راهکارهای تشویق نوجوانان به درس خواندن

تشویق نوجوانان به درس خواندن
t راهکارهای تشویق نوجوانان به درس خواندن

درس نخواندن نوجوان در دوران مدرسه، یکی از بزرگ‌ترین معزل‌هایی است که هر پدر یا مادری ممکن است با آن روبه‌رو باشد. در این مقاله از مجله نوجوان ها، می‌خواهیم راهکارهایی را برای تشویق نوجوانان به درس خواندن و افزایش علاقه او نسبت به این کار، به شما آموزش دهیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا این نکات را یاد بگیریم.

پیشنهاد مطالعه: ارتباط بهتر نوجوانان و والدین

1.   برای کاهش استرس، دست از تشویق نوجوانان به درس خواندن بردارید!

اینکه مدام بخواهید نوجوان را به درس خواندن تشویق کنید، برخلاف آن چیزی که فکر می‌کنید، تاثیری کاملا برعکس خواهد داشت. مطرح بودن تشویق نوجوانان به درس خواندن می‌تواند اضطراب نوجوان را بیشتر کرده و نه‌تنها تاثیری در بیشتر درس خواندن او نداشته باشد، بلکه کاملا او را از این کار زده و دلسرد کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که از تشویق نوجوانان به درس خواندن، دست بردارید.

دست از تشویق نوجوانان به درس خواندن بردارید

والدین، اولین و مهم‌ترین منبع مزمن استرس برای نوجوانان هستند؛ اگر والدین بتوانند مشکلات رفتاری خود را حل کرده و رابطه خود را با نوجوان خود بهبود ببخشند، بسیاری از مشکلات روانی و استرس‌های نوجوان نیز بسیار ساده حل خواهد شد. برای شروع، سعی کنید کمتر درس و مدرسه را بر سر نوجوان بکوبید و جوی آرام در خانه برای او درست کنید.

 

2.   رابطه خود را با نوجوان بهبود ببخشید

چنان که در بخش قبلی نیز به تشویق نوجوانان به درس خواندن اشاره کردیم، بهبود رابطه با نوجوان، می‌تواند مشکلات بسیاری را حل کند. اگر نوجوان شما حس کند که برای شما مهم است و اگر شما از یک راه درست، این مهم بودن را به او نشان دهید، می‌توانید رابطه خود را با او، بسیار بهبود ببخشید. بیشتر نوجوان‌هایی که علاقه‌ای به درس نشان نمی‌دهند، معمولا در روابط خانوادگی خود دچار مشکل هستند. اصلاح این رابطه تا حد زیادی بر عهده والدین است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مزایای آموزش برنامه نویسی به نوجوان ها چیست؟

بهبود رابطه با نوجوان

سعی کنید به جای تشویق نوجوانان به درس خواندن، منبع قدرت فرزند خود باشید، او را درک کنید و از دیدگاه او به دنیا نگاه کنید. سعی کنید هرچه بیشتر فرزند خود را بفهمید و به حرف‌هایش گوش دهید. برایش شنونده خوبی باشید. اگر همیشه به فرزند خود دستور دهید و او را در خانه تحقیر می‌کنید، چطور انتظار دارید که فرزند شما در درس و دیگر جنبه‌های زندگی با موفقیت عمل کند؟

پیشنهاد مطالعه: برخورد و تنبیه در مقابل اشتباهات نوجوانان

3.   به نوجوان اختیار بدهید و ارزش یادگیری را یادشان دهید

طبق تحقیقات بسیاری که در این زمینه انجام گرفته است، اختیار داشتن نوجوان می‌تواند در افزایش انگیزه او بسیار موثر باشد. نوجوانانی که حس کنند آزادی عملی بیشتری دارند و می‌توانند خودشان برای خودشان و کارهایشان تصمیم بگیرند، بدون شک می‌تواند عملکرد بهتری از خود در درس‌ها و دیگر جنبه‌های زندگی نشان بدهند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که والدین از بار کنترل‌گری خود کاهش دهند و از دیکته کردن به نوجوان دست بردارند.

آزادی عمل به نوجوانان

زمانی که نوجوان حس کند مدام تحت کنترل است یا اینکه مدام تحت فشار درس خواندن است، بدون شک نمی‌تواند انگیزه کافی را داشته باشد. باید کاری کنیم که نوجوان مطابق با میل خودش به سراغ درس خواندن برود، نه مطابق با میل و خواسته ما! برای این کار، باید به نوجوان اختیار کافی بدهیم و با آموزش ارزش یادگیری و تحصیل به او، کاری کنیم تا خودش با انگیزه شخصی به سراغ درس خواندن برود.

پیشنهاد مطالعه: اطلاعات عمومی مهم برای نوجوانان

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تولد زال و پرورش یافتن به دست سیمرغ از داستان های شاهنامه

4.   از اختیار دادن نترسید و این کار را واقعا انجام دهید!

حرف از اختیار دادن و آزاد گذاشتن نوجوان در بخش قبلی شد، اما حقیقت این است که بسیاری از والدین از انجام این کار ابا دارند و می‌ترسند! والدین از اینکه از جایگاه کنترل‌گری خود پایین بیایند می‌ترسند. البته این ترس گاهی اوقات می‌تواند به حق نیز باشد و سبب تشویق نوجوانان به درس خواندن شود، زیرا برخی از نوجوان‌ها ممکن است با آزادی زیاد، از چارچوب قوانین خارج شوند. این حالت بیشتر در مواقعی رخ می‌دهد که نوجوان با والدین خود رابطه خوبی ندارد.

آزادی به نواجوان

زمانی که نوجوان با والدین خود رابطه‌ای خوب توام با احترام داشته باشد، قدر آزادی و اختیاراتی که والدین به او می‌دهند را می‌داند. آن زمان والدین نیز دیگر نیازی نیست که از دادن آزادی به فرزندان خود بیم داشته باشند. برای همین است که می‌گوییم والدین ابتدا باید رابطه خود را با نوجوان تقویت کنند و سپس به معنای واقعی، و به جای تشویق نوجوانان به درس خواندن به او آزادی و اختیار عمل بدهند. باید بدانید که معنای آزادی واقعی، آن است که نوجوان به صورت طبیعی با نتایج اعمالش آشنا شود، نه اینکه این نتایج به‌زور از طرف والدین به خود او داده شوند!

پیشنهاد مطالعه: حفظ سلامت روان در نوجوانان

5.   به نوجوان عزت نفس بدهید و به او کمک کنید

در نهایت، سعی کنید که عزت نفس نوجوان خود را بالا ببرید و به او این حس را القا کنید که می‌تواند از پس هر کاری بر بیاید. القای حس توانایی و تشویق نوجوان بعد از هر موفقیتی حتی کوچک، می‌تواند به بهترین شکل عزت نوجوان را افزایش دهد و به او در موفقیت‌های بزرگ‌تر، کمک کند. در این مسیر، شما نیز می‌توانید با نوجوان خود همراه شوید و به او در درس‌هایش کمک کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راهکارهای افزایش ممبر ایتا

دادن عزیت نفس به نوجوان

بسیاری از والدین اینطور گمان می‌کنند که کمک کردن به نوجوان در انجام کارهایش می‌تواند از توانایی‌های او بکاهد و او را اصطلاحا لوس کند، اما این باور اشتباه است. گاهی اوقات کمک کردن به نوجوان در انجام امورش، نشان دادن راه و گرفتن دست او، می‌تواند قدرت او را افزایش داده و برعکس، به افزایش توانایی‌هایش کمک کند. اگر کاری یا درسی برای نوجوان سخت است، از هر راهی به او کمک کنید تا نوجوان موفق شده و بر آن موضوع مسلط شود. آن‌گاه خواهید دید که این کار چطور در نهایت می‌تواند سبب تشویق نوجوانان به درس خواندن کند.

منبع 1

منبع 2

منبع 3

سوالات متداول

خیر. اینکه بخواهیم مدام نوجوان را به درس خواندن تشویق کنیم و بر درس خواندن او بیش از اندازه تمرکز کنیم، می‌تواند موجب استرس نوجوان شود و تاثیر منفی داشته باشد.

نوجوانان که رابطه مشکل‌داری با خانواده خود دارند، معمولا علاقه‌ای به درس خواندن ندارند و در این زمینه بسیار بی‌انگیزه هستند.

خیر. اجبار کردن و دیکته کردن امور به نوجوان می‌تواند تاثیر عکس داشته باشد. نوجوان باید برای درس خواندن آزادی عمل داشته باشد و بدون تشویق نوجوانان به درس خواندن و با میل خودش سراغ آن برود.

t راهکارهای تشویق نوجوانان به درس خواندن
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *