اطلاعات عمومی بدن ما (سیستم اسکلت)

t اطلاعات عمومی بدن ما (سیستم اسکلت)

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

skeleton.nojavanha (1)

عضلات و جنبش:

ماهیچه ها اندامی هستند که در تحرک به کمک ما می آیند. هنگامی که صحبت می کنید یا لبخند می زنید، وقتی ورزش می کنید، عضلات (ماهیچه ها) هستند که به تناسب و شکل گیری درست بدن کمک می کنند.
حتی زمانی که شما نشسته اید و در حال استراحت می باشید، عضلاتی در بدن هستند که مدام در حرکت اند. عضلات قلب که با ایجاد ضربان، انسان را قادر به تنفس می سازند و با هدایت مرتب و دائم رگ های خونی، هم جریان خون را باعث می شوند و هم فشار خون را تنظیم می کنند، از جمله عضلاتی هستند که بدون توقف و استراحت همیشه در حال فعالیت اند.

skeleton.nojavanha (3)

حرکات ماهیچه ها با هماهنگی مغز و سیستم عصبی، کنترل می شود. ماهیچه های ارادی توسط بخش هایی از مغز به نام قشر حرکتی مغز و مخچه تنظیم می شوند. ماهیچه های غیر ارادی توسط ساختارهای عمیق در مغز و قسمت بالای نخاع به نام ساقه مغز کنترل می شوند. زمانی که شما تصمیم به حرکت می گیرید، مغز، سیگنال های الکتریکی را از طریق نخاع و اعصاب محیطی به عضو حرکتی منتقل کرده و باعث انجام فعالبت مورد نظر می گردد. قشر حرکتی در سمت راست مغز،حرکت عضلات سمت چپ بدن و بالعکس، قشر حرکتی در سمت چپ مغز، حرکت عضلات سمت راست بدن را کنترل می کنند. وقتی می خواهید دست خود را بلند کنید، مغز یک پیام  به عضلات بازوی شما می فرستد و حرکت انجام می شود. زمانی که می خواهید بدوید، پیام ها بیش تر و دقیق تر هستند زیرا هم عضلات بیش تری در این حرکت درگیر و مؤثرند و هم هماهنگی بین این عضلات باعث حرکتی درست خواهد شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند!

skeleton.nojavanha (5)ماهیچه ها و عضلات، قطعات بدن را با انقباض و سپس استراحت به حرکت در می آورند.

به همین خاطر است که اکثر عضلات متصل به استخوان ها جفت هستند. زمانی که یک عضله منقبض می شود استخوان را به سمت جلو حرکت می دهد، وقتی این عضله به حال استراحت در می آید، عضله دوم منقبض شده و استخوان را برمی گرداند و بدین ترتیب حرکت انجام می شود.

 

مفاصل چه هستند و چه کار می کنند؟

skeleton.nojavanha (2)

مفاصل این امکان را برای بدن به وجود می آورند که در بسیاری جهات حرکت کند. بعضی از مفاصل مانند زانو و آرنج، نقش یک لولا را ایفا کرده و در یک جهت حرکت می کنند اما برخی دیگر مثل شانه یا مفصل ران، حرکات پیچیده تری را باعث می شوند.حرکات عقب و جلو، چپ و راست و حتی چرخشی استخوان ها و اندام بدن با کمک مفاصل امکان پذیر است.

مفاصل با توجه به ایجاد حرکت مربوط در بدن، طبقه بندی و نامگذاری می شوند.

مفاصل غیر متحرک: حرکت نمی کنند. به عنوان مثال استخوان جمجمه که مانند گنبدی محافظت از مغز را به عهده دارد، از صفحاتی تشکیل شده که باید بی حرکت باشند و بین لبه های این صفحات و مفاصل نیز بافت لیفی نرمی وجود دارد. بافت لیفی بافتی است که در استخوان فک برای نگه داری دندان ها به کار رفته است.

مفاصل نیمه متحرک یا غضروفی: حرکت کمی دارند و با غضروف به هم مرتبط می شوند. مانند ستون فقرات که هر یک از مهره ها برای حرکت با مهره های بالا و پایین خود در ارتباط است. این تحرک مهره ها نسبت به یکدیگر است که باعث انعطاف پذیری ستون فقرات می گردد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
با ۱۱ عادت معمول افراد حقیقتا شاد آشنا شوید!

مفاصل متحرک:

skeleton.nojavanha (4)

در جهات مختلف حرکت می کنند. شامل مفاصل اصلی بدن مانند: شانه ها، آرنج ها، زانوها، مچ دست و مچ پا می باشند که آزادانه به هر جهت حرکت دارند. آن ها با مایعی به نام سینوویال که وظیفه روان کنندگی را برای حرکت این مفاصل به عهده دارد، پر شده اند. 3 نوع مفصل متحرک وجود دارد که نقش بزرگی در حرکت های ارادی ایفا می کنند:

1.مفصل لولایی: حرکت در یک جهت؛ در زانو و آرنج ها.

2.مفصل محوری: حرکت دایره ای و چرخان؛ در گردن که باعث می شود سر از سمتی به سمت دیگر حرکت کند.

3.مفصل کروی (گوی و کاسه): بیش ترین آزادی تحرک را داراست؛ در باسن و شانه ها. این مفصل همیشه در انتهای یک استخوان دراز و متناسب با حفره استخوان بعدی وجود دارد.

 

t اطلاعات عمومی بدن ما (سیستم اسکلت)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *