بدون تشنگی در ماه رمضان روزه بگیرید

بدون تشنگی در ماه رمضان روزه بگیرید
t بدون تشنگی در ماه رمضان روزه بگیرید

موردی که اکثر روزه داران را بیشتر از گرسنگی اذیت می کند تشنگی است. در اینجا چند نکته کلیدی و کاربردی را به شما ارائه خواهیم داد که با کمک گرفتن از آن ها به راحتی این فریضه واجب الهی را انجام دهید.

از خورشید دور بمانید

برای کمتر شدن عطش خود در طول روز باید حتی الامکان از نور خورشید فاصله بگیرید و تا آنجا که می توانید در مناطق سایه دار و خنک باشید. اگر مجبورید در آفتاب بمانید، از کلاه استفاده کنید و فعالیت بدنی خود را کاهش دهید.

بدون تشنگی در ماه رمضان روزه بگیرید

آب زیاد خوردن، به تنهایی کارساز نیست

توجه داشته باشید که نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر یا بلافاصله بعد از افطار تاثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می کند. پس آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و یا میوه های آبدار تامین شود.

از غذای کم چرب و غذاهای حاوی قندهای دیرهضم و فیبر مثل میوه‌ها و سبزی‌ها، غلات کامل، حبوبات و نان‌های سبوس‌دار استفاده کرد. موادغذایی پرفبیر، آب زیادی در خود جذب می‌کنند و بدن می‌تواند آب را به آهستگی جذب کند و در پی آن احساس تشنگی دیرتر بوجود می‌آید. از سوی دیگر فیبرها سرعت حرکت موادغذایی را کاهش می‌دهند و در نتیجه غذا دیرتر هضم می‌شود و فرد دیرتر احساس گرسنگی می‌کند.

در وعده سحری مصرف سالاد که شامل خیار، گوجه، هویج، جوانه غلات و حبوبات و خصوصا کاهو باشد، توصیه می‌شود؛ زیرا کاهو در مقایسه با سایر سبزی‌ها دارای آب بسیار زیادی است و چون از احساس تشنگی در طول روز کم می‌کند مصرف آن در  وعده سحری توصیه می‌شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کفش مورد علاقه تان در مورد شما چه می گوید؟

شکر نخورید

از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه ها به دلیل دارا بودن سطح بالایی از شکر و کافئین خودداری کنید چون مصرف مایعاتی از این قبیل باعث از دست دادن سریع آب بدن می شود.
علاوه بر مایعات شیرین، برخی موادغذایی و شیرینی های مصنوعی مانند زولبیا و بامیه هم غلظت خون را افزایش داده و در نتیجه روزه دار احساس تشنگی می کند. بهتر است برای پیشگیری از این موضوع قندهای گیاهی مانند خرما را جایگزین زولبیا و بامیه کنید.

بدون تشنگی در ماه رمضان روزه بگیرید

با دهان نفس نکشید

تنفس با دهان، بزاق را خشک می کند و زمانی که دهان شما خشک است، احساس تشنگی می کنید. نفس کشیدن از طریق بینی، راهی است برای جلوگیری از این اتفاق.

آلبالو بخورید، تشنه نشوید!

این میوه قرمز و کوچک فواید بسیاری دارد که مهم ترین آن ها برای ما در این ماه عزیز، رفع عطش و التهاب حاصل از تشنگی است. آلبالو را باید تازه و رسیده مصرف کرد چرا که نوع  نارس آن باعث سوء هاضمه در شخص می شود. جالب است بدانید آلبالو دارای آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، منگنز، مس، کلر، گوگرد، منیزیم، سدیم، روی و ویتامین های A،B،C می باشد.

 با 9 راهکار زیر می توانید از تشنگی مفرط در هنگام روزه داری جلوگیری کنید.

برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

حجم: 5.12 MB

چگونه در ماه رمضان روزه بگیریم؟

t بدون تشنگی در ماه رمضان روزه بگیرید
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *