دچار سردرگمی شدم

t دچار سردرگمی شدم

پرسش

من چند وقتیه که سر در گم شده ام برای هدف آینده ام. هر سال به یک زمینه ای علاقه مند می شوم و دوست دارم آن را برای شغل آینده ام انتخاب کنم. مثلا پارسال به ورزش علاقه داشتم امسال به هنر و ادبیات. بعضی اوقات هم به علم و دانش ورزی. نمی دانم کدام را ادامه دهم. الان دوست دارم به هنر ادامه دهم اما می ترسم در آینده موفق نباشم. واقعا از کجا بفهمم که در آینده در آن زمینه موفق خواهم بود یا نه؟ از شما میخوام که کمک کنید چطور هدف آینده ام را انتخاب کنم و بفهمم که در کدام زمینه موفق خواهم بود و در کدام نه. البته می دانم پاسخ دقیقی وجود ندارد و فقط راهنمایی می خواهم. با تشکر و احترام

پاسخ خانم دکتر سلیقه دار، مشاور و روانشناس سایت

دوست خوبم

 این سردرگمی نشانه خوبی است و معلوم می شود که تو به جوانب بییشتری از توانایی های خودت آشنایی داری و به آن ها توجه می کنی. نگران دیر شدن انتخابت نباش و اجازه بده تا با کسب تجربه های بیشتری انتخاب درست تری داشته باشی. برای مثال اگر بناست برای انتخاب رشته تحصیلی مدرسه اقدام کنی لازم است در مورد هر رشته که مورد علاقه توست چند کار را انجام دهی.

با تعدادی از افرادی که در آن رشته تحصیل می کنند با کمک بزرگترهایت آشنا شو و با آن ها در مورد وضعیت تحصیلشان صحبت کن. البته بهتر است این بچه ها کسانی باشند که در تحصیلشان موفق هستند.

با همراهی والدینت به مدارسی که رشته مورد نظر تو را دارند برو و از نزدیک وضعیت درسی و مدرسه و روند فعالیت های آن ها را مشاهده کن.

همه موارد را در یک دفترچه برای خودت بنویس و برای این کار در سه ستون مطالبت را جا بده، در ستون اول، آن رشته را توضیح بده. در ستون دوم ویژگی های خوب و یا ویژگی هایی که از آن ها خوشت نیامده را در دو رنگ مختلف بنویس. در ستون سوم در مورد خودت قضاوت کن و بنویس که تا چه اندازه فکر می کنی بتوانی با توجه به ویژگی هایی که در مورد آن رشته دیدی در آن موفق باشی.

یادت باشد در برخی از رشته ها شرایطی وجود دارد که به خود رشته مربوط نیست بلکه به امکانات محلی مربوط می شود. مثلا ممکن است تنها یک مدرسه موسیقی در شهر شما باشد که از شما هم خیلی دور است و همین  کار انتخاب را سخت می کند. بنابراین باید به همه شرایط فکر کنی و آن ها را بنویسی تا در نهایت کار انتخاب راحت تر باشد.

حالا خوب است نزد یک مشاور هم بروی و اطلاعاتت را با ایشان در میان بگذاری و نظراتشان را بشنوی. قطعا گفتگو با مادر و پدر هم تاثیر و نتیجه خوب خودش را دارد.

در طول امسال هم بد نیست برخی رفتارهای خودت را زیر نظر داشته باشی. مثلا هنگامی که میخواهی کاری هنری انجام دهی چه روحیه و احساسی داری، هنگامی که میخواهی مشغول فعالیت های علمی و درسی معمول شوی چطور و ….

همه این اطلاعات در نهایت می تواند برای انتخابی مناسب راهگشا باشد.

موفق باشی

کاربران عزیز

شما می توانید سؤال خود را از طریق راه های زیر ارسال نمایید:

1- ارسال پرسش از طریق دیدگاه (کادر پایین صفحه)

2- ارسال پرسش به آدرس ایمیل info@nojavanha.com

3- ارسال پرسش به آیدی تلگرام @site_nojavanha

t دچار سردرگمی شدم
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
از تنهاییم و نداشتن دوست خوب خیلی نگرانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *