سیب زمینی سرخ کرده چگونه پیدا شد ؟

سیب زمینی
t سیب زمینی سرخ کرده چگونه پیدا شد ؟
سیب زمینی سرخ کرده

نوارهای طلایی خوش طعم

تا به حال با خود فکر کرده اید چگونه سیب زمینی سرخ کرده به وجود آمده است. در واقع، چه کسی این نوارهای طلایی را به جهان معرفی کرده است؟ در میان نظریه هایی که وجود دارد و به طور کلی مورد قبول همگان است گفته شده که سیب زمینی سرخ کرده توسط فرانسویان یا بلژیکی ها اختراع شده باشد.

فست فود

غذای زمستانی

البته بعضی گزارش های تاریخی نیز نشان می دهد که احتمالا بلژیکی ها نوار های نازک سیب زمینی را در حدود اواخر قرن 17 میلادی سرخ می کرده اند. علت این ایده این بود که برای آن ها سرخ کردن ماهی های کوچک به عنوان یک غذای اصلی امر بسیار معمول بود. با این حال، در زمستان که رودخانه ها یخ می بستند، به نظر می رسید گرفتن ماهی امری تقریبا دشوار باشد. به جای سرخ کردن ماهی در این زمان، سیب زمینی را به صورت نوار های بلند می بریدند و همانند ماهی سرخ می کردند.

اسپانیایی ها بیشتر بخش های آن روز بلژیک را تحت کنترل خود در آوردند و در همین زمان بود که اسپانیایی ها سیب زمینی را به اروپا معرفی کردند. بنابراین، احتمالا بلژیکی ها جزو اولین افرادی بودند که به فکر تهیه غذا از سیب زمینی افتادند.

انواع سیب زمینی
انواع سیب زمینی

خوراک گراز

استدلال فرانسویان این است: محبوبیت سیب زمینی در فرانسه بسیار مدیون آنتوان-آگوستین پارمنتیه افسر پزشک ارتش فرانسه است. پارمنتیه از کشت سیب زمینی در سرتاسر فرانسه و بخشهایی از اروپا پشتیبانی کرد. در طول جنگ هفت ساله، پارمنتیه اسیر شد و به عنوان بخشی از سهمیه غذای روزانه به او سیب زمینی می دادند. در آن زمان، فرانسویان از سیب زمینی تنها برای خوراک گراز استفاده می کردند و آن را نمی خوردند. در سال 1748، پارلمان فرانسه کشت سیب زمینی را ممنوع کرده بود و بر این باور بود که سیب زمینی عامل بیماری جذام است. زمانی که پارمنیه در زندان بود مجبور شد سیب زمینی را بکارد و بخورد. همچنین دریافت که تفکرات فرانسویان درباره سیب زمینی درست نیست.

سیب زمینی سرخ کرده

افزایش محبوبیت

در سال 1772، بعد از کشمکش های فراوان، کشت سیب زمینی آزاد شد. زمانی که فرانسویان سیب زمینی را قبول کردند، محبوبیت آن افزایش یافت. تا سال 1795، سیب زمینی در مقیاس فراوان، حتی در باغ های سلطنتی تیلری، در فرانسه کشت می شد. در همین بازه زمانی، فرانسویان یاد گرفتند چگونه سیب زمینی را سرخ کنند. زمانی که سیب زمینی سرخ کرده اختراع شد، در فرانسه بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

سیب زمینی سرخ کرده

غذای سربازان

قابل ذکر است که قبل از محبوب شدن سیب زمینی در فرانسه، جنگ فرانسه و اتریش ادامه داشت. بیشتر این جنگ در محل امروزی بلژیک رخ داده است. بنابراین احتمال دارد که بلژیکی ها، سیب زمینی سرخ کرده را به سربازان فرانسوی معرفی کردند و چند دهه بعد سیب زمینی وارد فرانسه شد و سپس طرز تهیه آن را یاد گرفتند. یا اینکه ممکن است فرانسویان خودشان به این ایده رسیده اند و آن را در بلژیک در حدود همین زمان گسترش دادند؛ یا اینکه هر دو کشور به طور مستقل به این ایده رسیده اند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بوی بد دهان می تواند نشان دهنده این بیماری ها باشد!

مورد هر چه باشد، به نظر می رسد فرانسویان بودند که سیب زمینی سرخ کرده را به آمریکا و بریتانیا معرفی کردند و در عوض این آمریکایی ها بودند که در نهایت به این غذای خوشمزه را سایر ملل غیر اروپایی معرفی کردند.

خوراکی هایی که صبح ها مغزتان را فعال می کند

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

t سیب زمینی سرخ کرده چگونه پیدا شد ؟
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “سیب زمینی سرخ کرده چگونه پیدا شد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *