فوتبال و ناجوانمردی هایش (۲)

t فوتبال و ناجوانمردی هایش (2)

8. رسوایی دوپینگ مارادونا: آرژانتین – یونان؛ مرحله گروهی جام‌جهانی 1994

  

مارادونا که بعد از به ثمر رساندن گل مقابل یونان به طرز عجیبی خوشحالی‌اش را ابراز کرد و مقابل دوربین‌های تلویزیونی فریاد زد در پایان بازی به طور تصادفی مورد آزمایش دوپینگ قرار گرفت که در پایان مشخص شد او 5 نوع ماده ممنوعه را قبل از بازی استفاده کرده است. مارادونا بعد از این بازی از رقابت‌های جام‌جهانی اخراج شد.

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        9. تساوی شرم آور دو همسایه: آلمان غربی – اتریش؛ مرحله گروهی جام‌جهانی 1982

 

هیچ بازی در تاریخ جام جهانی مشمئز کننده تر از دیدار آلمان و اتریش در جام جهانی 1982 نبوده است. برد یک بر صفر آلمان دو همسایه را به مرحله بعد می رساند و الجزایر حذف می شد.آلمان طی ده دقیقه به گل اول خود رسید و پس از آن هر دو تیم بازی را با پیاده روی ادامه دادند.هواداران حاضر در ورزشگاه اعتراض خود را با هو کردن بازیکنان نشان دادند و یک هوادار آلمانی پرچم کشور خودش را آتش زد. بازی به پایان رسید و اعتراض الجزایر به تبانی صورت گرفته رد شد. از آن سال به بعد بازی آخر مرحله گروهی همزمان برگزار شد.

10. لجبازی آنتونیو راتین: انگلیس – آرژانتین؛ یک چهارم نهایی جام‌جهانی 1966

 

کاپیتان تیم‌ملی آرژانتین بعد از اینکه با کارت قرمز داور مواجه شد زمین بازی را ترک نکرد. 8 دقیقه بعد وقتی تمام بازیکنان قصد داشتند به همراه او زمین را ترک کنند در نهایت راتین تصمیم گرفت به سمت رختکن برود. انگلیس در پایان این بازی را با تک‌گل جف هورست با پیروزی پشت‌سر گذاشت.

11.فوتبال لوئیس سوآرز: اروگوئه – غنا؛ یک هشتم نهایی جام جهانی 2010

 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اوریگامی (اسب) 

سوارز با گرفتن توپی که صد در صد گل می شد از روی خط دروازه آن هم در دقیقه 120 مانع صعود غنا به مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های جام‌جهانی 2010 شد!

 ماراتن فوتبال بین تیم های غنا و اروگوئه یکی از خاطره انگیزترین دیدارهای جام نوزدهم را رقم زد. در آخرین دیدار از مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، تیم اروگوئه در حالی در ضربات پنالتی به برتری رسید که غنا در دقیقه 120 فرصتی طلایی برای پیروزی داشت. لوئیس سوآرز توپی را که مستقیم وارد دروازه می شد به شکل یک هندبالیست از روی خط برگرداند و از زمین اخراج شد اما جیان آساموا نتوانست ضربه پنالتی را به گل تبدیل کند و اروگوئه در ضربات پنالتی 5-3 به برتری رسید تا تیم های آفریقایی برای حضور در جمع 4 تیم پایانی حداقل 4 سال دیگر منتظر بمانند.

اسکار تابارز سرمربی اروگوئه در نشست خبری بعد از بازی گفت: حس عجیبی دارم. اصلا گفتنی نیست. زیبایی فوتبال همین است، یک لحظه اوج امید و شادمانی و لحظه ای بعد یاس و نومیدی. نمی دانم چرا عده ای می‌خواهند پیروزی ما را کم رنگ جلوه دهند. این که ما با تقلب غنا را شکست دادیم واقعا بی‌انصافی است. حرکت سوآرز یک ریسک بود که خوشبختانه جواب داد. ما باید مدیون او باشیم. حرکت سوآرز غیرارادی بود. او وقتی دید توپ دارد وارد دروازه می شود بر حسب غریزه توپ را با دست زد. پنالتی گرفته شد، سوآرز اخراج شد، بازی بعدی را هم از دست داد. این کافی نیست؟!

12. اعتصاب بازیکنان فرانسه: جام جهانی2010

                                                                 

پیش از آخرین بازی فرانسه در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی که با تیم میزبان بازی داشتند بازیکنان تیم ملی فرانسه حاضر نشدند زیر نظر ریموند دومنک تمرین کنند. آنها در واکنش به اخراج نیکولاس آنلکا بازیکنی که به سرمربی تیم ملی توهین کرده بود و نیز در واکنش به تصمیم فدراسیون فوتبال فرانسه مبنی بر بازگرداندن آنلکا به فرانسه این تصمیم را گرفتند. خروس ها از 3 دیدار خود در گروه اول رقابتها تنها یک امتیاز کسب کردند و با فضاحت حذف شدند!

13. بزرگترین معمای تاریخ فوتبال؛ تبانی آرژانتین و پرو: جام جهانی 1978

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال آرژانتین در راه قهرمانی در جام جهانی 1978 در دور دوم مسابقات که به صورت گروهی برگزار می شد با 6 گل تیم پرو – که یکی از تیمهای برتر جهان در آن زمان به شمار می رفت – را درهم کوبید و با این نتیجه با تفاضل گل بالاتر از برزیل به دیدار پایانی راه یافت. تیم آرژانتین برای رسیدن به دیدار پایانی به پیروزی با تفاضل بیش از 4 گل نیاز داشت. این نتیجه مشکوک به تبانی در حالی به دست آمد که حکومت آرژانتین به ریاست خورخه ویدلا با دخالت سیاسی و تبانی با فرانسیسکو برمودز رئیس جمهور پرو در دهه 70 ، موجبات برد پرگل تیمش را فراهم کرد. تیم آرژانتین در دیدار نهایی نیز 3 – 1 تیم هلند را شکست داد. در همین رابطه جنارو لدسما سناتور سابق پرو با فاش کردن این موضوع گفت دولت آرژانتین در ازای این نتیجه حاضر شد 13 پناهنده مخالف دولت را به پرو بازگرداند. لدسمای 80 ساله با حضور در دادگاهی در آرژانتین گفت‌: « ویدلا در تلاش بود تا چهره زشت آرژانتین در جهان را با قهرمانی در جام جهانی پاک کند، برای همین او حاضر شد در برابر شکست سنگین تیم پرو مخالفان را به دولت پرو تحویل دهد.»

در آن زمان شکست سنگین پرو، موجب شد تا رسانه های جهان با تردید از سلامت این نتیجه صحبت کنند، عملکرد ضعیف دروازه بان تیم پرو این تردید را به وجود آورده بود که وی از مسئولان آرژانتینی رشوه گرفته است. از طرفی پیگیری بازگرداندن مخالفان به دولت پرو در 35 سال گذشته یکی از موضوعات جالب توجه برای مورخان بوده است. لئوپولدو لوکه مهاجم تیم آرژانتین در جام جهانی 1978 در واکنش به این مساله گفت :« دیگر نمی توانم بگویم برای این قهرمانی به خود افتخار می کنم اما ما همگی در زمین فوتبال بازی می کردیم و توجهی به این موضوع نداشتیم که تیم پرو بازی خود را انجام نمی دهد.»

البته تبانی به چنین شیوه ای در فوتبال امروز تقریبا غیرممکن است زیرا شکل برگزاری مسابقات تغییر کرده و مسابقات به شکل حذفی برگزار می شود. در جام جهانی 1978 هشت تیم صعود کرده در دور گروهی در دو گروه چهار تیمی به صورت دوره ای به رقابت می پرداختند و تیمهای سرگروه مستقیما به فینال می رفتند.آرژانتینی ها بازی تیم برزیل را قبل از مصاف خود برنامه ریزی کردند و با توجه به نتیجه برزیل، برای سرگروهی نیاز به تفاضل گل بهتر داشتند.

14. جلوگیری از تعویض پیراهن: انگلستان – آرژانتین؛ جام جهانی 1966

الف رمزی سرمربی تیم ملی انگلیس که در جام جهانی 1966 به قهرمانی رسید پس از پایان بازی برابر آرژانتین به سرعت درون زمین دوید.این اقدام رمزی برای ابراز خوشحالی نبود بلکه او می خواست از تعویض لباس بازیکنانش با حریف جلوگیری کند.

رمزی در مصاحبه خود پس از بازی گفت: با حیوان ها لباس عوض نمی کنیم!


منبع:مشرق

t فوتبال و ناجوانمردی هایش (2)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *