بابام با آهنگ مخالفه چیکار کنم راضیش کنم؟

t بابام با آهنگ مخالفه چیکار کنم راضیش کنم؟

پرسش

سلام من 13 سن دارم.

من امسال ظهریم و صبح ها نمیتونم درس بخونم و من مشکل دارم که میخوام قبل از مدارس حلش کنم که مثل سال گذشته نشه.

من ساعت 9 نمی تونم بخوابم و پدرم همیشه گیر میده ساعت 9 بخواب با خواهر کوچیک ترم 7 ساله.

اما من دوست دارم تا 12 بیدار باشم و بعد از برنامه مورد علاقم خندوانه بخوابم و دوست دارم مثل دوستام شب خندوانه رو ببینم اما بابام این اجازه رو نمیده و مثل خواهرم باهام رفتار میکنه. برای این مورد اکثرا کتک میخورم. خواهر بزرگ تر هم دارم اما اون آزاده هر وقت دلش میخواد میخوابه.

من صبح تمرکز ندارم ولی شب تمرکز دارم. من چیکار کنم؟ خسته شدم.

یه مشکل دیگه هم دارم. بابام با آهنگ مخالفه چیکار کنم راضیش کنم؟

من دوست دارم واس خودم خودم تصمیم بگیرم اما مادر پدرم اونا جام تصمیم میگیرن اکثر اوقات.

شما حتما میپرسین ساعت چند بیدار میشی بعضی موقتا 9 خیلی خسته باشم 11.

پاسخ خانم دکتر سلیقه دار، مشاور و روانشناس سایت

دوست خوبم

پیش از هر چیز لازم است در ذهنت یقین حاصل کنی که پدر یا مادر تو نمی خواهند دشمن تو باشند و تلاش می کنند تا بر اساس آنچه که میدانند تو را در مسیر درستی هدایت کنند. بنابراین قبل از هر چیز در برابر رفتار آن ها عصبانی نباش و سعی کن از نگاه آن ها به تربیت فرزندی مثل خودت نگاه کنی تا بتوانی بیشتر درکشان کنی.

دوم اینکه به جای جدل کردن با یکدیگر و حل نکردن مساله، راه حل پیشنهادی خودت را بگو که کمتر مخالف نظر مادر و پدر باشد و مدام تکرار نکن که دوستانم این جوری هستند و من نیستم. چون درست مثل این است که مادر و پدرت هم تو را با دوستانت مقایسه کنند و چیزهایی که در تو نیست را به رخ تو بکشند. بنابراین خودت هم از این مقایسه که نتیجه خوبی ندارد پرهیز کن.

سوم اینکه برای بزرگ شدن و آزاد بودن باید بتوانی نشانه هایی از بزرگ شدن را به دیگران و خصوصا مادر و پدر نشان دهی تا اعتماد آن ها به توانایی های تو بیشتر شود. این که فردی به تماشای یک برنامه تلویزیونی این قدر اصرار داشته باشد نمیتواند نشانه خوبی برای بزرگ شدن باشد. اما اینکه از این طریق به دنبال راه حل هستی حتما نشانه خوبی است که میتواند به تو کمک کند تا بزرگ شدن خودت را تجربه کنی.

میتوانی پیشنهاد دهی که برنامه خندوانه را ضبط کنند. حالا در ساعتی که ساعت مرده روز تو هست و در آن زمان کار مفیدی انجام نمیدهی مشغول تماشای این برنامه شوی. تصور کن همان طور که خودت هم برای ایام مدرسه پیش بینی کرده ای، بخواهی صبح ها تا نه یا تا یازده خواب باشی، ساعات قبل از مدرسه خصوصا برای دانش آموزانی که بعدازظهر به مدرسه میروند بسیار تاثیرگذار است. زیرا شروع ساعت درسی آن ها در میان روز است و بنابراین ساعاتی از شروع فعالیت های روزانه آغاز شده و مغز منتظر دریافت برنامه هایی است که بنا است تا در ساعات بعدازظهر هم آن را دنبال کند. حالا اگر دانش آموزی صبح ها، این برنامه را بر اساس فعالیت های غیر مطالعه و یا خواب قرار دهد، مدیریت کردن مغز برای انجام فعالیت های درسی در بعدازظهر مشکل تر است.

با این شرایط بهتر است با توجه به تمایل خودت هم که دوست داری در طول سال تحصیلی هم دچار مشکل نشوی، حالا نه ساعت 9 شب بلکه تا قبل از یازده شب تلاش کن تا برای خواب آماده شوی و در نهایت از طول روز و ساعات اولیه صبح هم تا قبل از مدرسه بهره کافی برای انجام فعالیت های مدرسه داشته باشی.

موفق باشی

t بابام با آهنگ مخالفه چیکار کنم راضیش کنم؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه با مشکلات رو به رو شده و آن ها را حل کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *