ترفندهایی برای عکاسی عمودی

t ترفندهایی برای عکاسی عمودی

ترفندهای عکاسی عمودی (6)

اکثر تصاویر منظره به صورت افقی عکس برداری شده اند. من حدس می زنم علتش این باشد که فرمت افقی به نحوه ادراک ما از واقعیت نزدیک تر است. با این حال، منظره در فرمت عمودی تصویری خیره کننده خواهد داشت و اغلب، ویژگی های منحصر به فرد فرمت ایستاده برای یک صحنه، از ترکیب بندی افقی مناسب تر است. البته این روزها خود من کم تر به عکاسی عمودی از منظره می پردازم. در درجه اول به دلایل تجاری. اما در هر موقعیت عکاسی که پیش بیاید، سعی می کنم به خودم یادآوری کنم که در یک صحنه، هم ترکیب بندی عمودی را جستجو کنم و هم ترکیب بندی افقی را.

این ها دلایل من است برای این که چرا شما باید به صورت عمودی عکاسی کنید، به همراه تعدادی راهنمایی سریع برای عکس برداری با حالت ایستاده

یادگیری عکاسی عمودی آسان است

ترفندهای عکاسی عمودی (1)

ترکیب بندی عمودی با استفاده از زاویه گسترده یا لنز فوق گسترده (اولترا واید)، راهی سریع برای ایجاد تصاویر چشم انداز جالب است. نخستین عکس های منظره موفق من، همگی ترکیب بندی عمودی داشتند. من در این عکس ها یک شیء پیش زمینه که در حد متوسط فتوژنیک باشد پیدا کرده و از آن برای هدایت چشم به یک صحنه بزرگ تر استفاده می کردم.

تا امروز هنوز هم قاب بندی یک غروب زیبا در فرمت عمودی برایم آسان تر است. من برای پیش زمینه از صخره ها، چمن، گل ها و هر چیزی که فرمی داشته باشد که چشم بیننده را با صحنه آشنا کند، استفاده می کنم.

ترکیب بندی های عمودی می توانند پویا تر (دینامیک تر) باشند.

ترکیب بندی های عمودی اغلب می توانند بر کیفیت های پویا تصویر تاکید و آن ها را برجسته کنند، به ویژه زمانی که از لنز های اولترا واید استفاده شود.

تصاویر عمودی خوب به فروش می روند

ترفندهای عکاسی عمودی (2)

در مقدمه، من حرمت هنری مقاله را با اشاره به “دلایل تجاری” خدشه دار کردم. پنج سال پیش ما بیش تر هزینه زندگی خود را از فروش کارت پستال های عکس هایمان تامین می کردیم. کارت پستال های افقی، بسیار بیش از کارت پستال های عمودی به فروش رفته و در غرفه های نمایش بهتر جا می شوند، بنابراین من ناخواسته در یک ذهنیت افقی گیر کردم. این روند قطعا در وبسایت ما که بخش عمده عکس های چاپی فروشی آن افقی هستند نیز منعکس شده است.

با این حال از سال گذشته ما فعالیت خود را در زمینه عکاسی آرشیوی (stock photography) آغاز کرده ایم و این جاست که عکس های عمودی فروش فوق العاده بالایی دارند، به ویژه برای استفاده به عنوان تصاویر مقالات و تصویر روی جلد مجلات، چرا که فرمت عمودی به زیبایی با طرح بندی عمودی رسانه های چاپی هم خوانی می کند. در نتیجه، ما امروز خیلی بیش تر عکس های عمودی می گیریم. شما ممکن است یک عکاس تمام وقت نباشید، اما این روزها راه های بی شماری برای کسب درآمد از سرگرمی عکاسی شما وجود دارد، پس از این پول صرف نظر نکنید. در کنار ترکیب بندی های افقی، حتما عکس های عمودی هم بگیرید.

عکاسی عمودی

از پایین و نزدیک عکاسی کنید

ترفندهای عکاسی عمودی (4)

همان طور که در تصویر قبلی اشاره کردم، عکاسی از نزدیک و پایین، بر قدرت بصری خطوط هدایت کننده تاکید می کند و به طور چشم گیری وزن بصری عناصر پیش زمینه را افزایش می دهد. برای عکاسی از پایین، شما به سه پایه ای نیاز دارید که هیچ ستون مرکزی نداشته باشد تا به این ترتیب بتوانید فوق العاده به زمین نزدیک شوید.

از بالا و نزدیک عکاسی کنید

ترفندهای عکاسی عمودی (3)

زمانی که از لنز اولترا واید استفاده می کنید، می توانید با عکاسی از بالای عناصر پیش زمینه و استفاده از ترکیب بندی عمودی، دامنه صحنه مورد نظر را به طور کامل پوشش داده و بر پویایی بصری تصویر تاکید کنید. برای دستیابی به این منظور، شما به سه پایه ای نیاز دارید که بالاتر از ارتفاع سوژه شما به خوبی گسترده شود، سپس باید زاویه دوربین را به سمت پایین بگیرید.

ترکیب تصویر را تجزیه کنید

ترفندهای عکاسی عمودی (7)

هنگام عکاسی با ترکیب بندی های قوی عمودی، من اغلب مایلم صحنه را به سه بخش پیش زمینه، میان زمینه و پس زمینه تجزیه کنم. (البته همین تفکر در تصاویر افقی هم می تواند به شما کمک کند.) یک ترکیب بندی خوب باید در تمام این مناطق بصری دربردارنده جذابیت باشد، که می توان در دستورالعمل ترکیب بندی، این را قانون یک سوم ها نامید.

مقداری فضا باقی بگذارید

از آن جا که همین حالا به قانون مخوف یک سوم ها اشاره کردم، احساس می کنم لازم است که گره دیگری هم در کارتان بیندازم. سعی کنید با گذاشتن مقدار زیادی فضای خالی، با ترکیب بندی های عمودی خود بازی کنید. فضای مرده در عکس جالب به نظر می رسد و طراحان گرافیک عاشق آن هستند زیرا می توانند نوشته های خود را در آن جا بدهند. (در نتیجه فروش عکستان بالا می رود.)

تله فتو های عمودی را امتحان کنید

ترفندهای عکاسی عمودی (5)

تله فتو های عمودی گزینه های جذابی در ترکیب بندی هستند، به ویژه در عکاسی از مناظر کوهستانی. از آن جا که در عکاسی عمودی، جهت لبه بلند تصویر از بالا به پایین است، شما می توانید از فشرده سازی تله فتو به طور موثرتری بهره ببرید. (با جا دادن پیش زمینه بیش تر در فریم در طول های کانونی بلندتر و تاکید بر تغییرات ارتفاع در سراسر صحنه.)

یک L-Bracket تهیه کنید

ترفندهای عکاسی عمودی (8) L-Bracket یا L-plate یک صفحه L شکل است که روی سه پایه نصب می شود و دور بدنه دوربین قرار می گیرد. به این ترتیب شما می توانید دوربین خود را بدون دردسر در جهت عمودی روی سه پایه قرار دهید. دیگر هرگز مجبور نخواهید بود هنگام عکاسی عمودی، با نیروی جاذبه بجنگید یا پایه های سه پایه را برای تراز کردن دوربین تنظیم کنید، نبوغ آمیز است!

من معمولا از واژه های عمودی و افقی استفاده می کنم، زیرا اصطلاحات رایج پرتره و منظره به نحوی غیر عادی موجب ناراحتی و ترشرویی من می شوند. این دو اصطلاح، مهملاتی هستند که از کادر گفتگوی چاپگر در ویندوز ۹۸ مشتق شده اند. (شاید این موضوع مکینتاش درون من را آزرده می کند!) به هر حال این اصطلاحات نادرست هستند، زیرا یک پرتره ممکن است به صورت عمودی یا افقی عکس برداری شود، همان طور که برای منظره نیز این گونه است.

 akasi.net

t ترفندهایی برای عکاسی عمودی
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ژست های جالب برای عکس های دسته جمعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *