همه چیز درباره اسب های تک شاخ در ایران و جهان

اسب های تک شاخ
t همه چیز درباره اسب های تک شاخ در ایران و جهان

هر کشوری افسانه‌ها و اساطیر خودش را دارد. هزاران هزار افسانه و اسطوره در سرتاسر این کره خاکی وجود دارد؛ اما از بین تمام آن‌ها، ماجرای اسب های تک‌ شاخ و افسانه‌های مربوط به آن، بین همه آن‌ها مشترک است. گفته می‌شود که اسب‌های تک شاخ موجوداتی افسانه‌ای بودند که در دوران باستان زندگی می‌کردند و امروز دیگر خبری از آن‌ها نیست.

اسب تک شاخ

در این مقاله از مجله ایترنتی نوجوان ها، می‌خواهیم نگاهی به افسانه اسب های تک شاخ داشته باشیم. می‌خواهیم همه چیز را درباره این اسب‌ها مطالعه کنیم، ببینیم که آیا وجود آن‌ها واقعا واقعیت داشته یا خیر؟ اصلا ریشه این اسب‌ها از کجاست و کدام کشورها افسانه اسب های تک شاخ دارند؟ با ما همراه باشید تا همه چیز را در کنار هم بررسی کنیم.

پیشنهاد مطالعه: روز جهانی اسب تک شاخ

اسب تک شاخ چیست؟

اسب تک شاخ یا همان «Unicorn» از جمله افسانه‌ای‌ترین موجودات جهان است. اسب های تک شاخ با اسب‌های معمولی تفاوت دارند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها با اسب‌های معمولی، همین شاخ آن‌ها است.

این شاخ معمولا اندازه‌های مختلفی دارد  و همین‌طور در اکثر مواقع، به شکل مارپیچ است. از دیگر تفاوت‌های اسب‌های تک شاخ با اسب‌های معمولی، می‌توان به جثه آن‌ها اشاره کرد. اسب های تک‌شاخ لاغرتر و عضلانی‌تر هستند. همین‌طور از نظر ابعاد، از اسب‌های عادی بزرگ‌ترند.

گفته می‌شود که اسب های تک شاخ در بدو تولد به رنگ طلایی هستند، سپس در طول مدت زمان رشد خود رنگ نقره‌ای به خود می‌گیرند. زمانی هم که به بلوغ رسیدند، به رنگ سفید در می‌آیند. در برخی از افسانه‌ها این‌طور ذکر شده که این اسب‌ها بویی شیرین دارند و بدنشان بسیار گرم و لطیف است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
پرسش و پاسخ درباره سلامتی

 

ریشه اسب های تک شاخ از کجاست؟

همان‌طور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، بسیار از کشورهای دنیا افسانه‌هایی درباره اسب های تک شاخ دارند. درباره این که ریشه این اسب‌ها از کجاست، نمی‌توان نظرهای دقیقی داد. برخی از افراد باور دارند که افسانه اسب های تک شاخ از ایران آغاز شده و سپس به کشورهای اروپایی راه یافته است. برخی از کاخ‌های ایران باستان در دوره هخامنشی دارای تصاویری از اسب تک شاخ بوده‌اند.

برخی از منابع موجود در این زمینه، این طور بیان کرده‌اند که اولین تصاویر پیدا شده از اسب‌های تک شاخ، در تمدن‌های بین‌النهرین بوده است. برخی دیگر از منابع نیز باور دارند که افسانه اسب تک شاخ از اساطیر هندوستان و چین ریشه گرفته است. درست به علت همین تعدد روایات است که می‌گوییم ریشه اسب تک شاخ به درستی معلوم نیست.

ریشه اسب های تک شاخ

پیشنهاد مطالعه: اسب های سفید سرزمین افسانه ها

اسب های تک شاخ در ادبیات و تاریخ

اولین باری که از اسم اسب های تک شاخ در ادبیات استفاده شده، در زمان یونان باستان بوده است. کتزیاس از جمله اولین تاریخ نگاران یونانی بود که وجود اسب تک شاخ را در آثار خودش شرح داد. او اسب تک شاخ را در حقیقت الاغ هندی می‌دانست که به صورت وحشی در هندوستان زیست می‌کرده است.

او چنین گفته بود که این بزرگی این الاغ‌های وحشی با اسب برابری می‌کند، بدن آن‌ها سفید است، سرشان بنفش است و چشمانی آبی رنگ دارند. شاخ آن‌ها را نیز قرمز رنگ و در حدود 4 متر توصیف کرده است!

او اینطور نوشته بود که نوشیدن نوشیدنی‌ها از داخل شاخ این اسب‌ها، می‌تواند انسان از ابتلا به بیماری‌های مختلف در امان نگه دارد و طول عمر را زیاد کند. بعدها در طی تحقیقاتی که متخصصان با توجه به نوشته‌های کتزیاس انجام دادند، معلوم شد اسب تک شاخی که او توصیف کرده، در حقیقت همان کرگدن هندی بوده است!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چطور با انتخاب درست غذا سلامتی خود را تضمین کنیم؟

منظور کتزیاس از اسب های تک شاخ

در برخی از نسخه‌های اولیه انجیل نیز از حیوانی شبیه به اسب تک شاخ گفته شده بود. این حیوان با عنوان «reʾem» در انجیل ذکر شده  بود و تا سال‌های سال، گمان می‌رفت که همان اسب تک شاخ باشد. بعدها در نسخه‌های تازه‌تر انجیل و بعد از تحقیقات بسیار، مشخص شد که منظور از reʾem در حقیقت گاومیش بوده است.

 

اسب های تک شاخ در فرهنگ ایران

در فرهنگ و تمدن ایران باستان نیز می‌توان نشانه‌هایی از اسب های تک شاخ را پیدا کرد. اسب‌های تک شاخ نه تنها در ادبیات دوران باستان حضور داشتند، بلکه از نقش و نمای آن‌ها نیز برای تصویرسازی و تزیییات کاخ‌ها استفاده شده است. قدیمی‌ترین تصویری که از اسب تک شاخ در دوران ایران باستان وجود دارد، مربوط به دوران هخامنشیان است.

این تصویر به صورت یک نقش برجسته در کاخ آپادانا به نمایش درآمده است. این کاخ در اصل متعلق به داریوش اول، پاشاه هخامنشی بوده است. البته باید گفت که این نقش تفاوت‌هایی با تعاریفی که از اسب تک شاخ خواندیم نیز دارد؛ مهم‌ترین آن‌ها این است که اسب تک شاخ ایرانی بال هم داشته و جثه و شکل آن به گاو نیز شبیه است.

عکس اسب تک شاخ در کاخ آپادانا

پیشنهاد مطالعه: عکاسی از اسب ها

اسب‌ های تک شاخ در فرهنگ امروزی

امروزه اسب تک شاخ به عنوان نمادی از زیبایی، قدرت، شجاعت و استقامت شناخته می‌شود؛ حتی مهم از همه این‌ها، این اسب را نمادی مهم از خوش‌شانسی می‌دانند. در برخی از فرهنگ‌ها نیز این اسب را نمادی از محبت و شادی نیز می‌دانند. به دلیل این نوع نمادگرایی، از اسب تک شاخ در فیلم‌ها، داستان‌ها و بازی‌های ویدیویی، به وفور استفاده می‌شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
یک کلاغ چهل کلاغ کردن داستان ضرب المثل های فارسی

نماد اسب تک شاخ

امروزه اسب تک شاخ به عنوان حیوان و نماد ملی کشور اسکاتلند نیز شناخته می‌شود. اسکاتلندی‌ها باور دارند که ریشه این اسب افسانه‌ای به کوهستان‌های این کشور باز می‌گردد و در طول تاریخ و حتی امروزه، از آن به عنوان نمادی بسیار مهم برای کشور خود استفاده می‌کرده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: اسب‌ها با انسان حرف می‌زنند

کلام آخر

اسب های تک شاخ یکی از معرو‌ف‌ترین و محبوب‌ترین موجوات افسانه‌ای در سرتاسر جهان است. این حیوان نمادی از شادی و خوشبختی، زیبایی و شانس است و به همین دلیل، در داستان‌ها و فیلم‌های بسیاری از آن استفاده شده است. بسیاری از مردم نیز باور دارند که این موجود افسانه‌ای، دارای قدرت‌های جادویی است.

هرچند که اسب تک شاخ وجود خارجی ندارد و تنها در افسانه‌ها ذکر شده، ما امروز درباره آن با شما عزیزان صحبت کردیم. همه چیز را درباره اسب‌های تک شاخ به شما گفتیم و همین‌طور ریشه آن را نیز در کنار هم مرور کردیم. در پایان، بد نیست که شما را نیز با خود همراه کنیم؛ شما چه اطلاعات دیگری درباره اسب‌های تک شاخ دارید؟ دانسته‌های خود را در کامنت‌ها با ما نیز به اشتراک بگذارید!

منبع 1

منبع 2

سوالات متداول

خیر. اسب تک شاخ واقعی نیست و تنها یک موجود افسانه‌ای به شمار می‌رود.

ریشه افسانه‌های مربوط به اسب تک شاخ معلوم نیست، اما برخی باور دارند که ماجرای آن از تمدن‌های بین‌النهرین، ایران، هند و چین باستان سرچشمه گرفته است.

این اسب نماد خوش شانسی و خوشبختی است. علاوه بر آن این اسب نماد زیبایی، شجاعت، استقامت و قدرت نیز هست.

t همه چیز درباره اسب های تک شاخ در ایران و جهان
3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *