اطلاعات عمومی اجزای بدن ما (۴)

t اطلاعات عمومی اجزای بدن ما (4)

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

بیماری های خونی

ب) بیماری های گلبول های سفید خون:

نوترو پِنیا: کمبود نوع خاصی از گلبول سفید در خون که از بدن در برابر عفونت های باکتریایی محافظت می کنند باعث بوجود آمدن این بیماری می شود. افرادی که داروهای شیمی درمانی را برای مداوای سرطان مصرف می کنند، بیشتر به این بیماری مبتلا هستند.

HIV.nojavanha

ویروس نقص ایمنی (HIV) یا ایدز: این ویروس با حمله به لنفوسیت ها که نوعی از گلبول های سفید هستند و مسئول مبارزه با عفونت در بدن می باشند، ایمنی را بسیار پایین آورده و بدن مستعد مبتلا به انواع عفونت و بیماری های خاص می شود.

این بیماری بسیار خطرناک و قابل انتقال است، راه های پیشگیری از آن عبارتند از:

1) اجتناب از روابط جنسی غیر مجاز و آلوده 2) استفاده نکردن از سرنگ هایی که توسط شخصی دیگر استفاده شده است (این مورد از ابتلا به این بیماری در افراد معتاد که از سرنگ مشترک برای تزریق مواد مخدر استفاده می کنند بسیار شایع است) و همچنین اجتناب از خالکوبی هایی که مخصوصا” این روزها با نام جدید تاتو در بین جوان ها و نوجوان ها رایج شده است و اغلب افراد سودجو به خاطر کم کردن هزینه و سودبردن بیشتر، وسایل را به صورت مشترک اما به عنوان یک بار مصرف، برای مشتریان خود استفاده می کنند.

بیماری های پلاکت های خون:

ترومبوسیتو پِنیا (کاهش پلاکت های خون): معمولا” این بیماری زود تشخیص داده می شود زیرا با کبودی های غیرطبیعی و یا خونریزی بی دلیل همراه می باشد. ترومبوسیتوپنیا می تواند در افرادی که برخی داروهای ضد عفونت یا سرطان خون را به مدت زیادی مصرف می کنند به وجود بیاید. هم چنین زمانی که بدن به میزان زیادی پلاکت مصرف کند و قادر به جایگزینی آن نباشد، احتمال وقوع این بیماری بیشتر می شود.

آیدیوپاتیک (ITP)، نام بیماری ای است که در آن به سیستم ایمنی بدن و در واقع به پلاکت ها حمله شده و باعث کاهش میزان آن ها در خون و عاملی برای به وجود آمدن ترومبوسیتوپِنیا در بدن می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جوانسازی پوست با مصرف ویتامین

بیماری های لخته شدن خون:

سیستم لخته شدن خون در بدن به پلاکت، بسیاری از فاکتورهای انعقادی و دیگر اجزای خون بستگی دارد. نقص ارثی هر یک از این اجزا می تواند بدن فرد را تحت تاثیر قرار داده و باعث به وجود آمدن اختلالاتی در این سیستم (لخته شدن خون) و خونریزی در فرد گردد.          

اختلالات خونریزی متداول عبارتند از :

هموفیلی: یک بیماری ارثی است که به طور انحصاری کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و علت آن کمبود فاکتورهای انعقادی خاص در خون می باشد. افراد مبتلا به هموفیلی، در معرض خطر خونریزی های شدید و کبودی بدن بعد از دندانپزشکی، جراحی و حتی آسیب دیدگی های جزئی هستند. آن ها حتی با نداشتن هیچ جراحتی در بدن خود، مدام توسط خونریزی های داخلی تهدید می شوند .  

بیماری فون ویلبِرَند: شایع ترین اختلال خونریزی ارثی است و نیز باعث کمبود عامل لخته شدن خون می گردد. این بیماری هم بیشتر در کودکان دیده می شود.

از دیگر علل مشکلات لخته شدن خون می توان به بیماری های مزمن کبد و هم چنین کمبود ویتامین K اشاره کرد زیرا اولا” فاکتورهای انعقادی در کبد تولید می شوند و دوما” ویتامین لازم برای تولید فاکتورهای انعقادی، ویتامین K می باشد.

vitamink.nojavanha                                                                                                                                                                              

توصیه مهم: نوجوان های عزیز با توجه به نکات گفته شده در ارتباط با بهداشت و سلامت خون و نظر به این که در سن حساسی نسبت به بقیه دوران زندگی و یا حتی نسبت به بقیه افراد جامعه دارند، بهتر است با رعایت مطالب عنوان شده قبل از بوجود آمدن هر گونه مشکل و بیماری، در صدد پیشگیری باشند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تغذیه صحیح؛ عامل اصلی سلامت

 

 

t اطلاعات عمومی اجزای بدن ما (4)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *