‌توانید سیگار بکشید، اضافه وزن داشته باشید و … و هم چنان با دویدن احتمال خطر مرگ زودهنگام را 25 تا 40 درصد در خود کاهش دهید.

نویسندگان این مقاله می‌گویند که هیچ ورزشی دارای چنین اثراتی نیست. طبق آمار و ارقام، یک ساعت دویدن به طور معناداری، امید به زندگی را تا هفت ساعت افزایش می‌دهد. با وجود این که دویدن منظم، شما را فناناپذیر نمی‌کند، اما این مقاله می‌گوید که تأثیرگذاری دویدن در داشتن عمر طولانی؛ بیش تر از پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شناست.

دو تن از نویسندگان این مقاله که در یک تحقیق علمی منتشر شده در سال 2014 شرکت داشتند، دریافتند که فقط 5 تا 10 دقیقه دویدن در روز و با سرعت کم تر از 10 کیلومتر در ساعت، خطر بیماری‌های قلبی و مرگ زودهنگام به هر دلیلی را کاهش می‌دهد. این مقدار دویدن به طور قابل توجهی از میزان توصیه شده توسط وزارت بهداشت (حدود 150 دقیقه دویدن ملایم در هفته)، کمتر است. البته اغلب مردم با شنیدن میزان 150 دقیقه دویدن در هفته، کلاً از دویدن چشم پوشی می‌کنند.

بهترین ورزش، همان ورزشی است که شما از انجام آن لذت ببرید و به آن علاقه داشته باشید. اما در غیر این صورت … احتمالاً دویدن، بهترین است. دویدن، ورزشی بسیار ارزان و آسان است و شما نمی‌توانید در انجام این ورزش، تقلب کنید و البته همیشه هم، انرژی‌زا است. اگر مشکل کمبود وقت دارید، دویدن نسبت به سایر ورزش‌ها، زمان کم تری می‌برد و فواید بیش تری دارد.

آنجلیک برلنتین (Angelique Brellenthin) از بخش حرکت‌شناسی دانشگاه ایالتی آیووا و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید که فواید 25 دقیقه دویدن برابر با 105 دقیقه پیاده‌روی است.

مرگ‌های غم‌انگیز و البته نادری هم در هنگام مسابقات دو اتفاق افتاده است اما احتمال مرگ به علت حملات قلبی ناگهانی و سکته قلبی در افرادی که نمی‌دوند، دو برابر بیش تر از دوندگان است. برای جلوگیری از زانودرد، می‌توانید روی سطوح نرم بدوید، تمریناتی برای تقویت عضلات پا انجام دهید، از سربالایی رفتن اجتناب کنید و کفش‌های مناسب برای دویدن انتخاب کنید. اما برلنتین می‌گوید که هیچ شواهدی مبنی بر افزایش آرتروز زانو به دلیل دویدن وجود ندارد.

شدت دویدن باید به طور تدریجی افزایش پیدا کند و مزایا و فواید آن با 48 کیلومتر دویدن در هفته به وضع ثابت می‌رسند. برلنتین می‌گوید که دوندگان تناسب اندام هوازی بالاتری دارند و میزان چربی بدن و اندازه‌ دور کمر آن ها نسبت به افرادی که فعالیت بدنی ندارند، کم تر است. دویدن برای کم کردن چربی شکمی بسیار مفید است. فقط کافی است که 30 تا 60 دقیقه در هفته بدوید تا تمام منافع و فواید دویدن را درو کنید!

tabnakbato.ir

t آیا دویدن بهترین ورزش است؟ چرا؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
۱۰ توصیه برای عادت شدن ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *