رفتن یا نرفتن به دانشگاه | مدرک دانشگاهی یا مهارت

مدرک دانشگاهی
t رفتن یا نرفتن به دانشگاه | مدرک دانشگاهی یا مهارت

پس از اتمام دوره‌ی دبیرستان اکثر دانش‌آموزان به دنبال ورود به دانشگاه و انتخاب رشته‌ی تحصیلی خود هستند. اما در این میان عده‌ای از دانش‌آموزان هم هستند که به دلایلی علاقه‌ای به دانشگاه ندارند و به دنبال مدرک دانشگاهی نیستند یا ترجیح می‌دهند به محض اتمام دبیرستان وارد دانشگاه نشوند.

صرف نظر از نکات مثبت و منفی این انتخاب، چنین افرادی باید دائماً به والدین و اطرافیان درباره‌ی این تصمیم توضیح بدهند و آن‌ها را متقاعد کنند که از مسیری که انتخاب کرده‌اند آگاه و مطمئن هستند. اگر شما هم چنین تصمیمی دارید، خواندن این مطلب  برایتان راهگشا خواهد بود.

به یاد داشته باشید که مدرک دانشگاهی تضمین‌کننده‌ی شرایط مالی مناسب وکسب درآمد بالا در آینده نیست

مدرک دانشگاهی

گاهی اوقات شما به رشته و یا حرفه‌ای علاقه‌مند هستید که تحصیل آن در دانشگاه و داشتن مدرک دانشگاهی به شرایط کاری و درآمدتان در آینده کمک چندانی نمی‌کند. ممکن است به مکانیک و تعمیرات ماشین علاقه داشته باشید و یا به دنبال مهارت‌های فنی مثل نجاری باشید. در چنین شرایطی شما بیش از دانشگاه و مدرک دانشگاهی به تجربه و کسب مهارت به صورت عملی نیازمند هستید.

در زندگی، برای رسیدن به موفقیت، مسیرهای متفاوتی وجود دارد و همه‌ی اهداف از مسیر دانشگاه به دست نمی‌آیند.

اظهار نظر اقوام و آشنایان را بی‌پاسخ بگذارید

مدرک دانشگاهی

تنها کسانی که رضایت و نظراتشان در مسیر زندگی شما مهم و مؤثر است، خانواده و والدین شما هستند. درباره‌ی سایر افراد، در اغلب موارد، بهترین عکس‌العمل سکوت است. حتی می‌توانید با هوشیاری از دادن اطلاعات دقیق به دیگران خودداری کنید و از این طریق از هر نوع نظر و یا گفت‌و‌گویی در این‌باره جلوگیری کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
رشته من گرافیکه. برای قبولی در تربیت معلم چه درسایی رو باید بیشتر بخونم؟

برای مثال اگر از شما پرسیدند که آیا امسال به دانشگاه می‌روید یا نه، به جای آنکه مستقیم پاسخ منفی یا مثبت بدهید، می‌توانید بگویید گزینه‌ها و انتخاب‌های متفاوتی در ذهن دارید که در حال حاضر مشغول بررسی آن‌ها هستید و هنوز به نتیجه‌ی نهایی نرسیده‌اید.

با کسانی که به دانشگاه نرفته‌اند و مدرک دانشگاهی ندارند صحبت کنید

مدرک دانشگاهی

همه‌ی ما درباره‌ی افرادی که به دانشگاه نرفته‌اند و مدرک دانشگاهی ندارند اما بسیار موفق و ثروتمند هستند چیزهایی شنیده‌ایم. بهترین و واقعی‌ترین اطلاعات را می‌توانید از کسانی به دست آورید که تجربه‌ی مشابهی داشته‌اند.

به جای آنکه به قصه‌ها و روایت‌هایی که از سایر افراد می‌شنوید تکیه کنید شخصاً سراغ کسانی بروید که به دانشگاه نرفته‌اند و مسیر متفاوتی از دیگران را در پیش گرفته‌اند. از این طریق می‌توانید با نکات مثبت یا منفی این انتخاب آشنا شوید.

برای مثال اگر در اقوامتان شخصی را می‌شناسید که مسیری به جز تحصیلات آکادمیک را انتخاب کرده است با او صحبت کنید. از او بپرسید که چرا این تصمیم را گرفته؟ با چه سختی‌هایی روبه‌رو شده؟ به جای تحصیل در دانشگاه و گرفتن مدرک دانشگاهی در زندگی چه کارهایی انجام داده است؟ آیا از انتخاب خود راضی است؟

با والدین خود مشورت کنید

مدرک دانشگاهی

استفاده از تجربیات و نظرات والدینتان به شما بسیار کمک خواهد کرد. نظر آن‌ها را درباره‌ی تصمیم خود جویا شوید و با دلیل و منطق با آن‌ها گفت‌وگو کنید.

یک برنامه‌ی چند‌ساله بنویسید

مدرک دانشگاهی

تصمیم شما هرچه که باشد داشتن یک برنامه‌ی مشخص برای آینده بسیار مهم و ضروری است. به 5 تا 10 سال آینده‌ی خود فکر کنید و برای این سال‌ها یک برنامه بنویسید. بنویسید که می‌خواهید در 5 سال یا 10 سال آینده به چه چیزهایی برسید؟ چه موقعیت اجتماعی و شغلی‌ای داشته باشید؟ کجا زندگی کنید؟ از چه طریق و به چه میزان کسب درآمد کنید؟

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
افت تحصیلی در نوجوانی؛ بررسی علت‌ها و راهکارهای رفع

این بازه‌ی زمانی 5 و 10 ساله را به بازه‌های زمانی کوچک‌تر تقسیم کنید و برنامه‌های خود را در هرکدام از این سال‌ها یادداشت کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید که در آینده از خودتان چه انتظاراتی دارید و در زندگی به دنبال چه اهدافی هستید. با شناخت اهداف خود می‌توانید انتخاب‌های بهتری داشته باشید.

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – مجتبی ناطقی

t رفتن یا نرفتن به دانشگاه | مدرک دانشگاهی یا مهارت
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *