ضرر نوشیدنی‌ های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان

ضرر نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان
t ضرر نوشیدنی‌ های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان

ضرر نوشیدنی‌ های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان به علت دارا بودن مقادیر بسیار زیاد کافئین، شکر و مواد افزودنی بسیار زیاد است. این مواد به عنوان محرک‌های قوی عمل می‌کنند.
در این مطلب قصد داریم شما را با عوارض نوشیدنی های انرژی زا برای کودک و نوجوان آشنا کنیم. برخی از این عوارض واقعا جدی هستند و باید به آن‌ها توجه کنید.

ضرر نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانانی که به طور مداوم نوشیدنی‌های انرژی زا مصرف می‌کنند، ممکن است با مشکلات سلامتی که در ادامه ذکر می‌کنیم مواجه شوند.

ضرر نوشابه های انرژی زا

1- افزایش قند خون

نوشیدنی‌های انرژی زا حاوی مقادیر بسیار زیادی شکر هستند که می‌تواند باعث افزایش قند خون شود و برای کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت، این موضوع بسیار خطرناک خواهد بود.

2- افزایش وزن

نوشیدنی‌های انرژی زا و سایر محصولات حاوی شکر  منجر به افزایش وزن می شوند. برای کودکان و نوجوانان، این مشکل می‌تواند بسیار جدی باشد و باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

3- مشکلات خواب

نوشیدنی‌های انرژی زا باعث افزایش تعداد ضربان قلب و سطح انرژی بدن و در نتیجه بروز اختلالات در خواب می‌شوند.بنابراین اگر کودک یا نوجوان شما خواب خوبی دارد، از دادن نوشیدنی انرژی زا به او بپرهیزید. زیرا این نوشیدنی‌ها باعث کاهش کیفیت خواب و خستگی بیش از حد شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
25 راه برای سلامتی قلب

3- مشکلات رفتاری

مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا ممکن است باعث افزایش عصبانیت و خشم در کودکان و نوجوانان شود و باعث مشکلات رفتاری شود. برای برخی از افراد، استفاده از این نوشیدنی‌ها  باعث افزایش اضطراب و عدم تمرکز می شود.

4- افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

استفاده بیش از حد از نوشیدنی‌های انرژی زا باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شود که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

5- مشکلات گوارشی

یک ضرر ‌نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان، بروز مشکلات معده و روده است.

6- کاهش رشد ذهنی کودکان

مصرف بالای نوشابه‌های انرژی زا ممکن است به افزایش زمان رشد و توسعه فیزیکی و عقلی کودکان می‌شود. مقادیر زیاد قند موجود در این نوشابه‌ها همچنین باعث بروز اختلالات در سیستم ایمنی و افزایش وزن کودکان شود.

7- مشکلات اعصاب و روان

بروز مشکلات روانی نیز یکی از ضرر های نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان است. مصرف نوشابه‌های انرژی زا ممکن است منجر به مشکلات زیر شود.
• افزایش رفتارهای بی‌انضباطی
• حواس پرتی
• اضطراب
• اختلالات روحی در کودکان
• اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی (ADHD)

8- عوارض جانبی

مصرف بالای نوشابه‌های انرژی زا ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی مانند تهوع، استفراغ، اختلالات گوارشی، دل درد ایجاد کند.

نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی چه تفاوتی دارند؟

نوشیدنی‌های انرژی زا و نوشیدنی‌های ورزشی، از نظر محتوای ترکیبات و اهداف مصرف، تفاوت‌هایی دارند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

تفاوت نوشابه انرژی زا و ورزشی
ترکیبات موجود

نوشیدنی‌های انرژی زا معمولاً شامل قند، کافئین و دیگر مواد محرک هستند که ممکن است به افزایش انرژی و افزایش شتاب قلبی و عروقی کمک کنند.در مقابل، نوشیدنی‌های ورزشی معمولاً حاوی الکترولیت‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها هستند که باعث بازسازی عضلات، بهبود عملکرد ورزشی و بهبود وضعیت آبرسانی به بدن می‌شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
رژیم غذایی و آنچه باید دانست

هدف مصرف

نوشیدنی‌های انرژی زا به‌طور عمده برای افزایش انرژی و کاهش خستگی مصرف می‌شوند و بیشتر برای مواقعی استفاده می‌شوند که نیاز به انرژی فوری دارید.از طرفی، نوشیدنی‌های ورزشی بیشتر برای بهبود عملکرد ورزشی و بهبود بازیابی بعد از تمرینات در طول فعالیت‌های ورزشی مصرف می‌شوند.

معرفی نوشیدنی‌های سالم جایگزین نوشیدنی های انرژی زا

برای جلوگیری از ضرر نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان باید به آن‌ها نوشیدنی های انرژی زا بدهید. بهترین و سالم‌ترین نوشیدنی برای همه افراد آب است. علاوه بر این نوشیدنی‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم بهترین نوشیدنی برای آبرسانی هستند.
• آب نارگیل
• دوغ
• آب سبزیجات خانگی
• آب‌های طعم دار طبیعی بدون شیرین کننده
• شیر بدون قند افزودنی و کم چرب
نوشابه‌های انرژی زا دارای مقدار زیادی قند و کافئین هستند. به همین علت مصرف نوشیدنی های انرژی زا به کودکان و نوجوانان توصیه نمی‌شود. که کودکان و نوجوانان باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنند.

کلام آخر

نوشیدنی‌های انرژی زا، معمولاً شامل نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های انرژی‌بخش و نوشابه های حاوی کافئین و سایر مواد محرک هستند که برای افزایش انرژی و بیداری مصرف می‌شوند. اما مصرف بیش از حد این نوشیدنی‌ها می‌تواند تأثیرات منفی بر سیستم عصبی داشته باشد.

منبع

t ضرر نوشیدنی‌ های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *