چگونه در ماه رمضان روزه بگیریم؟

چگونه در ماه رمضان روزه بگیریم؟
t چگونه در ماه رمضان روزه بگیریم؟

روزه گرفتن در اسلام و در ماه رمضان یکی از عبادت های زیبای مسلمانان در سراسر جهان است. اما ممکن است این کار برای روزه‌اولی‌ها کمی سخت باشد. برای اینکه روزه گرفتن برایتان آسان تر شود باید مقدماتی فراهم کنید. مثلا اینکه بدانید هدف از روزه گرفتن و تحمل گرسنگی و تشنگی چیست. در این مطلب نکاتی را درباره روزه‌داری باهم مرور می‌کنیم، به این امید که دانستن آنها به شما کمک کند راحت تر روزه بگیرید.

چگونه در ماه رمضان روزه بگیریم؟

برای روزه گرفتن آماده شوید 

نوجوان ها به سن بلوغ که می رسند موظف هستند روزه بگیرند اما می توانید قبل از به بلوغ رسیدن نیز روزه بگیرید تا در سال هایی که روزه بر شما واجب می شود این کار سخت نباشد. 

با خانواده‌ی خود صحبت کنید 

درباره تصمیمی که گرفتید با خانواده‌ی خود صحبت کنید. به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از نوجوان ها بیماری هایی دارند که نمی توانند روزه بگیرند و اگر این کار را انجام دهند، شاید برای آن ها خطرناک باشد. پس به همین علت حتما با خانواده‌ی خود مشورت کنید.

t چگونه در ماه رمضان روزه بگیریم؟

ابتدا علتی را که برای آن روزه می گیریم درک کنید

در قرآن کریم آمده است علت روزه گرفتن این است که اول شما را به خدا نزدیک تر می کند، دوم می توانید حال فقرا و کسانی را که غذای زیادی نمی توانند بخورند درک کنید و در آخر هم، به خودتان مسلط می شوید تا یک ماه عادت های بد خود را کنار بگذارید. 

درباره کسانی که نمی توانند روزه بگیرند تحقیق کنید

در ماه رمضان کسانی هستند که روزه گرفتن بر آن ها واجب نیست یا نمی توانند روزه بگیرند. کسانی مانند افراد پیر و مسن، افرادی که بیمار هستند و افرادی که باردار هستند. اما در عوض افرادی که در سفر اجباری هستند بعد از اینکه از سفر بازگشتند باید قضای روزه خود را بگیرند. به علت اینکه این حقی است که بر گردن آن هاست و این حکم برای همه مسلمانان است.

نکاتی برای روزه گرفتن

برای روزه گرفتن حتما سحری بخورید

سحری به شما کمک می کند تا در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنید و انرژی داشته باشید. خوردن این وعده ضروری نیست ولی اگر آن را بخورید برای شما بهتر است. چون همانطور که می دانید قرار است ساعت های طولانی چیزی نخورید. پس باید برای انجام فعالیت های روزمره و همیشگی‌تان انرژی داشته باشید. 

t چگونه در ماه رمضان روزه بگیریم؟

مبطلات روزه را بشناسید

بعضی از چیزها باعث می شود روزه شما باطل شود پس باید به آن ها توجه کنید. شاید این موضوع به نظر واضح باشد اما ممکن است برخی از روزه‌اولی‌ها با مبطلات به طور کامل آشنا نباشند. مواردی مانند فرودادن غبار غلیظ به حلق و مصرف دارو روزه را باطل می کنند اما مواردی هم هستند که روزه شما را باطل نمی کنند، مانند حمام کردن یا مسواک زدن به شرطی که آب به حلق‌تان نرسد. اما اگر اتفاقی یا اشتباهی چیزی خوردید و فراموش کرده بودید که روزه هستید، روزه تان باطل نمی شود.

نکاتی برای روزه گرفتن

در طول روز فعالیت های سبک داشته باشید

لازم است در طول روز حتما فعالیت داشته باشید تا گذر زمان برایتان آسان تر باشد. اما توجه کنید که باید انرژی تان را تا غروب حفظ کنید. پس تا جایی که ممکن است فعالیت هایی را انتخاب کنید که انرژی جسمی و فکری کمتری از شما می گیرند.اگر برایتان مقدور است درس خواندن را به بعد از افطار موکول کنید. چون پس از خوردن افطار انرژی دوباره می گیرید و مغز برای فعالیت آماده می شود. در طول روز می توانید تلویزیون ببینید، قرآن بخوانید و کارهایی این چنین که سبک تر هستند انجام بدهید. نزدیکی های افطار نیز می توانید به والدین تان کمک کنید تا افطاری را آماده کنند و به این ترتیب سرگرم شوید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ماساژ پیشانی و گیجگاه و سر

 امیرحسین رادفر

 

t چگونه در ماه رمضان روزه بگیریم؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *