گفتگو با علی فرحانی ،جوان حافظ قرآن

t گفتگو با علی فرحانی ،جوان حافظ قرآن
t گفتگو با علی فرحانی ،جوان حافظ قرآن

جوان حافظ قرآن و حافظ شو

خودتان را معرفی کنید

علی محمدی فرحانی متولد 1381 و در اهواز به دنیا آمدم ولی اصالتا آبادانی هستم . در حال حاضر دانشجوی رشته کارشناسی علوم قرآن و حدیث هستم. حافظ کل قرآن و مدیریت مجموعه حافظ شو را که در زمینه حفظ قرآن فعال است به عهده دارم .

علاقه به قرآن چطور در شما شکل گرفت؟

از این جهت که مادرم قبل از به دنیا آمدنم ، قرآن را زیاد گوش می کردند و انس زیادی با قرآن داشتند، فکر می کنم قبل از به دنیا آمدن بنده و در طول 9 ماه این علاقه شکل گرفته ، ولی فارغ از این مسئله ،علاقه به قرآن از همان اول کودکی شکل گرفت.

زمانی که به جامعه القرآن علی ابن مهزیاراهواز می رفتم. قطعا فضای معنوی جامعه القرآن ، و تاثیر و تشویق افرادی که در مسجد و اطرافیان و خویشاندان نسبت به بنده داشتند در شکل گیری این علاقه تاثیر زیادی داشت. مهم تر از این مسئله استمرار این علاقه بود و هدایتی که از طرف خدا شکل گرفت و توفیق داشتیم در این مسیر مقدس باقی بمانیم.

حفظ قرآن گفتگو با علی فرحانی

علی آقا، چطور حافظ قرآن شدید؟

جواب این سؤال شاید برای خود بنده کمی عجیب به نظر برسد! وقتی که متوجه بشوید چه سلسه اتفاقاتی افتاد  واین اتفاقات چگونه به همدیگر وصل شدند و خدا چه قدر دقیق این برنامه ها را چیدند که این مسئله ی حفظ اتفاق بیفتد آدم متعجب می شود.

پس از همان ابتدا تعریف کنید…

اولین باری که به عرصه حفظ ورود کردم در 6 سالگی و به تشویق والدینم بود.البته از 4 سالگی جامعه القرآن می رفتم و به سرعت روخوانی و روانخوانی را گذراندم و حتی 2 ماه زودتر از بقیه ی دوستان عزیزم مسلط شدم!

چون مادرم در حال حفظ بودند، دوست داشتند که  بنده هم قرآن را حفظ  کنم. بنابر این به توفیق خدا و زحمات و دعای والدینم، حفظ قرآن شروع کردم.ازهمان اول بر خلاف دوستانم کند تر پیش می رفتم. به همان میزان که دوره ی روخوانی و روانخوانی را با کیفیت بالا و سریعتر طی کردم، حفظ قرآن بسیار برایم سخت بود.(اینجا است که می گویند نباید در مسیر پیشرفت لزوما خودمان را با دیگران مقایسه کنیم)بنا بر این تا 7 سالگی توفیق حفظ 3 جزء از قرآن را داشتم. البته دست و پا شکسته ! چون اصولی و درست حفظ نمی کردم…

سال بعد به دلیل مرور نکردن ،همه ی محفوظاتم را فراموش کردم و دوباره از اول شروع به حفظ کردم. به جزء 1 رسیدم و دوباره مرور نکردم و فراموش کردم! سال بعد هم همینطور.

و تا 14 سالگی به همین منوال ادامه پیدا کرد! هر سال همین برنامه بود. تلاش های زیادی صورت می گرفت اما سودی حاصل نمی شد.از طرفی در همان بازه ی 7تا 14 سالگی که در مسابقات زیادی شرکت می کردم ،حافظان کل قرآن را می دیدم و همیشه به حالشان غبطه می خوردم.خلاصه با اتفاقات مختلف و آشناییت با افراد خاص و موسسات و تلنگرهای مختلف، توانستم به هدفم برسم.

آقای فرحانی، کسانی که می خواهند حافظ قرآن شوند، چه مسیری را باید برای خفظ قرآن طی کنند؟

حفظ قرآن توفیق می خواهد.تلاش می خواهد.قرآن 23 سال طول کشید که بر پیامبر نازل بشود، بنابر این نباید انتظار یک مسیر آسان را داشت. دقیق تر بگویم: هم آسان است هم سخت است !  حفظ قرآن از این جهت سخت است که هم جسم و هم روح شما را در برمی گیرد، یعنی هم تلاش روحی و معنوی می خواهد و هم جسمی! و از طرفی اگر یک سری اصول را رعایت کنید و عادت های عالی و ذهنیت قوی بسازید و به خدا توکل کنید و به اهل بیت توسل کنید قطعا آسان تر می شود.آیه ی قرآن داریم (ولقد یسرنا القرآن للذکر ) و آیه ی دیگری هم داریم که خداوند میفرمایند (ان مع العسر یسرا .فان مع الغسر یسرا )

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگوی اختصاصی با عبدالله روا؛ مجری تلویزیون

برای حفظ به طور آکادمیک شما نیاز دارید در مرحله اول به روخوانی و روانخوانی قرآن مسلط بشوید، یعنی بتوانید به راحتی از روی قرآن بخوانید و تلفظ حروف را به صورت عربی ادا کنید؛ بعد از این مرحله برای حفظ شما نیاز به استاد حفظ دارید که بتوانید قرآن را اصولی حفظ کنید که بتوانید در مسیر حفظ بمانید، روش ها را یاد بگیرید، مشکلات احتمالی را قبل از وقوع رفع کنید ، نظم داشته باشید و… که ان شاءالله به حفظ کل برسید

روش شما برای حفظ قرآن چگونه است؟

روش حفظ اصولی قطعا نکات بسیار زیادی دارد اما به طور خلاصه به این صورت است که 3 مرحله اصلی دارد

مرحله اول : قبل از حفظ

ترجمه و مفاهیم آن قسمت از جایی که می خواهیم حفظ کنیم را می خوانیم.سپس با استاد منشاوی و یا اساتید مورد تایید دیگر 1 الی 3 بار از محدوده ای که می خواهیم حفظ کنیم گوش می دهیم.

مرحله دوم : حین حفظ

محدوده ی حفظی را به قطعات 3 الی 5 کلمه ای تقسیم می کنیم.هر قطعه را 3 بار از روی قرآن و 3 بار حفظ می خوانیم.اگر توانستیم بدون نگاه کردن 3 بار از حفظ بخوانیم به قطعه دوم می رویم و قطعه دوم را نیز به همین منوال حفظ می کنیم.

مرحله سوم : بعد از حفظ

باید در طول امروز حداقل 5 بار محدوده ای که حفظ کردیم را از حفظ تکرار کنیم که فراموش نشود

حفظ قرآن گفتگو با علی فرحانی

وقتی آیه ای یادتان برود چه می کنید؟

وذکر ربک اذا نسیت 24 کهف و چون فراموش کنی  خدا را به یاد آر.این سؤال بسیار کلی است. بستگی دارد که زمان حفظ کردن باشم یا مرور یا…ولی به عنوان مثال اگر زمان مرور کردن باشد معمولا کمی فکر می کنم و اگر یادم نیاید آن قسمتی که فراموش کردم را با دقت مشاهده می کنم و به اول صفحه برمی گردم.

شما در زمینه حفظ قرآن تدریس هم دارید؟

تقریبا دوسالی هست مشغول تدریس حفظ قرآن هستم و قرآن آموزان مختلفی در حال حفظ هستند و الحمدلله به خوبی پیش می روند.

جذابترین آیه قرآن از نظر علی فرحانی؟

قطعا تمام قرآن بسیار زیبا است و همه ی قرآن جذاب و پند دهنده است. انتخاب یک آیه بسیار سخت است و چه بسا آیه ای الآن می گویم بعدا تغییر هم بکند! ولی این آیه را بسیار دوست دارم. چون اوج بندگی خدا را در دهنم تداعی میکند. صفحه 20 قرآن کریم :

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با امیر عزیزکندری نوجوان مجسمه ساز

إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ

هنگامى را که پروردگار ابراهیم به او گفت: تسلیم شو.

گفت: در برابر پروردگار جهانیان تسلیم شدم

بعضی اوقات فکر می کنیم و احساس می کنیم که ما کسی هستیم  و هر اتفاقی بیافتد به دلیل رفتار است. در حالی که ما خودمان وابسته ایم به خدا پس چرا این قدر زور می زنیم که یک تصویر خیالی خیلی ایده آل از خودمان بسازیم؟! اینجا متوجه می شویم باید تسلیم شد!تسلیم امر خدا. اصلا وقتی به این تسلیم برسیم ذهن آدم و تصور ما تغییر می کند.

حفظ قرآن گفتگو با علی فرحانی

‌علی آقا، در رشته های مختلف قرآنی چه مقام هایی داشتید؟

در رشته ترتیل

نفر اول مسابقات اوقاف استان خوزستان

نفر دوم مسابقات حفظ استانی در مسابقات دانش آموزی

جزو ده نفر برتر در مسابقات ترتیل اوقاف و بسیج کشوری

ترتیل را چطور یاد گرفتید؟

ترتیل متشکل از چند بخش است. صوت،لحن ،تجوید،وقف و ابتداء

اما شروع تجوید حرفه ای از 14 سالگی در کنار استاد درخشان و استاد راضی زاده شروع شد و همچنان در کنار استاد روحانی در حال تقویت ترتیلم هستم .

ویژگی های یک فرد قرآنی، مثل علی فرحانی، چیست؟

فردی است که با قرآن کریم انس دارد. بسیار زیاد سکوت می کند . به ظاهر و رفتار خود بسیار توجه می کند . به قول استاد محمئی مجد تک بعدی نمی باشد و همیشه ی همیشه سعی می کند در اخلاق، علم، ورزش و بقیه ی جنبه های زندگی الگوی جامعه باشد. حتی افرادی که مذهبی نمی باشند!…

چه معجزاتی از برکات حفظ قرآن در زندگی دیده اید؟

بستگی دارد تعریف شما از معجزه چه باشد. حفظ قرآن معجزات تدریجی دارد! یعنی یک شبه معجزات را نمی بینید  . جدا از این که حافظ قرآن جایگاه اجتماعی بالایی دارد یک ولی نباید مغرور شود. یک سری نشانه هایی خداوند در مسیر ما قرار می دهد که کسی فکر نمی کند. شخصا همیشه می گویم تا وقتی حافظ نشوید متوجه برکات آن نمی شوید چون بعضا قابل گفتن نیست. قابل تعریف نیست…!

علی آقای خوش صحبت، خاطره ای از مسابقات قرآنی خود تعریف کنید

در مسابقات جامعه القرآن کشوری ، یکی از شرکت کنندگان رشته حفظ که به عنوان نفر اول اعلام شده بود بعد از محاسبه نمرات خود متوجه شدند که نفر اول نیست. پس به مسئول مسابقات اطلاع دادند و درس بزرگی به ما دادند…حتی در اختتامیه از ایشون تقدیر شد و عنوان با اخلاق ترین شرکت کننده شناخته شدند. و چه  چیزی بهتر از این؛ اصلا برای چه مسابقات شرکت می کنیم؟

درباره حافظ شو بگویید

حافظ شو یک مجموعه قرآنی است که اختصاصا در حوزه حفظ قرآن کار می کند و کمک می کند افراد علاقه مند به حفظ قرآن به روش اصولی یک حفظ ماندگار داشته باشند و سبک زندگی یک فرد موفق را داشته باشند تا الگویی برای جامعه بشوند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با فاطمه ادیبی پور مجری نوجوان شبکه امید

در پیج اینستاگرامی حافظ شو چه مخاطبانی دارید و چه خدماتی به آنان ارائه می دهید؟

اکثر مخاطبین پیج ما با توجه به پیام هایی که دریافت می کنیم خوشبختانه خانم های خانه دار و دانشجوها هستند و متاسفانه آقایان حضور و فعالیت کمتری دارند. سعی می کنیم در پیج نکات آموزشی که حفظ قرآن را راحت تر کند ارائه کنیم و کلاس های حفظ قرآن تخصصی برگزار می کنیم. نمی گویم 2 ساله و … چون هر فرد توانایی و زمان خاصی در روز دارد. بنابر این نباید اختیار انتخاب طرح حفظی تا حدودی دست شخص علاقه مند باشد . تاکید می کنم تا حدودی .

حفظ قرآن گفتگو با علی فرحانی

تلفیق قرآن و فضای مجازی چه بازخوردی دارد؟

الحمدلله بازخورد خوبی از سمت افراد مختلف و چهره های مختلف وجود دارد. اصلا باید این تلفیق رخ بدهد. ما همیشه باید اطلاعات خود را به روزرسانی کنیم. در حال حاضر شرایط حکم می کند که فعالیت قوی در این زمینه داشته باشیم. متاسفانه اگر بخواهم بگویم در کل اینستاگرام چند پیج در حوزه حفظ قرآن خوب فعالیت می کنند تعدادشان کمتر از 10 پیج است! و امیدوارم مجموعه ها در این زمینه آموزش ببیند و فعالیت حرفه ای انجام بدهند.

در فضای مجازی چه آموزش هایی برای علاقه مندان به حفظ قرآن دارید؟

الحمدالله در پیج حافظ شو قریب به 100 پست آموزشی در موضوع حفظ قرآن و مفاهیم ساختیم که عزیزان می توانند استفاده کنند و یک حفظ عالی داشته باشند

الگوی علی فرحانی در فضای قرآن کیست؟

اگر منظور شما از بین افراد قرآنی حال حاضر در ایران هستش الگوی بنده استاد عبدالله داداش پور است ،البته استاد ناجی حیدری و استاد بیت مشعل نیز الگوی بنده هستند.

چقدر اهل مطالعه هستید؟ به ما کتاب معرفی کنید

خیلی اهل کتاب هستم. هر روز حداقل 10 تا 20 صفحه کتاب می خوانم. برای معرفی کتاب واقعا کتاب خوب زیاد است ولی  با توجه به وضعیت الان وجود داره به غیر از قرآن کریم که محور بحث ما هاست،  کتاب کینیمالیسم دیجیتال و کتاب کار عمیق نوشته کال نیوپورت و کتاب انسان کامل شهید مطهری را معرفی می کنم.

اوقات فراغت چطور می گذرانید؟

طبیعت گردی ،استخر، کتاب خواندن

پرسپولیس یا استقلال؟

دوتاشونو دوست دارم ولی خب اگر مجبور بشم پرسپولیس، البته رنگ مورد علاقمون آبیه

هدف و برنامه ریزی شما برای آینده چیست؟

به طور کلی هدفم این است که قرآن آموزان بیشتری و با نتیجه عالی در حافظ شو تربیت کنیم و در وهله اول تا می توانم روی خودم کار کنم.

کلام اخر

در جایگاهی نیستم که بخواهم نصیحت کنم ولی از باب تذکر بگویم که اکثرا سکوت کنیم و تفکر کنیم. کاری که الان انجام می دهیم برای جامعه ، اطرافیان و خودمان و آخرت مفیده و یا نه؟در راستای اهدافمان و رضایت خدا است ؟ یا فقط زنده ایم؟می خوریم و می خوابیم و…؟

حفظ قرآن گفتگو با علی فرحانی

گفتگو سجاد زین العابدین

 

گفتگو با نوجوانان موفق ایرانی را در صفحه یک فنجون گپ بخوانید.

t گفتگو با علی فرحانی ،جوان حافظ قرآن
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *