تاریخ ایران در یک نگاه

تاریخ ایران در یک نگاه
t تاریخ ایران در یک نگاه

کشور ایران در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود دوران های مختلفی را پشت سر گذاشته است. هر چند که اطلاعات ما از مردم این سرزمین قبل از ورود آریایی ها و تشکیل حکومت هخامنشیان به اندازه کافی نسیت اما نشانه های یافت شده از تمدن آرتا در منطقه جیرفت تمدن ایران را قدیمی ترین تمدن دنیا می داند که حداقل 6000 سال قدمت دارد.

اما تاریخ مکتوب سرزمین ما بیش تر به آغاز حکومت هخامنشیان برمی گردد. حکومتی که بیش تر دنیای متمدن آن روزگار را تصرف کرد و بزرگ ترین امپراطوری جهان را بنا نهاد اما حدود 200 سال بعد با حمله اسکندر به ایران، حکومت هخامنشیان پایان گرفت و ایران بخشی از سرزمین بزرگی شد که اسکندر تصرف کرده بود و بعد یکی از ایالت هایی شد که جانشینان اسکندر بین خود تقسیم کردند.

اما با ظهور اشکانیان دوباره ایرانیان استقلال خود را به دست آوردند و بعد در زمان ساسانیان تبدیل به یکی از دو امپراطوری بزرگ دنیا شدند اما با ظهور اسلام دوباره این سرزمین پهناور تا سالیان زیادی بخشی از خلافت مسلمانان نبود اما دوباره ایرانیان با تشکیل حکومت های محلی ادعای استقلال کردند.

تاریخ ایران در یک نگاه

کلیپ زیر وسعت سرزمین ایران را در دوره های مختلف نشان می دهد. با نگاهی کوتاه می توانید اوج و فرود سرزمین ایران را از دوران هخامنشیان تا به امروز ببینید.

پیشنهاد مطالعه :

تندیس داریوش هخامنشی

t تاریخ ایران در یک نگاه
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
میوه خرمالو میوه ای پر خاصیت

‫2 نظر ارسال شده در “تاریخ ایران در یک نگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *