با جنگل های انبوه مناطق گرم و پر باران آشنا شویم

t با جنگل های انبوه مناطق گرم و پر باران آشنا شویم

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

جنگل های  انبوه  (1)جنگل حاصلخیز مناطق گرم و پر باران یک پوشش گیاهی همیشه سبز و متنوع است که در بخش هایی از منطقه استوا وجود دارند. شرایط جوی در منطقه استوا بسیار مرطوب و با دمای گرم است. فصل خشک در این منطقه وجود ندارد و رشد گیاهان سرتاسر سال ادامه دارد.

اکوسیستم منحصر بفرد

تنوع شگفت انگیز گیاهان در این منطقه با توانایی رشد سریع حیات دارند که به جزء اساسی در جنگ برای نور و دوام برای زندگی تبدیل شده است. درختان به طور عمده دارای تنه بلند و بدون ساقه هستند و نوک برگ نسبتا کوچک به یک سایبان همیشه سبز به صورت دسته در آمده اند. در زیر این سایبان، درختان کوچک تر و بوته های سازگار با سایه رشد کرده اند. گیاهانی مانند پیچک که به درخت چسبیده و از آن بالا می روند و ارکیده و سرخس بر زمین تاریک جنگل رشد می کنند. جای اصلی جنگل علاوه بر آب و هوای آن به خصوصیت اصلی این نوع جنگل تبدیل شده است. کاهش اندازه یا ایجاد حفره در آن با انداختن درختان باعث می شود تغییرات بسیار کوچکی در آب و هوا شود که موجب تحمیل هزینه گزاف برای تنوع گونه های گیاهی در این مناطق می شود.

چگونه جنگل انبوه مناطق گرم و پر باران کار می کند؟

خروج رطوبت از درختان موجب تامین آب باران طبیعی در جنگل می شود. حجم بالای اکسیژن خروجی که از درختان به عنوان محصول فرعی فتوسنتز تلقی می شود، به جو وارد می گردد. کل اکوسیستم نیز یک اتاق ذخیره ی کربن ثابت است. اگرچه رطوبت فراوان است، خاک جنگل فقیر است. درختان همیشه سبز، برگ را کوچک می سازند. باران بسیار زیاد خاک بی حفاظ را اشباع می کند. بنابراین مواد غذایی جذب گیاهان نشده و خیلی زود شسته می شوند.

نمونه هایی از جنگل های انبوه مناطق گرم و پر باران

جنگل آمازون منزلگاه تقریبا نیمی از گونه های پرندگان جهان است. درختان این جنگل مقدار زیادی اکسیژن وارد جو زمین می کنند.

در قاره آفریقا، جنگل استوایی بیش تر حوزه رود کنگو و ساحل گینه را اشغال می کند. مناطق جداگانه ای در زامبیا، در نزدیکی اقیانوس هند و در ماداگاسکار شرقی وجود دارند.

در شبه قاره هند، خط ساحل غربی هند و سریلانکا جنگل انبوه به معنای واقعی وجود دارد. جنگل انبوه با باد موسمی و جنگل برگ پهن استوایی محدوده های شرقی خود را مسدود می کند. تراکم جنگل انبوه نیز در بنگلادش وجود دارد.

در آمریکای جنوبی، بزرگ ترین منطقه جهان که دارای این نوع جنگل است حوزه رود آمازون را احاطه می کند و از ساحل آتلانتیک تا کوهپایه های رشته کوه آند گسترش می یابد. دشتزارها را در شمال و در جنوب به جنگل برگ پهن مناطق گرم و چمن زار وصل می کند.

در جنوب شرق آسیا، زمانی بیش تر این منطقه پوشیده از این گونه جنگل، مخصوصا در سوماترا، برنئو (جزیره ای در مجمع الجزایر اقیانوسیه) و فیلیپین بوده است.

t با جنگل های انبوه مناطق گرم و پر باران آشنا شویم
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شکار یک سحابی خیره‌کننده توسط تلسکوپ هابل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *