معرفی کتاب نوجوان «تعلیمات غیراجتماعی»

کتاب تعلیمات غیراجتماعی
t معرفی کتاب نوجوان «تعلیمات غیراجتماعی»
کتاب تعلیمات غیراجتماعی

کتاب تعلیمات غیراجتماعی نوشته‌ی مهرداد صدقی
تصویرگر: فاطمه ابولی فر ، مهرزاد صفوی
انتشارات چرخ و فلک

پیش از عوض شدن نظام کتاب‌های درسی، در دوره دبستان، کتابی تحت عنوان تعلیمات اجتماعی بود که اگر از بزرگترهای خود بپرسید، حتما خانواده‌ی آقای هاشمی را به خاطر دارند. آقای هاشمی کارمندی نمونه بود که برای ماموریت از کارزون به نیشابور سفر می‌کرد و با خود خانواده‌اش که علی پسر خانواده، مریم دختر خانواده و طاهره خانم و همچنین مادر آقای هاشمی را می‌برد و در طول این سفر آموزه‌های اجتماعی را به دانش‌آموزان یاد می‌داد.

و حالا مهرداد صدقی با همین شخصیت‌های نوستالژیک، داستان طنزی نوشته که به جای ماموریت، این بار آقای هاشمی اخراج شده و می‌خواهد برای پیدا کردن کار به تهران سفر کند. پسر خانواده به جای علی، شنتیا شده و مریم، رکسانا! مادربزرگ بچه‌ها هم در خانه‌ی سالمندان مشغول است و طاهره خانم همسر آقای هاشمی معتاد سریال‌های آبکی است و به کل شخصیتش عوض شده است.

آقای هاشمی به همراه خانواده‌اش با ماشین خود به تهران سفر می‌کند و چند هفته‌ای را در خانه‌ی چند تن از دوستان خود سر می‌کنند که هر کدام در یک صنف خاص از قبیل سیاست، فوتبال و… مشغول به کار هستند و آقای هاشمی از آن‌ها می‌خواهد که کاری برایش دست و پا کنند.

کتابی با درون‌مایه‌ی طنز

در طول داستان کتاب تعلیمات غیراجتماعی با ایجاد موقعیت‌های طنز، مخاطب با صدای بلند می‌خندد و اگر آشنایی مختصری با آقای هاشمی سابق داشته باشد، با تجسم و مقایسه‌ی این دو با هم بسیار از کتاب لذت می‌برد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی کتاب آفتاب در حجاب؛درباره زندگی حضرت زینب

نویسنده‌ی زیرک در طول این سفر، همه‌ی معضلات اجتماعی را گنجانده و هیچ کدام را از قلم نینداخته، از انتقادات وارده به نمایشگاه کتاب و مافیاهای موجود در فوتبال و قرارهای مخفی آقازاده بگیر تا رفتار عجیب‌وغریب نسل جدید و بی اعتنایی و بی احترامی به بزرگ‌ترها…

و در آخر که از اداره‌ی آقای هاشمی تماس می‌گیرند و معلوم می‌شود که رییس اداره اختلاس کرده و چون آقای هاشمی پای تمامی مدارک را امضا کرده، باید برود دادگاه و پاسخ گو باشد! به قول معروف آش نخورده و دهن سوخته!

در کل این کتاب طنز که در انتشارات چرخ و فلک به چاپ رسیده، بسیار شیرین و خواندنی است و می‌توان با آن خندید!

کمی درباره‌ی نویسنده کتاب تعلیمات غیراجتماعی

مهرداد صدقی متولد سال ۱۳۶۵ است. در دانشگاه رشته‌ی صنایع چوب و کاغذ را خوانده است و اکثر داستان‌هایش طنز هستند.

دیگر آثار این نویسنده

مغز نوشته‌های یک جنین، مغز نوشته‌های یک نوزاد، نقطه ته خط، رقص با گربه‌ها، آب نبات هل‌دار ، آبنبات پسته‌ای و…

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – زهرا امیربیک

t معرفی کتاب نوجوان «تعلیمات غیراجتماعی»
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *