بزرگ ترین رود جهان کدام است؟ | نیل یا آمازون؟

بزرگ ترین رود جهان
t بزرگ ترین رود جهان کدام است؟ | نیل یا آمازون؟

اینکه رود نیل یا آمازون بزرگ ترین رود جهان است، یکی از بحث‌های جالبی است که وجود دارد. برخی نیل را بزرگ ترین رود جهان می‌دانند و برخی آمازون را. اما در ادامه قصد داریم بزرگ ترین رودهای جهان را به همراه وسعتشان به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: جزیره ای که هیچ کس حق ورود به آن را ندارد

معرفی بزرگ ترین رود جهان

حالا می‌خواهیم به این بحث داغ بپردازیم که بزرگ ترین رود جهان کدام است؟ در جول زیر این مقایسه را به ترتیب برای شما آورده‌ایم و سپس به صورت جداگانه درمورد هریک از بزرگ ترین رود جهان بحث خواهیم کرد.

ردیف نام رود مساحت ( کیلومتر )
1 رود نیل 6,608
2 رود آمازون 6,361
3 رود یانگ‌تسه 6,267
4 رود می‌سی‌سی‌پی 6,243
5 رود ینی‌سِی 5,512
6 رود زرد 5,432
7 رود اُب 5,382
8 رود ریو دلا پلاتا 4,848
9 رود کنگو 4,675
10 رود آمور 4,420
11 رود لنا 4,377
12 رود مِکونگ 4,328
13 رود مکنزی 4,241
14 رود نیجر 4,180
15 رود براهماپوترا 3,848

رود نیل؛ طولانی ترین رود جهان به‌طول 6,608 کیلومتر

رود نیل بزرگ ترین رود جهان در شمال شرق آفریقا است که به سمت شمال جریان دارد. این رود 6,608 کیلومتر طول دارد. این رود از چندین کشور از جمله اوگاندا، سودان و مصر می‌گذرد تا به دریای مدیترانه بریزد. از

این رود برای تجارت، تأمین آب و تولید برق استفاده می‌شود.

رود آمازون به‌طول 6,361 کیلومتر

بزرگ ترین رود جهان

رود آمازون دومین رتبه را در بین بزرگ ترین رود جهان دارد، که با تنوع زیستی بی‌نظیر و مسیری که از کشورهای برزیل، پرو و کلمبیا عبور می‌کند، به خودی خود جایگاهی در میان بزرگ ترین رود جهان بخشیده است. این مجموعه آبی تا زمانی که به پایان خود در اقیانوس اطلس می‌رسد، حکایتی از زندگی و مرز نامعلوم بین انسان و جنگل را نقل می‌کند.

رود یانگ‌تسه به‌طول 6,267 کیلومتر

این رود، اگرچه به عنوان طولانی‌ترین رود جهان شناخته نمی‌شود، اما از لحاظ طول، بزرگترین رود در قاره آسیا به‌شمار می‌رود و برای بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی به‌عنوان زیستگاه اساسی شناخته می‌شود. رودخانه یانگ‌تسه، از گذشته تاکنون نقش حیاتی در تجارت چین داشته و همچنین امروزه به‌عنوان منبع اصلی تولید برق نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی، اهمیت این رودخانه در اقتصاد، فرهنگ و زیست محیطی منطقه فراتر از مرزهای ملی بوده و تأثیرات آن به دامنه گسترده‌ای می‌رسد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جزئیاتی از زندگی ۷ میلیاردر که فقیر بوده‌اند!

رود می‌سی‌سی‌پی به‌طول 6,243 کیلومتر

پس از طی مسیری که از انتقال آب به تعداد زیادی از شهرها گذر می‌کند، این رود به خلیج مکزیک وارد می‌شود. رود می‌سی‌سی‌پی نقش قابل توجهی در جنگ داخلی آمریکا داشته است و هنوز هم به‌عنوان طولانی‌ترین رود در آمریکا، اهمیت بسیاری دارد.

رود ینی‌سِی به‌طول 5,512 کیلومتر

این رود پنجمین رود از بزرگ ترین رود جهان است که در سرزمین روسیه جریان داشته و در اقیانوس منجمد شمالی به پایان می‌رسد. این رود که احتمالاً نامش از عبارتی به معنای “رود مادر” گرفته شده، به دلیل مزایای فراوانی که به بسیاری از مردم روسیه رسیده، این نام را دریافت کرده است. در گذشته، قبایل کوچ‌نشین در اطراف این رود زندگی می‌کردند و از منابع آبی و منابع غذایی آن بهره می‌بردند.

رود زرد به‌طول 5,432 کیلومتر

بزرگ ترین رود جهان

رود زرد، یکی از بلندترین و درازترین رودهای جهان است که در تاریخ چین جایگاه ویژه‌ای داشته و در توسعه این کشور نقش بسزایی داشته است. این رود همچنان برای مردم چین اهمیت فراوانی دارد، زیرا بخشی از آب مورد نیاز برای کشاورزی را فراهم می‌کند و همچنین در آن نیروگاه‌های برق‌آبی ایجاد شده است.

پیشنهاد مطالعه: امواج خروشان رودخانه زرد

رود اُب به‌طول 5,382 کیلومتر

یکی از زیباترین خطوط راه‌آهن در جهان، خط سیبری است که شهرت بخشی از آن به دلیل عبور از کنار رود اُب است. این رود از مرزهای روسیه خارج نمی‌شود و در نهایت به خلیج اُب می‌ریزد. در حال حاضر، از این رود برای تأمین آب شرب، آبیاری زمین‌های کشاورزی و تولید برق بهره می‌برند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کیوت ترین استیک نوت فانتزی رو برای مدرسه بخر!

رود ریو دلا پلاتا به‌طول 4,848 کیلومتر

این رود، که از جمله بلندترین و درازترین رودهای جهان است، دارای یک تاریخ غنی می‌باشد و در آن جنگ‌های بسیاری رخ داده و حتی بخشی از جنگ جهانی دوم نیز در این منطقه اتفاق افتاده است. حوضه آبخیز ریو دلا پلاتا شامل کشورهای آرژانتین، اروگوئه و برزیل می‌شود و این منطقه نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ این سه کشور داشته است.

رود کنگو به‌طول 4,675 کیلومتر

بسیاری از افراد با شنیدن نام کنگو، به تب کنگو فکر می‌کنند، اما این کشور خود نیز این نام را در خود جای داده است. اگرچه رود کنگو طولانی‌ترین رود جهان نیست، اما افتخار عنوان عمیق‌ترین رود جهان را به خود اختصاص داده است و بخش‌هایی از آن به قدری عمیق هستند که نور خورشید به آنها نمی‌رسد. رود کنگو دومین رود جهان از نظر حجم آبی نیز محسوب می‌شود.

رود آمور به‌طول 4,420 کیلومتر

بزرگ ترین رود جهان

رود آمور، که در کشورهای چین و روسیه جریان دارد، به‌عنوان یک مرز طبیعی بین این دو کشور شناخته می‌شود. بر رود آمور، نام‌های مختلفی توسط مردم این مناطق نهاده شده است، از جمله نام‌های روسی، چینی و حتی مغولی.

رود لنا به‌طول 4,377 کیلومتر

رود لنا، با بیش از ۴۳۰۰ کیلومتر مسیری که در سرزمین‌های روسیه طی می‌کند، به دریای لاپتف سرانجام می‌یابد. این منطقه، که ممکن است مانند مسکو معروف نباشد، اما بسیار زیبا و جذاب است.

رود مِکونگ به‌طول 4,328 کیلومتر

زندگی میلیون‌ها نفر به رودخانه مکونگ، دوازدهمین رود از بزرگ ترین رود جهان  وابسته است. این رود از کشورهای بسیاری می‌گذرد از جمله:

  • چین
  • تایلند
  • لائوس
  • ویتنام
  • میانمار
  • کامبوج

آبشار خونه فافنگ (Khon Phapheng) یکی از آبشارهای ویژه‌ای است که توسط رود مکونگ ایجاد شده است، مانند بسیاری از آبشارهای ایران. این رود به دلیل فعالیت ماهیگیری و نیروگاه‌های برق‌آبی‌اش شهیر است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عکس سگ سفید

رود مکنزی به‌طول 4,241 کیلومتر

این رودخانه، گرچه نه طولانی‌ترین رود جهان است و نه طویل‌ترین رود اروپا، اما دومین بزرگ‌ترین رود آمریکای شمالی محسوب می‌شود و جریان آن در شمال غربی کانادا است. رود مکنزی به دلیل کشف منابع طلا، سرب، اورانیوم و سایر مواد معدنی در آن شهرت دارد. اگرچه این ناحیه از کانادا چندان پرجمعیت نیست، از آب‌های رود مکنزی برای تولید برق به‌روش برق‌آبی بهره گرفته می‌شود.

رود نیجر به‌طول 4,180 کیلومتر

این رود، از کشورهای بنین، مالی، گینه، نیجر و نیجریه در قاره آفریقا عبور می‌کند و به عنوان یکی از بزرگ ترین رود جهان شناخته می‌شود. بر رود نیجر، نام‌های مختلفی نهاده شده است. این رود که از رسوبات کمی برخوردار است، با شفافیت آبش مشهور است. نقش این رود در شکل‌گیری تمدن بشری بسیار مهم بوده است. انسان‌هایی که زندگی در صحرای بزرگ آفریقا برایشان دشوار بود، در اطراف این رود ساکن شدند و آغاز به نگهداری از حیوانات اهلی و کشاورزی کردند.

رود براهماپوترا به‌طول 3,848 کیلومتر

بزرگ ترین رود جهان

آخرین مورد از بزرگ ترین رود جهان، رود براهماپوترا است. اگرچه طولانی‌ترین رود جهان نیست، اما از سه کشور هند، بنگلادش و تبت در قاره آسیا می‌گذرد. رود براهماپوترا از دریاچه تالونگ تسو در تبت سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به خلیج بنگال در کشور بنگلادش می‌ریزد. این رودخانه نه‌تنها آب مورد نیاز تعداد زیادی از مردم و آبیاری زمین‌های کشاورزی را فراهم می‌کند، بلکه نقش مهمی در حمل‌ونقل نیز دارد.

کلام آخر

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد به شما در فهم بزرگ ترین رود جهان کمک کند. ما سعی کردیم رودها را براساس مساحت ب شما معرفی کنیم تا خودتان به بزرگ ترین رود جهان پی ببرید.

پیشنهاد مطالعه: عصایی که آب رودخانه را تصفیه می‌کند

t بزرگ ترین رود جهان کدام است؟ | نیل یا آمازون؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *