«افزایش دمای زمین» یعنی چه؟ آیا این موضوع خطرناک است؟

t «افزایش دمای زمین» یعنی چه؟ آیا این موضوع خطرناک است؟
t «افزایش دمای زمین» یعنی چه؟ آیا این موضوع خطرناک است؟

«زمین گرم می شود» یعنی چه؟ آیا این موضوع خطرناک است؟

واقعیت: چه چیزهایی باعث افزایش دمای زمین می شود و چرا این موضوع برای زمین خطرناک است.

واکنش: این دیگر از آن حرف هاست! خب معلوم است که زمین گرم می شود! روزها خورشید می تابد و زمین را گرم می کند و شب ها که خورشید در آسمان نیست، زمین سرد می شود. خب این نظم طبیعی جهان است. چرا باید چیز عجیب و خطرناکی باشد؟

واقعیت: منظورمان از گرم شدن زمین این نیست. منظورمان گرم شدن غیر طبیعی است که بر اثر برخی از فعالیت های انسان ها از جمله فعالیت های صنعتی اتفاق می افتد. طی صد سال گذشته دمای زمین، میانگین 4 درجه افزایش پیدا کرده است؛ آن هم به طور غیر طبیعی.

واکنش:‌ یعنی به خاطر همین 4 درجه این قدر شلوغش کرده ای؟

واقعیت: ضرب المثلی هست که می گوید: «فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه!» به این نگاه نکن که تغییر دما فقط 4 درجه بوده است. همین 4 درجه تاثیرات عجیبی روی زندگی ما و سایر موجوادت کره زمین می گذارد.

افزایش دمای زمین

افزایش گازهای گلخانه ای

واکنش: بالآخره نگفتی ما چه فعالیت هایی در طول روز انجام می دهیم که باعث افزایش گازهای گلخانه ای و در نهایت افزایش دمای زمین می شوند؟

واقعیت: هر فعالیتی که باعث می شود گاز دی اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، بخار آب و متان (مهم ترین گازهای گلخانه ای) تولید شود، به افزایش دمای زمین منجر می شود.

واکنش: واقعاً ما در فعالیت های روزانه مان این گازها را تولید می کنیم؟ کدام فعالیت ها؟

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش کلاغ‌های هلندی برای پاک سازی شهر!

واقعیت: مثلاً وقتی از مدرسه به خانه بر می گردیم و پای تلویزیون دراز می کشیم تا فیلمی ببینیم و ذهن مان را از درس ها دور کنیم، یا وقتی ساعت ها پای کامپیوتر می نشینیم، حتی وقتی از وسایل گرم کننده استفاده می کنیم. در همه این زمان ها داریم گاز گلخانه ای تولید می کنیم.

واکنش: اگر اینطوری باشد که ما خود به خود داریم باعث گرم شدن زمین می شویم. خب نمی شود تلویزیون ندید، از کامپیوتر استفاده نکرد یا توی سرما وسایل گرمایشی روشن نکرد.

واقعیت: خب بله، نمی شود اصلاً از این وسایل استفاده نکرد اما می شود استفاده از آن ها را کنترل کرد. مثلاً همین چراغی که بعد از بیرون آمدن از اتاقمان روشن می گذاریم، همین چراغ روشن، گاز گلخانه ای تولید می کند. در صورتی که وقتی به آن نیاز نداریم می توانیم خاموشش کنیم. این می شود کمک به کاهش دمای زمین.

واکنش: اما اگر فقط من یک نفر این کار را انجام بدهم که فایده ای ندارد.

واقعیت: البته که دارد. حتما آن ضرب المثل معروف را شنیده ای که می گوید اندک اندک جمع گردد وانگهی دریا شود.

t «افزایش دمای زمین» یعنی چه؟ آیا این موضوع خطرناک است؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *