باغ پرندگان اصفهان، قلب تپنده ناژوان(۷)

t باغ پرندگان اصفهان، قلب تپنده ناژوان(7)

سلام به دوستان عزیز و گلمون

ممنون که مطالب سایت رو دنبال می کنید.

یک خبر براتون دارم. می خواهیم جاذبه های گردشگری کشور عزیز و زیبامون را بهتون معرفی کنیم تا وقتی تصمیم به بازدید از جایی رو داشتید مطالب ما کمک خوبی براتون باشه یا این که با دیدنی های ایران آشنا بشید. این مطلب را در بخش دانستنی ها و شگفتی های جاذبه های گردشگری ایران می تونید ببینید.

یکی از جاذبه‌های زیبا، متنوع و بی‌نظیر گردشگری کشورمان باغ پرندگان واقع در شهر اصفهان است که توانسته گردشگران زیادی را برای به این شهر سرازیر و نظر آن ها را به خود جلب کند. این مجموعه که بخشی از پارک جنگلی ناژوان و رودخانه زاینده رود است از معدود باغ‌های پرندگان در خاورمیانه است. با ما همراه باشید تا بیش تر با این باغ زیبا آشنا شوید.

در طول تاریخ یکی از جلوه‌های پر عظمت خلقت خداوند بزرگ درک و دیدار پرندگان و زیبایی و شنیدن آوای آنان بوده است که روش زیست، ساختمان و رنگ پر و بال و حرکات موزون آن ها الهام‌ بخش دانشمندان هنرمندان، زیست‌شناسان و شعرا بوده و هرچه شناخت بیش تری پیدا می‌ٰکردند شگفتی و اعجابشان نیز فزونی می‌گرفت. با چنین نگرشی شهرداری اصفهان در ادامه اقدامات بدیع و ابتکاری خود طی سال های اخیر اقدام به احداث باغ پرندگان برای اولین بار در ایران کرد که هم، مرکزی برای شناسایی و بازدید و تحقیق دانش‌پژوهان و محققان باشد و هم فضای زیبا و دل‌نشینی برای شهروندان و مسافران و گردشگران خارجی که علم و هنر و ذوق و کمال را در نصف جهان آسان‌تر بیابند. باغ پرندگان فعالیت خود را در مرداد ماه ۱۳۷۵ آغاز کرده است. این باغ با مساحتی بالغ بر ۵۵۰۰۰ مترمربع یکی از جاذبه‌های تفریحی شهر اصفهان است.  مساحت داخلی زیر توری باغ ۱۷۰۰۰ مترمربع و مساحت توری که روی ۱۶ ستون متحرک به ارتفاع حداکثر ۳۲ متر قرار گرفته، ۴۰۰۰۰ مترمربع است.

جغرافیای باغ پرندگان

در محله ناژوان در ساحل زاینده رود شهر اصفهان محلی در نظر گرفته شده که بیش از ۱۳۰ گونه انواع مرغ و پرنده نگهداری می‌شود و همین امر باعث شده تا خیل گردشگران و مسافران به جای دیدن سیمرغ از یکصد و سی نوع مرغ دیدن کنند. محلی که برای این پرندگان در نظر گرفته شده است یکی از بهترین مکان‌ها در حاشیه زاینده‌رود است و از نظر آب و هوا مناسب‌ترین محل برای نگهداری این پرندگان است. هم چنین در سال های اخیر بخش خصوصی به کمک شهرداری شهر اصفهان نمونه‌هایی از پروانه‌های زیبای موجود در طبیعت و نمونه‌هایی از خزندگان موجود در طبیعت را برای آشنایی بازدیدکنندگان گرد‌آوری و در مجموعه‌ای به نام باغ پروانه‌ها و باغ خزندگان نگهداری می‌کند و زیبایی دوچندان را شامل ساحل زیبای زاینده‌رود در شهر اصفهان نموده است.

واحدهای تخصصی فعال در باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان (1)باغ پرندگان اصفهان علاوه بر داشتن جاذبه‌های تفریحی دارای واحدهای آموزشی علمی و تحقیقاتی نیز می‌باشد واحدهای تخصصی فعال در باغ پرندگان اصفهان عبارتند از :

واحد تکثیر

در این بخش شرایط و امکانات مناسب جهت تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان فراهم می‌شود. نگهداری از جوجه‌های تکثیر یافته تا مرحله رسیدن به سن خاص جهت رهاسازی در باغ پرندگان به عهده این بخش است.

واحد تغذیه

باغ پرندگان اصفهان (2)گونه‌های مختلف پرندگان نیازهای غذایی متفاوتی دارند، به علاوه منبع تأمین این نیازها نیز در هر گونه متفاوت است. برخی از پرندگان میوه‌خوار، برخی دانه‌خوار، برخی گوشت‌خوار و برخی همه چیزخوار هستند. در این بخش نیازهای پرندگان براساس جداول احتیاجات غذایی برآورده می‌شود.

واحد کلینیک و بهداشت

پرندگان بیمار پس از تشخیص بیماری وارد این بخش می‌شوند و پس از معاینه کامل براساس نظر دامپزشک باغ پرندگان و تجارب کارشناس مربوطه درمان می‌شوند. ضد عفونی و بهداشت کلیه قسمت‌های باغ به عهده این بخش است. واکسیناسیون ماهانه پرندگان علیه بیماری نیوکاسل نیز از وظایف این بخش است.

واحد قرنطینه

باغ پرندگان پذیرای پرندگانی است که از سوی افراد دوستدار پرنده به باغ اهدا می‌شود. علاوه بر این در دوره‌های زمانی مختلف بسته به نیاز، پرندگان جدیدی خریداری می‌شود. جهت کنترل بیماری‌ها و جلوگیری از گسترش آن ها در این مجموعه، پرندگان تازه وارد ابتدا به مدت ۱۴-۱۰ روز وارد قرنطینه و پس از انجام آزمایشات لازم در صورت سلامتی وارد باغ پرندگان می‌شوند.

واحد تاکسیدرمی

تاکسیدرمی به معنای فن نگهداری درازمدت پیکر جانوران است. در این بخش پس از پوست کنی لاشه و چربی زدایی از پوست و هم چنین پر آرایی، قالبی به اندازه بدن پرنده تهیه و پس از اسکلت‌بندی پوست پرنده روی این قالب کشیده می‌شود.

در هریک از این بخش ها تحقیقات علمی و عملی مفیدی روی گونه‌های پرندگان انجام می‌شود، به طوری که باعث شده باغ پرندگان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و تفریحی جنبه‌های علمی آموزشی و تحقیقاتی نیز پیدا کند و علاقه‌مندان به تحقیق در مورد پرندگان می‌توانند از این جنبه ها بهره‌مند شوند.

زیستگاه‌های باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان (3)در باغ پرندگان اصفهان زیستگاه‌های متفاوتی بسته به شرایط زندگی طبیعی پرندگان برای آن ها در نظر گرفته شده است. از این رو در باغ پرندگان اصفهان شما شاهد پنج محیط متفاوت برای پرندگان هستید. برکه‌ها، صخره‌ها، قفس‌های شیشه‌ای، قفس‌های آهنی و فضای سبز جنگلی.

برکه‌ها

چهار برکه کوچک و بزرگ در باغ پرندگان وجود دارد که محل زندگی پرندگان آبچر مانند انواع اردک‌ها، قوها، غازها و … است. برکه بزرگی در قسمت مرکزی باغ قرار گرفته است، به طوری که تعداد زیادی از این پرندگان آبچر را در برمی‌گیرد.

صخره

باغ پرندگان اصفهان (4)صخره باغ که در ضلع شرقی قرار گرفته محیط زیستی مناسب جهت پرندگان کوهستانی و بیابانی است. پرندگانی چون کبک ها بیش تر در این محیط دیده می‌شوند.

قفس‌های شیشه ای

از آن جا که اصفهان دارای شرایط اقلیمی خاص خود است، این قفس‌ها با داشتن امکانات ویژه‌ای چون دستگاه تهویه، شوفاژ و کولر محیط مناسبی را برای پرندگانی فراهم می‌کند که در محیط زیست طبیعی آن ها شرایط خاص آب و هوایی حاکم است.

قفس‌های آهنی

این قفس‌ها به دلیل نوع تغذیه پرندگان شکاری ساخته شده است، زیرا این پرندگان در صورت آزاد بودن در محیط از سایر پرندگان و جوجه آن ها استفاده می‌کنند. هم چنین سعی شده است محیط زیست طبیعی آن ها که مناطق صخره‌ای کوهستانی است در قفس‌های مربوط مهیا شود.

فضاهای سبز جنگلی

باغ پرندگان اصفهان (5)باغ پرندگان اصفهان (6)باغ پرندگان اصفهان (7)این فضا که از جمله مناطق زیست پرندگان جنگلی است در سرتاسر محیط باغ ایجاد شده و پرندگان به صورت آزاد در این فضا پرواز می‌کنند.

کجارو

t باغ پرندگان اصفهان، قلب تپنده ناژوان(7)
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
برگ درختان به جای پلاستیک های بسته بندی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *