سن مناسب لمینت دندان

سن مناسب لمینت دندان
t سن مناسب لمینت دندان

سن مناسب لمینت دندان

لمینت‌ دندان یک روش موثر و محبوب است، که علاوه‌بر اینکه برای زیباسازی لبخند، به کار برده می‌شود مزایای دیگری نیز به همراه دارد. لمینت‌های دندانی، روکش‌هایی از جنس چینی یا پلاستیک هستند که برای هر فرد، به صورت سفارشی ساخته شده و در جلوی دندان‌ها نصب می‌گردند تا شکل، رنگ و اندازه دندان‌ها را تغییر دهند. اگرچه مدت‌ها است که لمینت‌‌های دندان، مورد استفاده قرار می‌گیرند، اخیراً، تقاضای افراد برای نصب آن‌ها، به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است.
متداول‌ترین سوالی که از دندانپزشکان در مورد لمینت دندان پرسیده می‌شود، این است که، در چه سنی بهتر است که لمینت دندان را نصب کنیم. بهتر است بدانید که، نصب لمینت دندان، مختص سن خاصی نیست؛ زیرا این یک روش دندانپزشکی زیبایی است و ربطی به سلامتی و ظاهر افراد ندارد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت‌های دندان، روکش‌های پلاستیکی یا چینی هستند که به جلوی دندان‌ها چسبانده می‌شوند تا شکل دندان‌ها را تغییر دهند. لمینت‌ها معمولاً برای پوشاندن دندان‌های شکسته، بد رنگ، ناهموار و نامنظم، و زیباسازی لبخند، به کار برده می‌شوند.
معمولا در چه سنی، دندانپزشکان، لمینت دندان را به ما توصیه می‌کنند؟

دندان‌ها در دوران نوجوانی و جوانی، تغییرات زیادی می‌کنند؛ بنابراین، باید صبر کنید تا موقعیت دندان‌های شما ثابت شود و بعد از آن، برای دریافت لمینت دندان اقدام کنید. اگر لمینت‌ها را در سن نوجوانی نصب کنید، با رشد دندان‌ها، لمینت‌ها نیز تغییر موقعیت داده و از خط لثه فاصله می‌گیرند؛ و این امر باعث بوجود آمدن شکاف، بین لمینت، دندان و لثه می‌شود. این مشکل، علاوه بر اینکه ظاهر دندان‌های شما را ناخوشایند می‌کند، باعث بروز مشکلاتی برای سلامت دندان‌ها نیز می‌گردد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بیماری های کشنده بطری های پلاستیکی

سن مناسب لمینت دندان

سن مناسب

حداقل سن برای نصب لمینت دندان عبارت است از:
• برای زنان، ۱۶ سالگی
• برای مردان، ۱۸ سالگی
دندانپزشکان ترجیح می‌دهند که لمینت دندان را برای افرادی نصب کنند که به سن رشد رسیده باشند؛ البته این در مورد هر شخصی متفاوت است و بهتر است که با دندانپزشک خود مشورت نمائید. زیرا بدن هر فردی به طور متفاوتی رشد کرده و بالغ می‌شود.

موارد لازم برای لمینت دندان

قبل از اینکه برای نصب لمینت دندان اقدام کنید، ابتدا باید توسط یک دندانپزشک، برای بررسی سلامت و بهداشت دهان و دندان، معاینه شوید. این کار، موفقیت نصب لمینت دندان شما را تضمین می‌کند. همچنین باید مشکلات لثه، حفره‌های دندانی و سایر مسائل بهداشت دهان و دندان شما نیز ارزیابی شود. اگر هر یک از این مشکلات، وجود داشته باشد، کارایی لمینت‌های شما را به خطر می‌اندازد و ممکن است منجر به ایجاد عفونت شدید شود.
یک وضعیت بحرانی، این است که دندان‌های شما رشد کامل خود را نکرده‌ باشند. اگر در زمان نصب لمینت‌ها، رشد دندان‌های شما متوقف نشده باشد، وقتی که دندان زیر لمینت شروع به رشد کند، می‌تواند دندان درد شدیدی ایجاد کند. نصب لمینت، بر روی دندان‌هایی که به بلوغ کامل نرسیده‌ باشند، باعث آسیب رسیدن به دندان‌های در حال رشد و درمان‌های پرهزینه بعدی خواهد شد.
مورد مهم دیگری که دندانپزشک شما باید آن را بررسی کند، سابقه مشکلات قبلی دندانی است. لمینت‌های دندان، برای پوشاندن لکه‌ها و ترک‌های دندان بسیارعالی هستند، اما نصب لمینت بر روی دندانی که ریشه آن آسیب دیده باشد، منجر به عفونت شدید و از دست دادن دندان می‌شود.
اگر عادت دارید که دندان قروچه کنید، لمینت‌ دندان برای شما مناسب نیست. دندان قروچه کردن، باعث سائیدگی مینای دندان، می‌شود و اگر در این حال، لمینت‌ها را گاز بگیرید، باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود. بهتر است قبل از نصب لمینت دندان، در صورت امکان، راهی برای درمان دندان قروچه خود پیدا کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه از کم خونی پیشگیری کنیم؟

سن مناسب لمینت دندان

چه زمانی باید لمینت دندان را دریافت کرد؟

لمینت دندان، یک روش موثر، برای زیبایی لبخند و ظاهر دندان‌ها هستند. توصیه کردن زمان مناسب برای لمینت کردن دندان، مشکل است زیرا یک “سن خاص” برای آن وجود ندارد. لمینت دندان، یک روش دندانپزشکی زیبایی است. افراد ممکن است که تحت شرایط مختلفی، اقدام به دریافت لمینت چینی و یا کامپوزیت دندان نمایند، از جمله:
1. کودکی که نیاز به درمان ارتودنسی دارد، اما دندان‌های او کوچک است و فاصله دندان‌های او کم است.
2. فردی که یک یا دو دندان شکسته دارد
3. وجود فاصله، در بین دندان‌های جلویی
اگرچه لمینت دندان، کاربردهای متفاوتی دارد، اما معمولاً افرادی آن‌ها را انتخاب می‌کنند که، می‌خواهند ظاهر دندانهای خود را زیبا کنند، اما تمایلی به انجام عمل ایمپلنت دندان برای این هدف ندارند.
مواردی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

نکات مهم

قبل از انتخاب لمینت به عنوان درمان دندانپزشکی، موارد مهم زیر را در نظر داشته باشید زیرا ممکن است در تصمیم گیری شما موثر باشند.
• لمینت‌ها دائمی هستند. هنگامی که لمینت دندان را نصب کردید، غیرقابل برگشت است. برای نصب لمینت دندان، دندانپزشک، دندان‌های شما را می‌تراشد و برای تهیه قالب، شیارهایی بر روی دندان‌ها ایجاد می‌کند. مراقبت از لمینت دندان، آسان است و اگر از لمینت‌های دندان خود، به خوبی مراقبت کنید، مشکلی برای دندان‌های شما پیش نمی‌آید. با این وجود، اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید و یا لمینت‌های دندان شما به درستی نصب نشده باشند، ممکن است که پوسیدگی دندان ایجاد شود.
• اگر قبل از رشد کامل دندان‌ها، لمینت دندان را نصب کنید، لمینت از خط لثه شما فاصله می‌گیرد و دندان‌های زیر آن نمایان شده و ظاهر ناخوشایندی به دندان‌های شما می‌دهد.
• اگر در دوران نوجوانی لمینت دندان را نصب کرده‌اید، باید بدانید که، لازم است یک و یا دو بار دیگر در سنین بالاتر این کار را مجدداً انجام دهید. با مراقبت و نگهداری صحیح، لمینت‌های چینی، ۱۰ تا ۱۵ سال دوام می‌آوند.
• در اکثر موارد، لمینت‌های دندان، بسیار طبیعی به نظر می‌رسند، اما نه همیشه. بنابراین، اگر می‌خواهید که لمینت‌های دندان شما خیلی طبیعی به نظر برسند، بهتر است که به یک دندانپزشک ماهر و با تجربه مراجعه نمائید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آیا می توان از خواب رفتگی دست و پا جلوگیری کرد؟

سن مناسب لمینت دندان

گزینه‌های درمانی جایگزین

برای افرادی که کم سن هستند و نصب لمینت‌های چینی، برای آن‌ها مناسب نیست، انتخاب‌های دیگری نیز وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها، برای پوشاندن دندان آسیب دیده، پرکردن با کامپوزیت است؛ به این دلیل که، برای پوشش با کامپوزیت، مانند لمینت‌ها نیاز به تراشیدن مینای دندان نیست؛ با این وجود، قدرت اتصال کامپوزیت به دندان، به اندازه قدرت لمینت دندان نیست. زمانی که رشد دندان‌های کودک متوقف شد، بهتر است از لمینت دندان استفاده شود. اگر می‌خواهید به دلایل دیگری مانند تغییر رنگ و یا ازدحام بیش از حد دندان‌ها، لمینت دندان را نصب کنید، به جای آن بهتر است از روش سفید کردن حرفه‌ای دندان‌ها و الاینر‌های شفاف دندان، استفاده کنید.

 

غذاهایی که دندان‌های شما را بدرنگ و خراب می‌کنند

t سن مناسب لمینت دندان
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *