گفتگو با مهنا صیادی ، قهرمان محاسبات جهانی سریع ذهنی ریاضی

قهرمان محاسبات جهانی ریاضی
t گفتگو با مهنا صیادی ، قهرمان محاسبات جهانی سریع ذهنی ریاضی

قهرمان محاسبات جهانی ریاضی

از نظر بسیاری از نوجوانان درس ریاضی سخت است . اما این بار با نوجوانی گفتگو کرده ایم که قهرمان محاسبات  جهانی ریاضی است . به نظر او ریاضی بسیارهم شیرین است .

خودتان را معرفی کنید.

به نام خدایی که برای خنداندن گلی آسمان را می‌گریاند ، مهنا صیادی متولد1384  از استان کرمانشاه.

خانم صیادی، چطور به ریاضیات علاقه مند شدید؟

از همان سنین کودکی به ریاضی و اشکال آن علاقه مند بودم.  اما علاقه اصلی من از آنجایی شروع شد که  مادرم مانند یک معلم توانا و صبور تابستان های قبل از سال تحصیلی جدید کتاب ریاضی را کاملا با من تمرین می‌کرد . بنابراین من با آمادگی کامل سر کلاس های ریاضی حاضر می شدم.

از مقام هایتان بگویید.

من خودم را یک عضو بسیار کوچکی از جهان ریاضیات می دانم. با خود و خدای خود عهد بسته ام تا زمانی که زنده و توانا هستم این رشته را ادامه دهم .زیرا زندگی من یک جورایی با اعداد همراه شده است و جدایی از آنها برایم بسیار مشکل است.

مقام در سطح استان:دو مقام قهرمان قهرمانان.

مقام در سطح کشور:دومقام دوم و یک مقام سوم.

مقام در سطح جهان:یک مقام قهرمان قهرمانان جهان.

مقام دوم مسابقات جهانی 2022.

t گفتگو با مهنا صیادی ، قهرمان محاسبات جهانی سریع ذهنی ریاضی

 

حس مهنا به عنوان قهرمان محاسبات جهانی ریاضی  از کسب این موفقیت ها چیست؟

از خداوند بسیار سپاسگزارم که به من این توانایی را داد که بتوانم برای اولین بار در مسابقات جهانی بالاترین مقام را کسب کنم و پرچم ایران را با این عنوان در جهان به اهتزاز درآورم و جزء گروهی باشم که در آن مسابقات به صورت گروهی توانست مقام قهرمان قهرمانان جهان را بدست آورد .

چه رکوردی در این رشته دارید؟

من در این رشته رکورد دار جهان هستم.   در زمینه ی به توان دو رساندن ۱۲۰ عدد در کمترین زمان ممکن و همچنین حل جزر سه و چهار رقمی در کمترین زمان رکورد دارم.و هم اکنون در تلاش هستم برای ثبت رکورد های جدید در دنیا.

مهنا خانم، واقعا ریاضی شیرین است؟

ریاضی همانند یک قاشق عسل است که شیرینی آن طبیعی و دلنشین است و هرگز انسان از طعم لذیذ آن خسته و اذیت نمی‌شود.

آیا به مهنا صیادی، ماشین حساب زنده هم می گویند؟

اگر من بخواهم به این سوال شما پاسخ مثبت بدهم نقل بر خودستایی و تعریف از خود می‌شود. اما من سال ها است که از ماشین حساب استفاده نمی کنم . زمانی که با مادرم محاسبات تمرین می کنیم اگر مادرم بگویند که سوالی را اشتباه حل کرده ام من نمی‌پذیرم و از مادرم درخواست می کنم دوباره عدد را در ماشین حساب وارد کند. دلیل آن جز این نیست که من به پاسخ هایم اعتماد دارم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با نرگس رجبی نوجوان هنرمند موفق در زمینه میناکاری

t گفتگو با مهنا صیادی ، قهرمان محاسبات جهانی سریع ذهنی ریاضی

کدام عملیات ریاضی را بیشتر دوست دارید؟

عملیات های ریاضی هر کدام یک دنیایی جدا از هم هستند نه اینکه به یکدیگر ارتباطی نداشته باشند اما وقتی زمان می‌گذرد و تو روز به روز بیشتر از قبل وارد مباحث جدید می شوی انگار به دنیا و جهانی جدید و نو پا می‌گذاری .اگر بخواهم در تمامی آنها یک مورد را انتخاب کنم مبحث توان برایم از تمامی آنها جذاب تر است و شاید یکی از دلایل مهم آن این است که در این مبحث رکورددار جهان هستم .

فرق رشته شما با چرتکه چیست؟

در رشته ی چرتکه افراد با کمک ابزار چرتکه سوالات را حل می‌کنند اما در رشته ی محاسبات سریع ذهنی افراد بدون هیچ گونه استفاده از ابزاری و کاملا ذهنی پاسخ سوالات را بدست می‌آورند .

خاطره ای از مسابقات تعریف کنید

شاید به جرات می توانم بگویم که زیباترین خاطرات عمرم به زمانی بر می‌گردد که اسمم را در روز اختتامیه مسابقات جهانی به عنوان قهرمان قهرمانان جهان اعلام کردند و من با صورتی آغشته به اشک و پرچم ایران بر روی شانه هایم به بالای سکوی اهدای جوایز رفتم و پرچم ایران را به همراه کاپ قهرمان قهرمانان به اهتزاز درآوردم و تا ماه ها آن صدا در گوشم و آن تصویر در جلوی چشمانم تکرار می شد و شیرینی آن هر لحظه بیشتر از قبل بر دلم می‌نشست.

آیا تدریس هم دارید؟

تدریس در این رشته نیازمند توانایی ذهنی بالایی است و از طرفی دیگر نیاز به مدارکی معتبر مانند لیسانس و ارشد و دکترا دارد .اما برای شخصی همچون من که حدود سه سال می‌شود که این رشته را به صورت عادی و حدود دو سال به طور تخصصی دنبال می‌کند و در این حوزه مقام دار دنیا است می‌توان از هم اکنون نیز تدریس را شروع کرد. اما من این کار را به زمان بعد از کسب دیپلم موکول کرده ام که زمان کافی و مناسبی را در اختیار آن قرار دهم که بتوانم کاملا در این زمینه موفق شوم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگوی اختصاصی با خانم نسیم مرعشی؛ نویسنده

مهنا

رشته محاسبات سریع ذهنی چه فوایدی در زندگی روزمره افراد دارد؟

باعث فعال شدن همزمان دو نیمکره ی مغز می‌شود که در این صورت افراد می‌توانند کارهای روزمره ی خود را با سرعت بیشتر و به صورت همزمان انجام دهند .

بهترین هدیه ای که گرفتید؟

کمک و یاری خداوند برای موفقیتم در این رشته.

کسانی که می خواهند وارد این رشته بشوند از کجا شروع کنند؟

اگر شخصی می‌خواهد وارد این رشته بشود اگر سنش کمتر از۱۲ سال است من به او رشته چرتکه را پیشنهاد می کنم. اما اگر از ۱۲سال به بالا است باید به مراکز معتبر در سطح کشور مراجعه کند و در کلاس های محاسبات سریع ذهنی ثبت نام کند .این رشته نیازمند پشتکاری بسیار است پس لطفا با اراده ی قوی و نیرومند پا به این رشته بگذارید.

آکادمی ویرا چیست؟

در جهان بزرگترین موسسه محاسبات سریع ریاضی مربوط به موسسه ی وامس(WAMAS) است که در کشور های مختلف نمایندگان این موسسه دفترهای مرکزی خود را پایه گذاری کرده اند . در تمامی نقاط آن کشور موسسه هایی به عنوان زیر مجموعه ی آن دفاتر مرکزی و نمایندگی موسسه وامس کلاس هایی را برای ملیت های مختلف برگزار می کنند. دفتر مرکزی ایران در استان کرمانشاه قرار دارد و نام اصلی آن آکادمی ویرا است .

مهنا تا به حال نا امید شده ؟

نا امید شدن یک خصلت طبیعی برای انسان است .اما در زمان ناامیدی سعی کرده ام با توکل بر خدا و کمک و یاری از بزرگترها و ایمان به اراده، تلاش و پشتکارم ناامیدی را به امید تبدیل کنم .

قهرمان محاسبات جهانی ریاضی

چطور در هنگام مسابقه تمرکز می کنید و حواستان پرت نمی شود؟

تمرکز در مسابقات و آن هم میان جمعیت ها و ملیت های مختلف و متنوع و با تعداد بالا بسیار سخت است. اما با تمرین و بازهم تمرین به دست می‌آید .

زمان  و تعداد این مسابقه به طور مثال چقدر است؟

تعداد سوالات متنوع و متفاوت است .حدودا پایه ی آن از ۳۰۰ سوال شروع می‌شود و حدودا تا ۶۰۰ سوال ادامه دارد.اما زمان آن برای تمامی افراد یکسان است و ۱۰ دقیقه طول می‌کشد .هر شخصی که در این مدت بیشترین تعداد سوال را جواب دهد موفق تر است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با خواننده نوجوان،محمد حسین رضایی

چقدر اهل مطالعه هستید و به ما کتاب معرفی کنید.

یکی از اخلاق هایم که به آن می بالم همین کتاب خواندن است . من در دوران راهنمایی که حجم درس ها و برنامه هایم کمتر بود در هر سال حدود ۸۰ رمان کوتاه و بلند را مطالعه می کردم.  مجموعه ی پنج جلدی جویندگان مقبره از نویسنده ی معروف مایکل نورتراپ را به شما معرفی می کنم .

برنامه ریزی و هدف قهرمان محاسبات جهانی ریاضی برای آینده چیست؟

تا به حال درباره ی آینده و برنامه ریزی هایم با کسی صحبت نکرده ام و از شما نیز خواهشمندم در این رابطه از من جواب مشخصی نخواهید. گذشت زمان پاسخ شما را خواهد داد.

قهرمان ریاضی

به به، پس یه رازه، الگوی مهنا در زندگی؟

در زندگی اول از همه مادر عزیزم را الگوی خود قرار داده ام و در این رشته دو استاد بزرگوار و توانمندم جناب آقای دکتر عادلی و سرکار خانم دکتر معروف را سرمشق زندگی ام قرار داده ام .

درباره فعالیت های ورزشی خود بگویید

از سه سالگی در رشته ژیمناستیک فعالیت داشتم . در سن ۱۱ سالگی وارد رشته ی تکواندو شدم. در سن ۱۳ سالگی در کنار رشته تکواندو رشته هندبال را نیز دنبال کردم.

چه مقام های ورزشی دارید؟

خدارا شاکرم که توانسته ام در مسابقات ژیمناستیک،هندبال و تکواندو مقام های بسیاری در سطح استان بدست آورم.

تا به حال هنگام ورزش محاسبات انجام دادید؟

این کار را در منزل انجام داده ام اما نه به صورت حرفه ای. امیدوارم در آینده این حرکت زیبا را امتحان کنم .

صحبت مهنا صیادی با نوجوانان؟

به عنوان یک دوست به تمامی شما عزیزان می‌گویم در زمینه ای قدم بردارید که به آن علاقه مندید و بعد از این که وارد آن شدید برای تمامی لحظاتش تلاش کنید و سعی کنید خسته نشوید.

کلام آخر

اول از همه از پدرو مادر بزرگوارم بسیار سپاسگذارم و امیدوارم بتوانیم یک روزی پاسخ زحمات بی نهایت این دو عزیز را بدهم .از دو استاد عزیزم جناب آقای دکتر عادلی مدیر موسسه بین المللی ویرا و سرکار خانم دکتر معروف بسیار متشکرم .

گفتگو : سجاد زین العابدین

 

گفتگو با نوجوانان موفق ایرانی را در صفحه یک فنجون گپ بخوانید.

t گفتگو با مهنا صیادی ، قهرمان محاسبات جهانی سریع ذهنی ریاضی
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *